Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1039 ggr
Chinesecrestedlover
2018-07-11 15:03

Råtta som bits - några tips?

Hej!

Jag har nämnt det förut i någon tråd, men tänkte skriva en separat tråd för att se om det finns någonting jag kan göra för att underlätta hanteringen av ena tösen, Sonja. 

Igår när jag städade buren (efter att ha förlorat lilla Serena "Siri"😭) så var jag väl inte riktigt lika uppmärksam/försiktig med var jag placerar mina händer som jag brukar (efter en mindre bra start på dagen med en råttis som dör i ens famn💔) och Sonja flög ut ur sputniken och högg mig i fingret. 

Mina töser är rädda av sig och jag får inte "plocka med de" (ta upp, bära osv.). De är nyfikna och kommer fram och undersöker osv. men är inga "kelråttor". När det gäller Sonja så är hon dock inte bara skraj och går undan, utan kan flyga ut från något hus eller dylikt och hugga till (blixtsnabb i sina attacker). Blivit biten några gånger, men inte så ofta (undviker att ha händerna på "fel ställe") men ibland lyckas ändå den lilla knasbollen med sitt "snappsköldpadds-beteende" (och det gör ont).  

Jag accepterar att hon inte vill kela, inte vill att jag ska hålla i henne osv. men det vore ju trevligt att slippa bli "tuggad på" när jag städer buren eller så. Att plocka ut töserna varje gång jag städar…blir aningen tidskrävande😃 eftersom de inte vill bli hanterade = inte alltid vill komma ut ur buren osv. Det kan därmed ta timmar att få ut råttorna ur buren (dagar de inte är tillräckligt nyfikna). Vill gärna kunna "spot-clean" och byta i toalådor utan att riskera bett varje gång (om det skulle vara möjligt då). 

Igår när hon högg så var hon och Simone i sin sputnik och jag försökte sätta fast en ny toalåda under sputniken (har en hylla där som de gillar att kissa på, så vill ha en låda där).  Toalådan har som plastskruvar/krokar att fästa i gallret och det var inte det lättaste att nå baksidan av buren där ena "kroken" skulle fästas… så koncentrerade mig på det (= glömde bort var jag satte händerna) och boom där blödde fingret…tack lilla vännen. 

Om jag går fram till buren och pratar med henne (och Simone) så kan Sonja ibland "gå till attack" vid gallret. Alltså typ. "göra som utfall"  eller vad jag ska kalla det, springer mot gallret och ser allmänt sur ut, tar fram tassarna vid gallret osv. Blir hon rädd för att jag pratar eller för att hon ser min "fula nuna", haha😂? Observera att detta inte händer varje gång jag är vid buren utan endast ibland, vet ej vad hennes "trigger" är. 

Kan det ha att göra med att hon ser sämre p.g.a. sina "rubinögon" eller är hon bara en surtant? Tycker hon borde lärt sig känna igen hur jag låter och luktar vid det här laget (råttor använder väl inte synen så mycket oavsett liksom)? 

Tips för hur jag ska undvika att bli uppäten och hur jag ska minska hennes stress/rädsla eller vad det nu beror på mottages med stor tacksamhet. 

Gårdagens "skörd" av Sonja (som ni ser inte bara nafs utan lite hårdare):

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
tanglytails
2018-07-11 15:27
#1

Har du övervägt att kastrera henne?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Chinesecrestedlover
2018-07-11 15:43
#2

#1 Hmm…kan det hjälpa (bara hört det gällande bitska hanar)?  Värt risken är ju frågan också (hon är 1,5 år, om de har någon betydelse för risker), vill ju inte förlora henne (även om hon är lite galen, haha).

RosaViola
2018-07-11 18:51
#3

Liknar problemet jag har med min Tyko ("Han hugger!"). Städar, fixar, glömmer mig, och så plötsligt, kobrahugg! Ett litet huvud i ett huj ut och in ur boet. Blodvite. Jag försöker handmata. Senast med barnmat. Då är vi sams och nära längre stund än med mat han tar med sig. Hoppas Sonja blir snällare mot dig!

tanglytails
2018-07-11 19:00
#4

Det minskar ju hormonerna. På honor sätter man dessutom in hormonchip (det hämmar även tillväxten av tumörer) så det borde hjälpa honor med. (menar att man inte kirurgiskt kastrerar råtthonor någonsin)

Tror det är så att honor sällan får sådana problem & sällan kastreras så därför det inte är lika omtalat eller känt. Jag kan ha fel men tänker det borde hjälpa honor med. 

#3 Hade övervägt kastrering.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: