Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1153 ggr
RosaViola
7/2/18, 1:29 PM

Han hugger!

Hej!

Har problem med en av mina råttpojkar. Tyko bits. Rejält hårt, har bitit mig i blod fem gånger. Har alltid skett inne i buren, så jag antar att han "bara" försvarar sitt revir. Killarna är födda i mitten av Mars. Tyko var inte lika illasinnad i början, mer mjukare nafs. De andra pojkarna är bara milda och gosiga, har aldrig gjort nåt liknande. Behöver tips om hur jag kan få honom att lugna sig och sluta. Senast han bet (jag glömmer mig när jag joxar i buren, och plötsligt sticker han ut huvet ur nån låda och hugger) var jag övertygad om att jag måste avliva honom, men han är inte aggressiv eller dominant mot sina brorsor, och det hela känns orättvist. Jag som människa har ju sån övermakt gentemot honom. Ur hans perspektiv är han väl bara duktig och tapper. Tacksam för tips

Annons:
tanglytails
7/2/18, 5:06 PM
#1

Låt honom gå ur buren innan "du joxar i buren" av ren respekt för honom. Du förstår ju att han gör det.. Har han bitits länge?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

RosaViola
7/3/18, 1:20 PM
#2

Ja jag är nog lite våldsam när jag städar. Jag menar, jag låter pojkarna vara kvar i buren medan jag vänder uppochner på hela boytan. Och dammsuger ut sista ströet… Lage och Emil blir inte bitiga för det. Tyko är väl bara lite känsligare då.

Jo det började som ett sånt där lite för hårt "smakapåfingrarna" nafs. Fast de har kanske inte samband med huggandet (lite kobraaktigt, när jag fixar långt inne i buren). Det förstnämnda är nog så obehagligt, men knappast aggresivt. Satsar på handmatning som strategi för att bli sams. Men jag ska försöka kanske plocka ut pojkarna ur buren när jag storstädar som du säger. Där måste jag verkligen framstå som ett gigantiskt monster.

Har hört tipset att pipa högt när råttan biter för hårt för att signalera på råttspråk. Men det är svårt att få ur sig naturligt, haha! Ajet vill ut

tanglytails
7/3/18, 4:48 PM
#3

Ja, jag hade tagit ut dom utan tvekan. Inte alla klarar av dammsugare bl.a.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

zickan
7/4/18, 11:51 PM
#4

Varför ha kvar råttona i buren när du städar. Det är bara onödig stress för dom. 
Biter han bara i buren. Ta ut honom ur buren. Lär han lita på dina händer och din lukt. Inte stressa med att städa i buren när de är där. Eller bråka runt på hans saker i buren när han är där. Om han nu inte gillar det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

RosaViola
7/9/18, 11:41 AM
#5

Det är sant. När jag haft honom ute har han aldrig bitits. Men eftersom jag är lite rädd för honom tar jag ju sällan ut honom aktivt, han får bara springa på burtaket. Stackarn. Jag får jobba mer med honom utanför buren

zickan
7/10/18, 5:03 AM
#6

Låte bra :-). Tror han skulle bli mer avslappnad runt dig om du även tog ut han med och umgicks mer med honom. Kan va att han bara själv är nervös och fått ett fult beteende i buren. Sånt borde kunna gå att få bort bara han lär sig lita på dig igen. Så kan va två som är lite små rädda för varandra ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Upp till toppen
Annons: