Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1037 ggr
Aisen130
5/6/18, 11:27 PM

Gerbil med märke över näsan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej min råtta har alltid haft något svart vid näsan men nu har den blivit större och börjar sticka ut lite båda råttorna börjar beter sig lite konstigare ingen av dem dricker eller äter lika mycket och dem sover mest nu jag har lagt ner saker att tugga och leka med dem piper ofta om kvällarna men jag tror mest det har med hur tjock den ena är och det blir trångt Ledsen för dålig bild skriver och tar bild på ipaden och råttan kan inta vara still man kan se en utstickning vid näsan Om ingen kan se vad det är eller vill ha fler bilder säg till, om ni hittar trådar om liknande skicka gärna dem till mig

Annons:
Aisen130
5/6/18, 11:36 PM
#1

https://mus.ifokus.se/discussions/52c5d00a8e0e7462f70039c1-fodelsemarke Hitta en likande fast med en hamster vet inte fick inget svar på denna men har en bild som kan hjälpa

Chinesecrestedlover
5/7/18, 1:54 AM
#2

Hej!

Tips: Fråga på Gerbiler.ifokus  (denna sidan handlar om tamråttor och det finns nog mer kunskap om gerbiler på gerbilforumet) 😉

Sedan för att försöka reda lite i din fråga. Jag hade en hund tidigare som hade en tendens att få konstiga svarta "pluttar" på utvalda ställen (framför allt ett ställe). Jag trodde flera gånger att han fått en fästing, men insåg sedan (när jag vid ett tillfälle försökte ta bort "fästingen") att det rörde sig om någon märklig svart blodfylld "hudgrej", blödde länge och rejält när det gick hål på en (eller vid tillfället då jag försökte ta bort den med pincetten). De försvann i perioder för att sedan komma tillbaka…men det var inget mer med de konstiga sakerna, än att de blödde ibland. Kan det kanske vara något liknande på gerbilen? 

Att gerbilerna inte verkar vara sig "själva" och inte äter/dricker som de brukar kan ju tyda på att de inte mår bra…så ett veterinärbesök kanske vore på sin plats; för att utesluta att de drabbats av någon sjukdom. Det kan ju gå fasligt fort utför med så små djur, så det är viktigt att agera snabbt vid förändringar i beteende/hälsa. 

Hoppas du får klarhet i vad det svarta är för något och att dina gerbilder snart är sig själva igen. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Novachan
5/7/18, 9:46 AM
#3

Ökenråttor = Gerbiler

Ökenråttor är inte samma sak som tamråttor. Denna del av iFokus handlar om tamråttor. De är ej heller möss, gerbiler är en egen art. Finns som sagt en egen del för gerbiler på iFokus 😉

Upp till toppen
Annons: