Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 955 ggr
Madde-J
4/19/18, 8:24 AM

Ensam kvar

Hej! Igår var en sorgens dag, en av mina tre tjejer fick somna in 💔 Jag har två tjejer kvar, en har nog inte så långt kvar då hon både har mykoplasma och början till en liten tumör medans min andra tjej (äldsta) är pigg och frisk som en nötkärna! Jag kommer inte skaffa nya råttor direkt. Så jag funderar hur jag ska göra ifall min ena tjej måste få somna in hur gör jag med min pigga dam?

Annons:
tanglytails
4/19/18, 1:34 PM
#1

Vad tråkigt :( 

Hur gammal är hon?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Madde-J
4/19/18, 2:19 PM
#2

Det skiljer en månad dom emellan men de är 2 år och 8 månader…

tanglytails
4/19/18, 5:34 PM
#3

Om hon inte verkar må dåligt av det så hade jag låtit henne stanna livet ut. Det är tyvärr ganska gammalt för råttor.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Madde-J
4/19/18, 8:36 PM
#4

Bara ha kvar henne ensam menar du? Vill inte hon ska känna sig ensam :(

tanglytails
4/19/18, 8:55 PM
#5

Ja, om du inte ska ha fler så tycker jag ändå hon ska få leva sitt liv fullt ut hos er :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Madde-J
4/19/18, 11:02 PM
#6

Okej tack för ditt svar! Svåra beslut, men man vet att man kommer behöva ta dom tyvärr inom snar framtid :(

Annons:
tanglytails
4/20/18, 11:52 AM
#7

Ja, tyvärr :/

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Mymlan&Vifs
4/20/18, 12:50 PM
#8

Om du känner andra råttägare så kan hon få hänga med på utflykter och träffa andra råttor. Om du vill fortsätta ha råttor så går det bra också. 2 år och 8 månader är gammalt för många råttor, men det betyder inte att hon inte kommer att leva längre än så. Finns de som haft råttor som blivit 3, 4, 5 år.

Madde-J
4/20/18, 10:59 PM
#9

Hon bär nog på mykoplasma så vet inte om andra vill att hon mötet deras råttor? Sant man kanske inte ska ta ut något i förskott utan ta det som det kommer :)

tanglytails
4/20/18, 11:36 PM
#10

Jag hade inte haft min råtta med främmande råttor sådär.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Elisabeta
4/21/18, 1:44 PM
#11

Jag skulle ha henne kvar så länge hon lever, då hon är så gammal att det blir jobbigt för henne att flytta och vara tvungen att anpassa sig till en annan miljö.

Har själv haft ett sådant fall tidigare, och jag gav honom  mer uppmärksamhet, han fick umgås med mig mer och fick sova tillsammans på nätterna. Han var 3 år….men han verkade ha haft en fin sista tid.

Madde-J
4/22/18, 9:51 AM
#12

Tack för era svar och stöd! Som sagt min sjuka tjej är på nedräkning men fortfarande livsglöd men min pigga dam får leva med mig och får 110% av min uppmärksamhet den dagen då hon blir själv. Ha dom i sängen? Inte rädd att man rullar på dom? Låter verkligen som han fick en fin sista tid <3

Mymlan&Vifs
9/11/18, 10:22 PM
#13

En av mina råttor gick verkligen inte ihop med andra råttor under en väldigt lång tid; hon hamnade i bråk jämnt och det slutade med att en äldre råtta fick en stort sår över ryggen som fick sys, och efter ett annat bråk blev hon själv skadat i ena ögat, som fick opereras bort.

Hon levde därefter ensam i egen bur i ungefär 7 månader. Hon var bara helt ensam i ca 1 månad, den övriga tiden var det ett långsamt försök att rehabilitera henne. Till en början blev hon gosigare mot människor och aggressivare mot råttor, men de sista två månaderna kunde hon umgås sporadiskt med andra råttor utan att bråka. Nu har hon bott 5 månader med andra råttor utan problem.

Men ja, det jag egentligen tänkte skriva var att det funkar att ha vissa råttor själva i specifika fall. Jag upplevde att hon i många månader mådde bättre av att umgås med mig än med andra råttor vilket bara stressade henne.

Annons:
Upp till toppen
Annons: