Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 478 ggr
Cummine
2018-06-20 20:21

Aggressiv hona mot nya ungar

Jag har just införskaffat mig två nya veckogamla råtthonor. Nu när jag haft de ”ett tag” och de är bekväma i miljön lät jag de träffa min extremt timida, äldre hona. Det gick super och hon agerade mamma! Men nu andra gången juckade hon på den ena så hon blev i ett litet chocktillstånd och gungade med huvudet från sida till sida. Den andra är rätt pigg, nyfiken men även lite rädd av sig och fick lite ”stryk”. Min äldre råtta puffade upp sig och puttade på henne med rumpan och sedan hoppade hon på den lilla som börja skrika (vet om no blood no faul samt det låter värre än det är) men detta oroar mig. Jag behöver snabbt tips, idéer och hjälp! (Allt skedde i badkaret) Tack på förhand <3

Annons:
tanglytails
2018-06-20 21:26
#1

Veckogamla råtthonor? Hur gamla är det?

Hon juckar antagligen pga löp.. Läs under Vanliga råttfrågor

Hon är inte i chocktillstånd. Hon scannar.. när hon vajar huvudet. Är hon rödögd?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
2018-06-20 21:27
#2

Sen intro i badkaret.. nej. Hört talas om tråklådemetoden?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Cummine
2018-06-20 22:50
#3

De är nu lite mer än 7 veckor och ja, den ena är rödögd. Och intro i badkaret var en idé jag fick av ”The Rat Guru” på youtube då det lät rimligt men jag kanske är helt ute och cyklar. Tråklådemetoden är inget jag hört talas om förrän nu men jag ska prova den imorgon Tack så mycket för svar!

Cummine
2018-06-20 23:27
#4

De är lite mer än 7 veckor nu och ja, den ena är rödögd. Idén kring badkaret fick jag från ”The Rat Guru” på youtube då det lät rimligt men jag kanske är helt ute och cyklar. Tråklådemetoden är däremot något jag definitivt ska pröva/använda mig av framöver! Tack för svar!

tanglytails
2018-06-21 10:00
#5

Ja, okej, lät nästan som dom var såhär 3 veckor först.. 7 v är såklart bra. Vad säger uppfödaren? 

Då scannar hon mest troligt, ja, inget ovanligt. Det är inte farligt heller. 

Jag är inte helt ett fan av the rat guru själv.. Vänd dig till fbgrupper ist som råttorna, råttboet, rat care UK eller här på RIF dåva🙂

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Cummine
2018-06-21 15:56
#6

Okej, det låter bra och skönt att höra! Uppfödaren säger att jag ska låta de bråka så länge de inte sliter varandra i bitar (låter lite hemskt🤔 men det är väl så det är i djurvärlden). Men det var en stor hjälp att få fler åsikter, tack igen!

Annons:
tanglytails
2018-06-21 17:37
#7

Okej.. Sliter varandra i bitar är brutalt. Bitas är såklart inte ok.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: