Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 908 ggr
[Zophera]1
2018-05-29 18:36

Från inomhus- till utomhusbur...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har modifierat min Perfect Maxi lite grann… Den agerar numera utomhusbur under sommarhalvåret! Vad tycks? (Filtar täcker den nattetid och de har plädar eller handdukar över bottengallret).

Annons:
[Zophera]1
2018-05-29 18:37
#1
[Zophera]1
2018-05-29 18:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Del 1

[Zophera]1
2018-05-29 18:37
#3

Del 2

[Zophera]1
2018-05-29 18:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
[Zophera]1
2018-05-29 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Del 2 (nu rätt bild).

[Zophera]1
2018-05-29 18:38
#6

Del 3

Annons:
[Zophera]1
2018-05-29 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nyfikna killar…

[Zophera]1
2018-05-29 18:41
#8

Del 3 (igen).

[Zophera]1
2018-05-29 18:42
#9
[Zophera]1
2018-05-29 18:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
[Zophera]1
2018-05-29 18:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
[Zophera]1
2018-05-29 18:59
#12
Mymlan&Vifs
2018-05-30 08:49
#13

Nice bur! Jag skulle dock sätta ett tak ovanpå buren för att skydda mot sol och regn. Jag skulle även ställa buren ovanpå ett bord så att råttorna inte kan gräva sig ut, eller att något annat djur kan gräva sig in. Det skulle även vara bra ifall det blir regn att inte jorden i buren blir blöt och lerig.

Annons:
[Zophera]1
2018-05-30 09:28
#14

Jag lägger som sagt filtar på taket nu när vi haft närmare 30°C varmt. Vid regn får jag lösa det med presenning eller dylikt. Några djur kan såvitt jag vet inte gräva sig ut eller in genom 2,5 cm-galler… Insekter är nog ingen fara. ;-) På landet byggde jag nyss något liknande på hård jordbotten. Där saknades dock ”golv” och de grävde sig ut på inte mindre än tre ställen (tre hörn…) trots hårt underlag. Hade tack och lov tur och hittade dem ändå på insidan morgonen därpå…! Tidigare har de försökt ta sig in i den här buren utifrån men inte lyckats (när jag haft den inomhus, alltså, och de sprungit lösa i rummet), och de blir ju inte mindre med åren. Bedömer inte den risken så stor nu när de vuxit till sig ytterligare. Tänker du på att typ små skogsmöss skulle ta sig in genom gallret? Spontant känns ju t.ex. grävlingar mer akut, men de är ju betydligt större i kroppen. Placerar jag buren på ett bord försvinner ju hela tanken med det naturnära ”direkt på gräs”. Många har varnat för denna bur och menat att den inte är avsedd för annat än ”möjligtvis vuxna hanråttor”, så antingen blev jag lurad i djuraffären (de var äldre än 7 veckor vid köpet) eller så är de bara väldigt stora för sin ålder. Hmm… Jag har uppskattat buren från första stund, och liggande går den ju t.o.m. att öppna från ovansidan.

tanglytails
2018-05-30 10:42
#15

Menar du att dom är ute i den dygnet runt? Det hade jag aldrig gjort. Drag, kyla, vilda djur, kryp/getingar osv. Naej.. Ha dom bara där på dagtid ist.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[Zophera]1
2018-05-30 10:59
#16

Jag vet inte var du bor, tanglytails, men hos oss är det iaf ingen kyla nattetid. Jag tittar till dem med några timmars mellanrum. Inga djur kan ta sig in eller ut. Har aldrig sett dem så välmående som nu. Även nattetid är deras päls varm, och deras tamhet bara ökar.

tanglytails
2018-05-30 12:55
#17

Tycker inte det är värt riskerna oavsett. Hoppas allt ska gå bra…

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Mymlan&Vifs
2018-09-11 22:14
#18

Nu svarar jag lite sent förvisso, såg inte att jag hade fått svar på mina anmärkningar. Det jag menade var egentlign så här: vill du ha gräs- och jordbotten, gräv loss en fyrkant gräs och lägg den i en burbotten.

Sedan såg jag inte att buren du postat bilder på hade gallerbotten så då borde det problemet vara löst. Se jordbruksverkets råd:

"5 § Ett förvaringsutrymme ska vara rymningssäkert. Mellanrum i galler, nät och andra anordningar ska vara konstruerade och anpassade till djuren så att de inte kan tränga sig ut eller fastna. Material och infästningar i galler, nät och andra anordningar ska vara anpassade till förvaringsutrymmets storlek och till djurens storlek, styrka och eventuella gnagbenägenhet. 

Allmänna råd till 4 kap. 5 § 

Ett förvaringsutrymme utomhus som är placerat direkt på marken, och som innehåller grävande djur, bör ha ett nedgrävt nät under utrymmet eller på annat sätt vara konstruerat så att djuren hindras från att gräva sig ut. "

Se även:

"17 § Till- och frånluftsflöden i lokaler och förvaringsutrymmen för djur ska vara utformade så att de inte orsakar ett för djuren skadligt drag.

18 § Om ett djur hålls utomhus ska det ha ett efter sitt behov anpassat skydd mot stark värme, nederbörd, fukt, blåst, kyla och andra djur. Marken ska vara tillräckligt dränerad så att den inte blir sörjig under normala väderleksförhållanden."

Så länge du håller koll på väderlekarna och kan erbjuda råttorna det eventuella skydd de behöver så borde buren fungera som utomhusbur. Den är dock rätt så låg i höjden vilket kan hämma råttornas klättringsbehov. Se i så fall till att de rastas oftare.

Upp till toppen
Annons: