Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 830 ggr
Chinesecrestedlover
2018-07-10 16:46

Mat som stärker immunförsvaret, botar förkylning?

Hej!

Vet inte riktigt om denna tråd passar bäst i mat och dryck eller hälsa osv. …men provar såhär så får vi se🙂

Idag förlorade jag min ena rått-tjej, Serena "Siri"😭. Hon somnade in i morse och nu oroar jag mig för de kvarvarande två. Finns det något jag kan göra för att stärka deras immunförsvar och förhindra att en förkylning bryter ut/bota en förkylning som "startat"?  Nu tänker jag alltså mat och så vidare. Mina två kvarvarande töser verkar pigga och så fortfarande, men det gick läskigt fort med Siri och jag hann inte förstå att hon var sjuk innan det var för sent💔. Så jag tänkte om det går att göra något lite extra för att förebygga ytterligare tragedi. 

Nu när Siri är borta så har jag hört en eller två nysningar från någon av de andra tjejerna och även fast det inte behöver betyda någonting (alla kan ju nysa ibland)… så blir jag lite panikslagen…med tanke på hur snabbt Siri gick från glad och pigg till en döende liten stackare. 

Läst om (i mus-sammanhang visserligen mest men…) "Reconvalescent dog pasta": https://www.apotea.se/aptus-reconvalescent-dog-pasta-100-g kan det fungera/vara bra för att mota bort eventuell sjukdom innan den bryter ut, eller kan det typ. orsaka diarré eller nåt? Vill ju inte riskera att göra tjejerna sjuka…

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Emouse
2018-07-10 23:01
#1

https://mus.ifokus.se/articles/4ea6578788f4723c650018e6-mat-som-starker-immunforsvaret?discussions-2 Denna tråd är från Mus iFokus men många av sakerna är mycket bra för råttor också, dubbelkolla att det är okej att ge specifikt för råttor innan såklart.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
2018-07-10 23:42
#2

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

RosaViola
2018-07-11 08:37
#3

Jag undrar vilken probiotika man skulle våga ge råtta? Jag har ett preparat som är för katt: den innehåller bakteriestam som jag inte känner igen från nåt i preparaten till människa. Då kan jag tänka mig snarast att människopreparat skulle vara mer lämpligt till råtta eftersom vi har mer snarlik kost (katter ska egentligen bara äta kött). Men det är så himla svårt att spekulera. Synd att råttor är en sån pass liten grupp bland populära husdjur att man sällan hittar skräddarsydda preparat för just råttor

Tittade även på Aptus Reconvalescent Dog som det tipsades om ovan. Den innehåller främst aminosyror (proteiner) och fett, och lite vitaminer. Inte nåt råttor ska ha enbart som kost alltså, som preparatet ska användas. Men det kanske var tänkt som c-vitamin boost, även om det inte finns belägg för att c-vitamin höjer immunförsvaret. Det finns forskning som tyder på att intag av hela den c-vitamin rika frukten kan höja immunförsvaret dock. Så gamla vanliga tipset då: mycket vitaminrik frukt och grönt! Kanske apelsin till tjejråttorna (är visst mindre bra till herråttor har jag hört…)

Var inte menat som svidande kritik, finns redan lite mycket sån här… jag försöker bara diskutera lite för att förstå bättre 

Och när jag tänker efter: råttor är ju väldigt populära som försöksdjur. Då kan man ju hoppas att det finns bra vetenskaplig grund för det. Dvs. att vi som arter är rätt snarlika fysiologiskt, trots olika strlk. Att det inte bara är för att råttor är behändiga att hantera och förökar sig fort som de används i laboratorium för människotester! Jag vågar nog blanda i lite människoprobiotika till råttorna. Lille Emil nyser här hemma hos mig

Upp till toppen
Annons: