Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1526 ggr
wibloo
2018-06-04 15:51

Min snälla råtta bet mig i ansiktet så det blödde

För några dagar sedan skaffade jag två råttor för första gången, dom är omplacerade och är 4 månader gamla, dom verkar ha haft det bra i sitt tidigare hem. Har lyckats få kontakt med båda och dom har nosat på mig tusen gånger utan att ha bitit (men nafsat några gånger såklart), och känner redan att jag litar på dom.

Men så låg jag på golvet på sidan och höll på och gav den ena råttan lite godis, han gick runt mig och nosade och klättrade lite. Jag var bara stilla med rörde lite på handen ibland. Så kommer han till ansiktet och helt plötsligt biter han allt vad han har i hakan, så det börjar forsa ut blod. Jag skriker till och han springer iväg.

Varför gjorde han så? Känns inte som det var något aggressivt (ingen av dom har visat några som helst aggressiva tendenser), och jag vet inte riktigt vad han skulle ha blivit rädd av för jag var helt stilla tror jag. Kan det ha varit så att han kände lukten av min aknekräm jag hade i ansiktet? För på händerna har han aldrig bitit så där hårt och jag har ändå klappat honom och massa sånt.

Förvirrad!

Annons:
Kaktusar
2018-06-05 11:40
#1

Det enda jag kan relatera till är att mina gillar att vara nära ansiktet. Antar att dom gillar flottet därifrån, och då har jag varit naiv och varit lite för nära och en av dom bet/grabbade tag  på mitt ögonlock(förstod inte om han bet eller rev). Som TUR blödde jag inte där utan fick ett litet rivmärke. Kan ha varit att han ville komma åt något som luktade gott men var lite hårdhänt?

[Kärlekstassen]
2018-06-05 13:31
#2

min ena småtjej nafsas hela tiden, när jag brukar pipa till högt så slutar hon. 😃

SaraBe
2018-06-05 15:23
#3

Aj, jobbigt 😕

Jag hade en gång minttuggummi i munnen när min ena supergoa råtta klättrade på mig och han stannade upp och luktade på munnen (han brukade ofta göra det) och plötsligt knuffade han hårt med framtassarna på min mun så att det började småblöda. Jag blev väldigt förvånad men förstod att det var mintlukten som han inte gillade när det sedan hände ytterligare en gång. Så kanske var det att det luktade starkt på ditt ansikte?

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

wibloo
2018-06-05 15:43
#4

Ja det skulle varit aknekrämen då som luktade… Men nu är jag ju orolig att han aldrig kommer kunna vara en sån axel-sittar-råtta, han är ju den överlägset människo-sociala av dom två så känns trist. Men mycket kanske kan förändras med tiden? Dom är väl trots allt inte i närheten av att vara helt mogna när dom är 4 månader?

tanglytails
2018-06-06 01:25
#5

Ah.. Ja, hade du kräm i ansiktet så var det nog det du.. Gjorde samma misstag med handkräm en gång men han nafsade bara lätt iofs.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

wibloo
2018-06-06 09:28
#6

Får akta mig för att ha kräm då i fortsättningen! :)

Annons:
tanglytails
2018-06-06 12:27
#7

Ja, verkligen!

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

wibloo
2018-06-11 22:49
#8

Det har gått bättre senaste dagarna, han till och med nosade på min panna när jag böjde mig fram mot buren och jag såg inte att han var där. Success!

MEN - sen tänkte jag testa att leka lite "jaga handen" med honom, och han blev jääääätteuppspelt men jag tänkte på allt som folk säger på nätet att råttor aldrig biter osv. Jupp, han bet ganska raskt. Hårt som fan också, så det började blöda efter ett tag. Han till och med högg fast så han hängde med ett tag när jag drog upp armen…. Fett obehagligt.

Därefter så testade han att bita igen i handen men mycket mjukare, jag sa AJ varje gång och han testade vidare ett tag. Sen verkade han sluta efter några minuter. 

Är det här vanligt råttbeteende verkligen? Gör jag något fel? Är han en bit-råtta? Är det normalt för en 4-månaders att hålla på så här?

Sspider
2018-06-12 00:39
#9

Min råtta försökte nafsa mig i handen igår. Jag tog undan handen, knäppte till med fingrarna och sa nej. Efter det gick hon fram till handen men utan att nafsa. Så markera ordentligt skulle jag gjort i alla fall.

tanglytails
2018-06-12 08:16
#10

#8 Om han går till att bita så fort så lek inte med honom så igen. Så enkelt är det.
Det finns råttor som bits, det låter som han var för stressad/uppspelt så det blev en överslagshandling vilket blev bitas. Han låter lättstressad, var försiktig med honom & ta det lugnt. 

Enligt mig är det inte normalt alls men sen vet jag inte var han är från… Kanske är normalt från den uppfödaren. (hade kontaktat & berättat om du inte redan gjort det)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

wibloo
2018-06-12 09:10
#11

#9 Jag skrek ju till "AAAAJ" och drog undan handen, räknas det som att vara tydlig?

#10 Det var kanske efter en halv minut ungefär. Nu blir jag orolig, händer sånt här aldrig andra eller? Dom kommer från djuraffär från början, men jag adopterade dom från en annan som tröttnat på dom, det var en och en halv vecka sedan.

[Kärlekstassen]
2018-06-13 00:43
#12

Testa att pipa till som en råtta… det funkar för mig. Typ som ett pipigt pussljud. Eller vissla till? Så gör dom på varandra när de leker för hårt och då slutar de. Men märks väl om råttan är rädd eller leker? Verkar det som att den är arg kanske du måste vara lugnare och mer tålmodig med den innan du börjar leka.

Travis D
2018-06-13 16:16
#13

#8 bör nog inte leka jaga handen om han bits då.

Annons:
Upp till toppen
Annons: