Annons:
Etikettråttägare
Läst 1039 ggr
Mintie
2018-05-20 13:53

Ny med råttor!

Igår hämtade vi hem två otroligt söta råtthanar! Den ena är 12 veckor och den andra 5 veckor:) De bor just nu i ett rätt stort akvarium/terrarium(80x45x45). Vi vet att de egentligen kanske inte ska bo i glasbur, men det är tillfälligt. Akvariet har nätat tak så de får mycket syre iallafall, men vi har beställt en stor bur med klättermöjligheter som ska komma om två veckor:) Längtar sååå till att få inreda den! Jag har läst på jättemycket innan köpet, men självklart har jag fortfarande lite frågor nu;) 1. Vad är de viktigaste sakerna att veta eller tänka på, enligt er? 2. Jag vill odla i en plastlåda som de kan få gräva och leka i, några förslag på växter? 3. Vad är favoritleksakerna hos er? Lägg jättegärna in bilder på dem! 4. Favoritgodis och mat? Våra råttor verkar knappt intresserade av mat eller godis:( Det kommer säkert fler frågor lite senare, och antagligen en del bilder också:b Tack på förhand!:)

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

Annons:
Mintie
2018-05-20 21:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Här är lite några bilder på snuttisarna<3

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

RosaViola
2018-07-06 12:49
#2

Mina råttflickor har, utanför buren, en kartong full med filtar och trasor som de tufsar och bufsar runt inuti. Jättekul tydligen. Har klippt ett ingångshål i botten. Får bara plats med en liten korg trasor inne i buren och det är inte lika kul. En stor en ska det va

Mina råttisar är inte mathysteriska heller, men kokt ägg är väldigt populärt! och helt vanliga havregryn. Om man vill ha veganråttor är hampafrö ett tips: favoritföda och fullvärdig proteinkälla

tanglytails
2018-07-06 18:38
#3

5 v är för ung för att flytta. Vad sa uppfödaren om det? 

Dom ska absolut inte bo i akvarium eller terrarium, råttor har känsliga luftvägar & där är inte tillräckligt med ventilation. (varför har ni detta om ni redan hade läst på? undrar jag, rek uppfödaren det ist?) 

Vanliga råttfrågor har bra info bl.a. om foder & vitamintillskott samt bur, inredning osv. Vad har ni i bottnen? 

1. Svårt att veta utan din kunskap/erfarenhet tycker jag men bra uppfödare, bra bur (ex zeno, rs), bra bottenströ (ex hampa, al, asp, kartong) samt bomaterial (ex strimlat tidningspapper), bra foder (ex från ratrations.com), bra aktivering (ex strömatning) bl.a. 

2. Kattgräs (samma som vete/korn/havre, du kan odla hela säd), örter. Jag har basilika, grönkål, spenat, korngräs bl.a. 

3. Kattspö skulle jag nog säga. Mina leker inte så mycket med leksaker utan snarare springer och klättrar runt mer. Vi har ett råttrum så dom verkar ju nöjda men jag har en del leksaker men dom är i princip orörda av alla förutom mitt barn. 

4. Foder ger vi från ratrations.com (isamixarna är toppen). Godis ger jag lite varierat, har köpt drops & sånt för smådjur på ex zooplus.se eller undrar du över mat som i färskfoder? Vad har uppfödaren gett så kanske ni kan få tips var ni börjar? Men jag ger mestadels grönsaker till mina.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Mintie
2018-07-07 13:05
#4

#3 #4 Tack för svar:) Vad konstigt, de sa inget om att han var för ung? Vi beställde hur som helst en ny stor bur dagen efter att vi skaffat råttorna, tror den är ungefär bredd 50cm, längd 100 cm, höjd 120 cm:) Den kom tidigare än vi trodde, inte ens en vecka senare. Tack för växttipsen och tipset om låde med filtar:)

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

RosaViola
2018-07-07 14:30
#5

Har gjort hemmablandat foder, baserat på fodertips härifrån RiF. Är ju inte så svårt att få superkvalitetsfoder till mycket bättre pris än råttfoder färdigt, och vad kan det vara  för kvalitet egentligen? Skulle man ge det till människor? Och ändå har människor och råttor inte alltför olika näringsbehov. Jag köpte hel havre, hel korn, hittade hel bovete, pumpafrön, detta ekologiskt dessutom, men ändå ju billigare än färdigfoder per kilo. Sen melonkärnor, matvete. Två sorters ekologiskt råris också, men det brukar bli kvar i botten av skålen.  Det blir deras bastorrfoder, enda "besväret" är att man får blanda ihop allt själv. Sen får de färskfoder och övrigt lite improviserat utifrån vad jag äter. Ibland kokar jag linser eller bönor åt dem som proteintillskott istället för kött/fisk/mejeri. Fullvärdigt protein

Som tanglytails säger: kattspö! (fjädrar på pinne): jaga! Andra leksaker blir inte så lekta med. Råttor har lite jaktinstinkt i sig också (äter tydligen insekter och småkryp) förutom att de själva är bytesdjur

tanglytails
2018-07-07 15:18
#6

Vi uppfödare säljer våra råttbebisar som yngst 6 v. (minst 100g vid flytt, dessutom)
Jag håller ändå mina till 7 v & behåller gärna längre om det behövs. 
Var det uppfödare eller affär? 

Torrfoder <- Tryck så kommer du dit
Kosttillskott <- Tryck så kommer du dit

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
Mintie
2018-07-07 23:56
#7

#5 Tack! Vart får du tag i helt korn och annat? Letat efter det förut också men för att ge till fåglarna, gick inget vidare förutom att jag kunnat plockat ut ur kattgräs:) #6 Tack för svaren! Glömde skriva att vi köpte från djuraffär, säkert därför han såldes för tidigt:( Vet att det oftast är bättre att köpa från uppfödare, men köpet blev lite påskyndat pga personliga skäl. Ifall vi någon gång köper fler tänker jag välja att köpa av uppfödare eller möjligen en omplaceringsråtta. Just nu är jag utomlands med familjen, så vi har några vi känner som kommer och tar hand om djuren hos oss. Så när jag kommer hem igen ska jag börja fixa ned alla idéer och tips jag fått. Tack igen för alla svar:)

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

Mintie
2018-07-08 00:02
#8

Förresten glömde berätta en sak, en i familjen verkar vara allergisk mot råttorna. Hon får utslag när hon har lekt med dem och det kliar i ögonen så fort hon går in i huset. Hon har inga andra allergier, och har dessutom haft råttor förut utan problem. Så den kom antagligen nu, hon vill ändå ha kvar råttorna vilket jag är otroligt tacksam över. Men allergin verkar försämras, så jag undrar om ni har några tips för att motverka allergin? Skulle verkligen vara snällt om någon har någon idé:(

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

tanglytails
2018-07-08 10:37
#9

Kolla upp energin
Testa olika bottenströ/bomaterial (Vet inte vad ni använder men då ni har ur djuraffär oroar jag mig för om ni har kutterspån & hö/halm?)
Testa allergitabletter/nässpray (Vet inte hur ung din dotter är)
Långärmad på
Tvätta av ärmarna ordentligt efteråt

Ps. Jag vet ingen som inte reagerar på att råttor klättrat på en så det är normalt. Deras klor är ju inte jätterena då dom går i kiss/bajs. Det går även klippa klorna, det kan hjälpa lite. (en kliande ögon är såklart inte vanligt, är hon även pollenallergiker eller någe liknande? Oftast kan ju två allergier tillsammans bli mycket samtidigt)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Mintie
2018-07-08 10:48
#10

#9 Vi använder oss av alspån vet att det är dåligt för råttorna med hö och sånt. Tack för tipsen, hon har inte några andra allergier. Hon börjar även nysa nör hon kelar med dem en längre stund. Och sen får hon brännnässle liknande utslag, vilket ingen annan i familjen får. Tack igen, vi ska nog testa med annat bottenströ och försöka få tag på annat som kan hjälpa när vi är tillbaka i Sverige:)

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

Chinesecrestedlover
2018-07-08 11:41
#11

#3 #4 och #6 

Hej! Angående att den såldes för ung då den var fem veckor…självklart är det hemskt med ungar som ej får stanna hos sin mamma så länge som de behöver/mår bra av…men (japp det finns tyvärr ett men) enligt L80 , föreskrifterna som reglerar hur djur ska/bör hållas osv. (http://www.jordbruksverket.se/download/18.1634dca615036416d891a056/1444025871136/2015-034.pdf) så står det att råttor endast måste vara med sin mamma i minst tre veckor = fem veckor är därmed helt ok (enligt det jordbruksverket anser). Sen kan det såklart diskuteras huruvida det är speciellt bra för djuren. Det är därför tyvärr inte så konstigt att djuraffärer säljer så unga råttor…de får ju göra så och de vill tjäna pengar och riktigt unga och gulliga bebisar säljer bäst. 

Från L80: 

6 § Ungar av kanin och gnagare ska hållas tillsammans med modern, eller en likvärdig ersättare för henne, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad. 

Allmänna råd till 8 kap. 6 § Ungar av kaniner och gnagare bör efter födseln hållas tillsammans med modern, eller hennes ersättare, enligt följande: 

kanin minst 6 veckor 

marsvin minst 4 veckor 

guldhamster minst 3 veckor 

dvärghamstrar minst 3 veckor 

gerbil minst 3 veckor 

brunråtta minst 3 veckor 

husmus, gräsmus, taggmus minst 3 veckor 

chinchilla minst 7 veckor 

degusråtta minst 5 veckor

Lycka till mer dina söta råttor TS! 

Mvh/Chinesecrestedlover

tanglytails
2018-07-08 14:51
#12

Jag vet vad lagen säger, jag talar om vad som är bäst för råttorna. 

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Mintie
2018-07-08 22:37
#13

#11 Tack så mycket! Jättesnällt av dig:) #12 Förstår att du bara vill att råttorna ska ha det så bra som möjligt:)

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

Annons:
Upp till toppen
Annons: