Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 589 ggr
Grästuva20
2018-05-21 20:05

Bits!

Hej, en av mina råttor har börjat bitas (hårt så det går hål). Hon får regelbundet med motion, går bra ihop med sina vänner osv. Det är när hon är trött och jag ska ta henne och hon inte vaknat helt (tar henne aldrig när hon sover). Räcker med att jag tar förbi min hand så går det på en halv sekund och hon biter skithårt. När hon väl är uppe älskar hon att sitta i knät och utforska trädgården! Ska jag bara låta henne vara och ignorera och vara mer försiktig eller ska jag göra något åt det, vill helst inte straffa henne då hon har svårt att koppla ihop 1 och 1 som de flesta andra djur men ska jag t.ex "slå" på nosen eller något?

Tack

Annons:
[[Boktjejen]]
2018-05-21 20:34
#1

Skulle du vilja vara halv vaken och någon bär upp dej?

-Aida-
2018-05-21 20:54
#2

Är hon trött så låt henne vara ifred om hon så tydligt visar att hon inte vill ha dig nära då.

Novachan
2018-05-21 22:12
#3

Skulle säga att typ rent allmänt är det risk att tröttar djur biter en - blir irriterade eller för trötta för att uppfatta situationen helt. Nu vet du ju hur hon reagerar när hon inte är helt vaken så då får du helt enkelt vänta med att plocka upp henne eller röra henne. Om hon behöver lyftas ut snart så får du försöka väcka/aktivera henne mer först.

Skulle också säga att straffa djur är inget man själv eller djuret tjänar på, så gör inte det heller, tänk inte ens på det.

[Kärlekstassen]
2018-06-05 13:43
#4

Hon kanske har ont? Går det bra i vanliga fall att ta upp henne eller bits hon då med? Jag hade varit väldigt försiktig med henne samt använt handskar till att börja med. Det gjorde jag med min bitande djuraffärsråtta och då vande han sig vid att bli upplyft, han var bara ovan och vart snabbt mycket van vid hantering och supermysig att hålla i och gosa med efter handske-metoden. Mina nuvarande tjejer sover jättemycket och jag skulle aldrig få vara med dom, ha dem utespringandes, eller gosa med dem om jag skulle behöva vänta till dem vaknar varje gång då de älskar att sova lite för mycket(haha) och vara vakna på när jag sover istället, alla har inte tid att vänta på att sina djur ska sova klart hela dagen om man ska städa buren m.m. man vill ju hinna umgås med sina djur och kan inte säga upp mig från jobbet för att börja vara vaken i samma tid som råttorna, testa på handskar tycker jag.

Upp till toppen
Annons: