Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 687 ggr
wibloo
2018-06-05 15:50

5 frågor om råttor

Mina första råttor, har adopterat dom för några dagar sedan. Det är två hanar på 4 månader. Har lite funderingar:

1. När ni låtit sina råttor vara lösa, hur får ni in dom i buren igen?

2. Om man fortfarande inte fått en allergisk reaktion efter fyra dagar tillsammans med råttor, betyder det att man inte kommer bli det?

3. Mina råttors avföring är väldigt stora, lika stora som marsvinsspillning. Är det normalt?

4. Hur hindrar man dom från att boa utanför buren när dom är lösa?

5. Är korn, rågflingor, havre och quinoa en bra torrfoder-blandning?

Annons:
tanglytails
2018-06-06 01:24
#1

Vanliga råttfrågor - har du läst igenom den? Vad säger uppfödaren? Har du stöd från hen?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

wibloo
2018-06-06 09:28
#2

Råttorna är adopterade, och tidigare matten sa att dom kom från djuraffären.

Kaktusar
2018-06-08 08:46
#3

1. Jag brukar locka dom med puss ljud, om man kan kalla det de. Men man får vara lite slug för dom har börjat lära sig att det kan betyda att dom ska in i buren igen. Brukar använda samma ljud om jag har godsaker med mig.

2. Hm bra fråga. Är själv allergisk men har inte fått någon reaktion. Men det får nog tiden avgöra. Sov nog inte i samma rum bara, tror det är bättre för lungorna att inte dela rum men det är en smaksak 🤐

3. Min enas bajs är liten medan den andra har stora avföring så … vet inte vad det beror på. Bara inte bajset ser onormalt ut skulle jag säga.

4. Pass. Det har jag nog inte upplevt tyvärr :)

5. Pass på denna, är lite osäker på sådana där frågor.

Mymlan&Vifs
2018-06-08 10:43
#4

1. Jag plockar upp dem och sätter in dem i buren. Om inte det går så ställer jag in ett fat med något gott på.

2. Om du inte redan fått en allergisk reaktion så är du förmodligen inte det. Huruvida du kommer att bli allergisk i framtiden är svårt att veta till 100%. Det beror på vad allergenet är. Allergi handlar om överkänslighet mot ett specifikt ämne som vid kontakt triggar kroppen att utlösa en inflammation. 

3. Avföring kan variera i storlek. Mycket beror på diet och mående. Är den lös och ljus i färgen så kan det vara pga stress eller laxerande effekt hos maten de ätit. 

4. Det är svårt att hindra en råtta från att bete sig naturligt. De kommer att boa med sådant de får tag i innanför och utanför buren. Det är lättare att planera om rummet så att de inte har tillgång till saker de inte får boa med. Du kan träna dem att bete sig på ett visst sätt, men jag anar att de kommer busa bakom din rygg ändå.

5. Vete, havre, korn och råg är en bra bas. Färdiga blandningar går att köpa på ICA. Däremot skulle jag även titta på Science Selective Rat Torrfoder. De ger dem lite gott att gnaga på.

Upp till toppen
Annons: