Annons:
Etikettråttägare
Läst 850 ggr
Opelbruden
2018-04-25 22:04

Är råttor tillåtna på buss?

Kom och tänka på en liten sak egentligen. Får man ta med sig råttor på bussar eller får man inte åka med då? För de är ofta jag åker buss till min mamma och hon vill ju gärna träffa sina ”barnbarn” men har aldrig vågat ta med dom på en buss för har inte vetat om man får ta med sig dom eller inte. Om nån vet så kan du gärna svara på en fråga som jag har tänkt på ett bra tag nu. :)

Annons:
MonicaLagerquist
2018-04-25 22:16
#1

Jag har åkt tåg buss och flyg med mina katter och samma regler lär ju gälla för råttor.

Stolt ägare till fem La permer

Malinolsn
2018-04-25 22:39
#2

Jag har åkt buss med råttor! Så länge du har dem i transportbur samt sitter på platser där pälsdjur är tillåtna så ser jag inga problem med det 🙂

[AnimeV4]
2018-04-25 22:46
#3

Jag har åkt buss och tåg med både marsvin, katt och hund. Det ska inte vara ett problem!

Lona
2018-04-26 00:01
#4

#1, Vad gäller flyg kan det vara andra bestämmelser just för möss och råttor, ur ren säkerhetsaspekt. En vilsekommen gnagare bland sladdar och säkerhetsgrejer…inte så käckt.
Men ja, jag tror säkert att man får åka med råttor på bussen, även om de kanske måste vara i bur.
Jag hade iofs min råtta på axeln när det begav sig, men det är några decennier sedan.😉


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ivanhoe81
2018-04-26 00:01
#5

Jag har åkt buss förr med pälsdjur bara jag satt längst bak i bussen

Chinesecrestedlover
2018-04-26 01:49
#6

Hej TS! 

Det ska nog absolut inte vara några problem. Ofta brukar det ju vara en regel att djuren ska sitta i en bur/väska eller vara kopplade och såklart att man tar hänsyn till allergiker; men annars spelar nog inte arten så stor roll (en alligator i koppel kanske inte är så lämpligt😉, men annars bör det inte vara några problem, haha). 

Jag har åkt buss med hundar, råttor, hamstrar, möss, marsvin, diverse akvarie/terrarie -levande djur osv. utan problem. 

Försökte dock undvika att visa (vem jag hade med mig) när jag åkte med min sköldpadda till veterinären (nu har jag inte just den kvar, han överlevde tyvärr inte sjukdomen💔) eftersom folk ofta är rädda för reptiler. Min sköldpadda valde dock en gång att sticka upp huvudet ovanför kanten på väskan han var i. Han hade ett ganska ormlikt utseende, lååång hals osv. (rödörad vattensköldpadda), så jag hann tänka "åh nej nu blir det kaos"…tror dock ingen hann se nåt…det utbröt inte panik  bussen i alla fall😃

Visar man bara hänsyn och håller koll på sina djur, så ska det gå hur bra som helst. Åk du med dina råttor till din mamma. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
molam
2018-04-27 07:57
#7

JAg har åkt buss med råttor i transportbur, så ja det är okej att ha med sig, men jag fick höra nått nytt för ett tag sedan, och det är att Busschaffisen har alltid sista ordet, busschaffisen har tillåtelse att säga nej till dig och dina råttor, även fast det är okej.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Klaaraa
2018-04-27 09:14
#8

Hundar är ju ok kopplade, gäller det samma råttor? Jag tänkte om man skulle åka en kortare sträcka och ville ha dem på axlarna/ i luvan.

molam
2018-04-27 11:42
#9

#8 nej smådjur ska alltid vara i transport i buss, iof kan du ju gömma dom i huvan om du kan försäkra dig om att dom inte smiter ut, MEN blir dom sedd så nån vet att du har dom SKALL dom va i transportbur.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Opelbruden
2018-04-29 16:12
#10

Busschafförerna här i Hälsingland brukar inte va dom gladaste direkt, det är drf jag undra om de är okej, för asså min mamma bor bara 6 km bort ifrån oss. :)

[Wijnja]
2018-04-29 20:24
#11

Alla djur har rätt få åka buss små djur ska sitta i bur

Upp till toppen
Annons: