Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1613 ggr
Zaraah
7/4/18, 4:33 PM

Bör han betala tillbaka?

Hej! Jag har en fråga som jag hoppas någon vill ge sin åsikt på. Det är nämligen så att jag köpte 2 honor av en uppfödare i maj. Nu har jag varit tvungen att avliva dom eftersom dom var/blev sjuka och veterinären rådde mig till det. Vi provade massa mediciner men inget hjälpte. Jag kontaktade uppfödaren och han erbjöd sig att betala för halva veterinärkostnaderna och betala tillbaka dom 800 kronor som dom kostade att köpa. Men jag har inte fått några pengar och han svarar inte längre på mina meddelanden. Jag tycker inte det är mer än rätt att han ska betala tillbaka det jag köpte dom för OCH även stå för avlivningen eftersom dom var så sjuka och jag avlivade dom för deras eget bästa. Jag tycker inte jag ska behöva lägga ut dom pengarna. Veterinärkostnaderna struntar jag i för det är sånt man får betala som djurägare med sjuka djur, men som sagt så tycker jag att han ska stå för avlivningen åtminstone. Tycker ni att jag är elak? Har jag rätt eller fel? Tycker inte han verkar seriös som uppfödare eftersom han har slutat svara och inte verkar vilja betala tillbaka. Vila i frid Sonja & Solan 🐭❤ PS. Fråga inte vem han är, jag nämner inga namn på varken honom eller hans uppfödning offentligt för jag vill inte riskera att han läser och anmäler mig för förtal eller så.

Annons:
beem
7/4/18, 5:13 PM
#1

Prova att skicka rekommenderat brev och hänvisa där till den överenskommelse ni hade.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Wijnja]
7/4/18, 6:24 PM
#2

Man säljer väl inte sjuka djur vidare

[Wijnja]
7/4/18, 6:25 PM
#3

Lider med dig

Zaraah
7/4/18, 7:15 PM
#4

#1 Det hjälper nog inte. Han läser ju mina meddelanden, det syns, men svarar inte. #2 Jo, tydligen så gör man det.. Men tack.

[Wijnja]
7/4/18, 7:29 PM
#5

En människa som är oseriös om jag vore dig hade jag varnat folk köpa från honom

beem
7/4/18, 9:06 PM
#6

Har du / han Facebook. Det brukar vara bra att skriva på ett företags FB-sida.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
zickan
7/4/18, 11:45 PM
#7

Enligt lag är man sällan skyldig betala tillbaka.
Ska man kunna kräva återbetalning mm. Så ska man även kunna uppvisa intyg från obduktion/bakterieodling på vad djuret/en var sjuka med. Och kunna bevisa att detta mest troligt hade börjat redan hos uppfödaren. Och inget som kommit i efterhand. Just råttor är duktiga på att snappa upp sjukdomar från höger och vänster.  Så det är svårt att begära återbetalning om man inte kan bevisa på att det kom från uppfödaren. Men så kort inpå borde det va något som kommit med från uppfödaren. Eller något de åkt på under flytten hem. Om de inte varit i kontakt med andra djur i hemmet som kan ha dragit in något. Eller varit ute där det kan ha sprungit sjuka vilda råttor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

tanglytails
7/5/18, 6:47 PM
#8

Dock så vore det bra så ingen annan råkar ut för samma uppfödare.
Får man fråga om området? Jag gissar på Göteborg/Falkenberg?
Det är alltid honom det är problem med… 😃

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
7/5/18, 6:49 PM
#9

Men ja, vi har inga skyldigheter att göra det. Det är isf ren välvilja.
Står där något i avtalet?

I mitt avtal har jag ex "§ 4.6 Det är uppfödarens skyldighet att ersätta råttan med en ny råtta från uppfödningen utan kostnad ifall råttan dör & det finns bevis att det påverkats härifrån. (detta gäller inte hela råttans liv, det finns risk att råttor ex. får tumör/er, börjar rossla utan uppfödarens påverkan -  spec på äldre dar)"

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Grodan
7/5/18, 8:59 PM
#10

Vad tråkigt att läsa. Allt handlar ju om en uppfödares samvete och ansvarskännande. Tyvärr kan vem som helst kalla sig uppfödare, men få är det hela vägen… 

Själv är jag absolut med hela vägen och skulle betalat tillbaka det jag och köparen kommer överens om - alt få nya råttor. 

Jag har inga avtal, utan etik och moral och har alltid en diskussion med ägaren om hur vi ska göra. Sedan har jag ett oerhört starkt samvete. 

Men hur vet man sådant när man ska köpa husdjur? Jo, det finns massor man kan lära sig, även som nybörjare, om hur man väljer uppfödare. Och även hur man väljer friska och bra råttor.

Vi har på mus-ifokus en bra artikel om hur man som musköpare väljer uppfödare. Kanske har ni det på råttor-ifokus också.

(för jag skulle så gärna vilja att folk ställer lite mer krav på råttuppfödare - speciellt de som inte är med i någon klubb)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

tanglytails
7/6/18, 12:05 PM
#11

#10 Håller med! Man behöver ställa krav för att få bättre uppfödare som faktiskt har krav på sig själva också. Ett misstag flera gör är att dom inte vågar ställa frågor om uppfödningen, det bör ni få göra!

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Zaraah
7/30/18, 11:55 PM
#12

Han har polisanmält mig och hotar mig. Har även börjat få anonyma samtal mitt i nätterna… kan ju inte säga att det faktiskt är han, men misstankarna är riktade åt det hållet iaf eftersom de anonyma samtalen började i samma veva jag försökte få kontakt med honom. 😢

#8 Nej, lite mer söderut än Göteborg. Men åt den riktningen, ja.

Grodan
7/31/18, 12:47 AM
#13

#12 😕Vad har han polisanmält dig för?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Novachan
7/31/18, 10:36 AM
#14

#12 Oj, då kanske borde fundera över om du bör göra en polisanmälan mot honom. Vet ej vad det är för typ av hot men om de handlar om att göra dig illa så borde du kunna anmäla honom för det, liksom för samtalen - du bör iaf nämna dem även om de ännu är anonyma. Du bör försöka göra så att du kan spela in samtalen, kanske går att hitta ledtrådar som kan koppla dem till honom.

tanglytails
7/31/18, 10:11 PM
#15

Men va? Vad har han polisanmält dig för?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Grodan
8/1/18, 12:17 PM
#16

Den här människan är ju verkligen inte en uppfödare eller person som ska pyssla med någon slags service. Osmidigt och dåligt. 

Hur gör man i Grodans värld med en sådan uppfödare? I Grodans värld förtalar man inte, sprider inte rykten, skickar inte meddelanden/mail/pm/sms och varnar… (för jag tycker det är så himla vidrigt) utan man måste kunna göra på något annat sätt. Men vad och hur? 

När och om kommunikationen inte fungerar mellan köpare och uppfödare, vad gör man då som köpare? Eller som framtida köpare?

Vi måste få till en artikel som hjälper köparna att hitta rätt uppfödare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

tanglytails
8/1/18, 9:10 PM
#17

Där ska finnas en artikel men kanske behöver uppdateras? :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

RosaViola
8/3/18, 8:38 AM
#18

Ja tack, jag vill gärna ha en aktuell lista på uppfödare!

tanglytails
8/3/18, 11:19 AM
#19

Finns det med!

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
8/3/18, 11:19 AM
#20

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
tanglytails
8/3/18, 11:21 AM
#21

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

RosaViola
8/3/18, 12:31 PM
#22

Tack!

Upp till toppen
Annons: