Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 942 ggr
[Zophera]1
5/14/18, 8:15 PM

Råttan skrek som en stucken gris...

Hej, jag måste få skriva av mig lite… Har idag haft mina zooråttor i tre månader. Det är två hanar från samma kull, födda v. 3. Bitvis har det gått lite trögt att gå dem tama men senaste månaden kommer de självmant fram och igår låg ena grabben Oscar raklång i mitt knä och var hur gosig som helst - lät sig säkert klappas i 20-30 min. Låg och smaskade etc. Detta är vardag numera. De får mycket lek och aktivering; jag tar med mig dem vart jag än går o.s.v. Idag hade jag besök från en tjej på Blocket som skulle köpa en grej av mig. Hon påpekade hur fina killarna var, varpå jag lyfte upp Oscar som då skrek som en stucken gris, rev och lät som att han var fylld av smärta… Han halade sig ur mitt grepp, sprang iväg med uppburrad päls och bajsade direkt på golvet. Detta var riktigt olustigt för både mig och min besökare. Han har aldrig gjort sådant motstånd tidigare utan tvärtom tytt sig riktigt väl. Förstår verkligen i n g e n t i n g…! :’-(

Annons:
tanglytails
5/14/18, 8:32 PM
#1

Låter som en tonåring som avskyr att bli buren..

Hur gamla är dom? Födda v3, alltså 3e v i Januari eller?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[Zophera]1
5/14/18, 8:35 PM
#2

De har väl inte totalälskat det tidigare men då pratar vi om ett ca 10 gånger lägre ljud som varat i 2-3 sek, endast. Nu fullkomligt slet han sig ur mitt grepp med våld. De är födda v. 3, 2018 - runt 21 jan där omkring. När infaller tonåren? Är duktig på att googla normalt sett, men lyckas inte hitta detta…

Elisabeta
5/15/18, 1:48 PM
#3

Det här beteendet, att som från klar himmel skrika i panik har jag sett hos många hanar, speciellt unga sådana.

[Zophera]1
5/15/18, 2:31 PM
#4

Jaså, där ser man! Har du nån teori om vad det kan bero på?

tanglytails
5/15/18, 4:16 PM
#5

Runt 6 månader, vissa kan det komma för tidigare. Spec skrikandet vid lyft. Tagit en hel del omplaceringar som varit så.. Jag undvek ärligt att bära dom i onödan & jobbade på att dom skulle ta sig upp på mig själv.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

pellepojken
5/16/18, 2:42 PM
#6

Jag tycker det låter som att råttisen blev ordentligt rädd för något i situationen.

Annons:
[Zophera]1
5/29/18, 7:01 PM
#7

Inte ett tillstymmelse till skrik sedan incidenten ovan!

[Zophera]1
5/29/18, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
[Zophera]1
5/29/18, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9
[Zophera]1
5/29/18, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
[Zophera]1
5/29/18, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Dessa bilder är tagna ganska kort tid efter att det kändes som att den ene (Oskar med vit nos) närmast avskydde mig. Nu hur coola som helst…

zickan
5/30/18, 1:42 PM
#12

kan ha varit lite tonårs gruff i buren precis innan och så tar du upp troligen över ryggen7baken. En del hanar är eller har en period då de är mycket känsliga om sin bakdel. Speciellt om de blir överraskade, man är för snabb eller det varit ett gruff med annan råtta precis innan. Så de blir osäkra, rädda eller händer även de kan bli förbannade och bita till av ren reflex. Ren giss kan en del ha och göra med att råttor är rädda för bett bakifrån mot nacken mm. Eller dominans ridning av annan hane.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Zophera]1
5/30/18, 2:19 PM
#13

Tack, zickan. Jag suger åt mig! Låter helt rimligt att bakdelen är extra känslig just nu.

Annons:
Upp till toppen
Annons: