Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 2496 ggr
[eddie&gus]
4/18/18, 8:38 PM

Få bort kisslukt

Har ni några tips på hur man får bort eller kan minska den starka kisslukten? Gjorde rent buren häromdan och det stinker redan och eftersom jag har buren i mitt rum så är det inte så mysigt att känna den starka lukten hela tiden. 

Beror det på underlaget jag har kanske? luktar det mycket om man har hampaströ i hela buren som underlag?  Just nu har jag borrismattor och har lagt ut lite hampaströ vid deras toalett då det av någon anledning gör så att de inte har ut ströet i toaletten. 

Har även en flisfilt i deras lilla sovplats som börjar lukta efter 1 natt, vad har ni i era sovplatser? De sover just nu i en gammal glasslåda typ som de älskar men känner ju att de måste ha något mjut där i att ligga på men flisen luktar riktigt illa. 

Skulle vara väldigt tacksam för olika tips och ideer för att minska lukterna samt vilket underlag som minskar stanken bäst.

Annons:
[AnimeV4]
4/18/18, 8:53 PM
#1

Ättika neutraliserar dålig lukt! Går att städa med och tvätta med :)

[eddie&gus]
4/18/18, 8:58 PM
#2

1# aa jag använder antingen det eller en blandning av vinäger och vatten när jag städar men det börjar ju liksom ändå lukta efter någon dag efter städningen.

tanglytails
4/18/18, 9:00 PM
#3

Använder tidningspapper som jag byter ut när det börjar lukta i bo/hus.

Mattor i botten stinker as & dom måste ha en strölåda isf för dom ska ha strö. Det är grävande djur. Hade bytt till strö direkt :) Har hampa i hela bottnen.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[eddie&gus]
4/18/18, 9:24 PM
#4

3# Aa har funderat på att ta bort mattorna ett tag nu men mina våningar är inte så djupa så venne om de liksom kommer halka på plasten under hampan? Ska man strimla tidningspappret på något sätt eller liksom hur stora bitar funkar?

tanglytails
4/19/18, 1:37 PM
#5

Jag har rs95, dom bottnarna är i plast & inte höga alls.Man kan ha låda om man föredrar det. Ex Samla på ikea. 

Ja.. man river strimlor.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[eddie&gus]
4/19/18, 8:57 PM
#6

Tack så mycket. Har nu lagt ut hampa i hela buren och tagit bort mattorna, får se om det hjälper.

Annons:
tanglytails
4/20/18, 11:51 AM
#7

Förhoppningsvis! Att toaträna dom kan också hjälpa :) (samt byta ut bomaterial regelbundet)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Grodan
4/20/18, 7:48 PM
#8

Jag använder Scent Stop när jag vill ha bort lukt på vissa saker.

Illern som är här på prov skunkade riktigt illa igår och då sprayade jag scent stop på och lukten försvann. Helt otroligt!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Zophera]1
4/24/18, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag kan tipsa om Urine off, som du kanske redan har hört talas om. Det finns en sort speciellt anpassad för smådjur (se bild) och det har åtminstone hjälpt mig + att de tydligen ska sluta kissa på de ställen sprayen hamnar eftersom den tar bort lukten såpass att de själva inte längre påminns. Detta samtidigt som den får det att lukta väldigt gott i rummet.

tanglytails
4/24/18, 8:59 PM
#11

Hur har det gått?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[eddie&gus]
5/17/18, 3:30 PM
#12

Tack för alla svar! har vart lite inaktiv här men köpte en sådan spray och även en luftrenare och nu luktar det inte mycket längre, bara precis före städdags! så tack så mycket för tipsen, det fungerade :)

Upp till toppen
Annons: