Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 1086 ggr
[eddie&gus]
2018-04-16 20:27

De blir inte tama

Har haft mina råttor i lite mer än en månad nu men det blir typ inga framsteg vad gäller tamheten hos dem. De springer ifrån/backar undan när jag försöker bära upp dem och vill inte direkt vara sociala med mig förutom när  jag har mat med mig till dem. Har plockat upp dom varje dag för att vänja dem men ingen direkt förbättring sker och de är inte direkt glada i att vara burna heller. De visar inga tecken på aggression eller skriker heller inte eller något liknande så det är la det ända posetiva i denna situation och dom är inte heller jättenervösa annars utan bara när jag försöker ta i dem liksom. Tror ni att denna svåra och vad de känns som nu nästan omöjliga tämjningsprocessen med dessa killar har att göra med att de är från en djuraffär? 

Känns just nu som att de aldrig kommer bli riktigt tama eller bli trygga med mig då jag försökt med massa "övningar" för dem att vänja sig vid mig osv. Har även tagit hjälp av barnmat och liknande för att de ska behöva vara nära mig när de äter & lära sig att handen inte bara betyder att de ska bli uppburna men inget verkar hjälpa. 

Just nu är de ända gångerna de är glada att se mig är när de är hungriga, lite trist. Kan även nämna att när jag tar ut dem ur buren för att de ska få springa av sig så går de bara till första bästa plats att sova/gömma sig på och sen inget mer med det och sen när de kommer in i buren igen busar de och springer runt och har sig.

Annons:
tanglytails
2018-04-16 20:45
#1

Om dom inte vill bäras så låt dom ta intiativet, godis & tålamod. 

Läst Vanliga råttfrågor

Vad säger uppfödaren eller är dom från djuraffär?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[eddie&gus]
2018-04-16 20:53
#2

Har försökt med att låta dem ta intiativet i flera veckor nu med hjälp av godis och allt möjligt men de bara går upp en liten bit på handen o tar godisen och sedan springer iväg med den. 

De är från en djuraffär, fanns ingen uppfödare tillgänglig där jag bor när jag letade så tänkte att det skulle gå bra, men en månad utan framsteg är lite surt :/.

tanglytails
2018-04-16 21:00
#3

Jag har köpare som väntat i snart ett år.. det tar tid & man får ha tålamod. Tyvärr brukar det bli såhär annars… 

Då dom är från djuraffär så får du ha extra tålamod ärligt talat. Inte hanterade så väl som hos oss uppfödare mest troligt.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[eddie&gus]
2018-04-16 21:30
#4

Ah okej, ska förståss fortsätta att hantera dem och spendera tid med dem men ville  kolla om någon hade något att säga om det. 

Får helt enkelt hoppas på det bästa och att de blir tryggare vid mig tillslut :)

[134643]
2018-04-17 14:02
#5

Jag jobbar i djuraffär. I alla fall hos oss kan jag säga att hanteringen de fått som unga är i princip 0, om något så är människor läskiga som stoppar dem i kartonger eller bökar runt i ”buren” utan någon hänsyn till deras protester. Det kommer ta tid, med andra ord. Det är bara att fortsätta visa dem att du inte är läskig, tillslut kommer de förstå. Hur gamla var de när du fick hem dem? Jag antar att de i dagsläget varit hos dig ungefär lika länge som de varit hos grossisten och affären, så det är inte så konstigt att de spåren sitter kvar hos dem. Tålamod är det som gäller, men nu har du säkert förstått också varför de flesta inte rekommenderar djuraffärsråttor om man vill ha mysiga och tama råttor utan att behövs jobba enormt mycket för det :)

[eddie&gus]
2018-04-17 23:17
#6

5# De kom hem till butiken veckan innan jag hämtade dem o då var de runt 5-7 veckor gamla, de har honråttor på plats i butiken och de har blivit hanterade mycket då denna djuraffären tar in många praoelever inklusive mig men mina killar var såpass nya så de hade inte hunnit bli hanterade. 

Man kan ju ångra lite nu efteråt att man inte väntade på en riktig uppfödare men kan inte säga att jag skulle vilja ha andra råttor då jag fäst mig så mycket redan vid mina, det ända som är lite segt är ju att det kommer ta tid att få dem mysiga och tama, men aa jag får ha tålamod! :)

Annons:
Novachan
2018-04-17 23:34
#7

Brukar du först ge dem mat och sedan försöka umgås med dem eller tvärtom?

[eddie&gus]
2018-04-18 07:24
#8

7# alltså typ båda, men oftast försöker jag försöka umgås med dem o om de kommer fram och går upp lite på handen brukar jag ge dem någon godsak för att visa dem att de gjorde något bra typ, vet inte om det funkar så men om jag inte gör det så märker de tillsut att ja inte kommer ge dom något och då går de iväg o sover igen typ haha.

[134643]
2018-04-18 13:03
#9

#8 Efter den kommentaren funderar jag över ifall du skulle kunna pusha dem lite, i mina öron låter de inte rädda. Om de kan gå iväg och sova kan de lika gärna sova i din ficka eller på axeln? Vad händer om du helt enkelt plockar upp dem/låter de gå upp i din hand och sen tar du ut dem så att de inte kan gå tillbaka? Istället för att ge en godis, låt de slicka av mat så att de inte springer iväg så fort de får mat. När du har dem ute, minska gömställena så att de får gömma sig hos dig istället, då blir du en trygg punkt. Har de inga problem med att vara med/på dig och inte är rädda så ser jag ingen anledning till att inte helt enkelt ta med dig dem även om de inte självmant klättrar upp på dig.

Novachan
2018-04-18 13:36
#10

#9 Plus belöna med mat efter du har umgåtts med dem när de har sätts tillbaka i buren (men detta kanske inte ens kommer behövas)

[eddie&gus]
2018-04-18 18:04
#11

9#  Nej dom är ju inte liksom rädda allmänt utan bara vid upplockning och blir lite obekväma/nervösa när de är utanför buren för att "springa runt" vilket de inte gör, utan bara ger ifrån sig lite nervösa pluppar och hittar en plats att gömma/sova på. 

Och alltså de går aldrig upp helt självmant på handen utan med framtassarna och en av baktassarna & sen om jag visar tecken på att jag håller på att stänga handen lite för att greppa om dem så backar de iväg. 

Den ena är ganska lugn när jag har honom ute på axeln men börjar alltid efter ett tag att knastra och jag tror inte att det är knaster som visar att han tycker det är mysigt eller något sånt, och den andra vill inte vara kvar på axeln utan försöker klättra ner eller något liknande. 

Men om man har dem ute på axeln eller i någon ficka/luva hur länge ska man ha dem där? & ska jag göra något om han börjar knastra eller bara ignorera det?

tanglytails
2018-04-18 21:01
#12

Börjar han knastra så bara var glad. Han knastrar för att berätta att det är mysigt/trevligt.. Vad skulle det annars vara? Han knastrar inte för han är aggressiv om han myser på axeln/i huvan..

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
2018-04-18 21:19
#13

Jag hade tänkt fråga om det någon gång i en egen tråd men kan lika gärna ta upp det här då det verkar aktuellt. Min uppfattning var också att knastrande är ett gott tecken (glad, nöjd, trivs), men när jag kollade en av The Rat Guru's senaste videos om råttors kroppsspråk så tar hon upp att det finns två sorters knaster. Ena är högljuddare än den andra och kan höras samtidigt som råttan tvättar sig själv; det ska då betyda att råttan är obekväm eller stressad.

länk till videon: https://www.youtube.com/watch?v=ddnlyBunZy0

(andra typen av knaster beskrivs vid 1:13-1:29 i videon)

Håller råttägare här med om det The Rat Guru beskriver om knaster, av båda typerna?

Annons:
[eddie&gus]
2018-04-18 21:27
#14

13# aa det var därför jag sa att jag tänkte att de inte var pågrund av att han tyckte det var mysigt eftersom jag hade kollat på hennes video om det. Hade dock ute han nyss och han knastrade lite men det var när han hade lagt sig ner och innan har det oftast vart i samband med att han tvättar sig lite oroligt över ansiktet och kollar upp mellan tvättningarna vilket jag hört är ett tecken på stress.

tanglytails
2018-04-19 13:36
#15

Inte varit med om det knastret alls tbh d: Haft en hel del omplaceringar då.. 

Däremot finns det aggressivt knaster så att säga,  det har jag varit med om vid intro som inte gick bra alls.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
2018-04-19 14:01
#16

#15 Lät det aggressiva knastret annorlunda jämfört med när de trivs?

När råttor trivs-knastrar så är dom väl oftast när dom är still? alltså inte går runt? Tänker om man kan urskilja knastret om de låter lika med om ena görs när råttan rör sig (eller tvättar sig) eller är still

Grodan
2018-04-19 14:26
#17

Med tanke på hur du beskriver dina råttor, så skulle jag tro att du kan du tämja dem att tycka om eller acceptera beröring och hantering, dock behöver du vara rätt smart och ihärdig för att lyckas. 

Eva Johansson skrev en gång ett litet häfte hur hon gjort när hon tämjt en 3 månader gammal laboratorieråtta (dvs en råtta ej avlad på social kompetens med människor och ej hanterad). Vet inte om hon säljer det fortfarande. (Kollade, jo, den går ev att köpa: http://home.astrakan.hig.se/matsvin/pdf/gammelr8.pdf ) Men principen handlade väl om att hon lyfte upp råttan flera gånger dagligen och klappade och masserade tills den slappnade av… Alltså se till att råttan känner riktigt välbefinnande i dina händer, för att tycka om det och förstå att du är en bra sak…

-

Vad du dock aldrig kan få är tillit, kärlek och uppskattning från råttorna. Tyvärr. Råttor som har genetiska förutsättningar och uppväxtpositiv inställning till människor hade varit supertama vid det här laget.

Du KAN se och märka detta redan i zoobutiken eller hos uppfödare när du väljer råtta. Du kan leta efter tecken på att genetisk förutsättning finns eller att de helt enkelt är intresserade av, sociala med och kommunikativa med människor. (Jag vet att det är för sent, men till alla andra som undrar… och för framtiden…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

tanglytails
2018-04-19 17:35
#18

#16 Ja, det låter VÄLDIGT högt och mer intensivt

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[eddie&gus]
2018-04-19 20:56
#19

Kanske är posetivt knaster då, för han gör det bara nu när han sitter stilla på min axel liksom, och det är inte direkt högt

Grodan
2018-04-20 19:44
#20

#19 Det är bara tandslip, behöver inte betyda något alls. 

Tandslip är nödvändigt ont och mer en reflex. Hur vet jag det? Jo, jag hade en svårt sjuk, medvetslös råtta en gång och förvånades över att han slipade tänderna fast han knappt var medveten… Så jag lägger inte in något i beteendet. Inget alls. Såtillvida vi inte pratar om hotbeteendet, men det förstärks ju även av krökt rygg, rest ragg och trippande på tå… Och tänderna slipas högljutt för  att poängtera att "nu är tänderna vassa och jag biter om du inte håller dig undan"


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Zophera]1
2018-04-24 19:06
#21

Din och min situation är väldigt lika: två hanar köpta från zoobutik i ungefär samma veva… Tänk på att de väl nu har tillbringat lika lång tid hos dig som i butiken, inte så mycket ändå, vilket kanske ger visst perspektiv på saken. Jag är särbo och pendlar en del i veckorna (inga långa avstånd - typ 15-20 min enkelresa med bil); säg hälften av dessa dagar hos honom och den resterande hos mig. Tiden då de befinner sig i transportburen klappar jag dem väldigt mycket. Det ger utdelning när vi kommer hem sedan. Vidare får man vara lite bestämd och ta upp dem ibland även om de kanske inte visar lika stort engagemang tillbaka. Mina är frigående numera, åtminstone av och till och under uppsikt. De brukar komma upp i sängen och klättra på mig - men mest på deras villkor. Lyften går bra under förutsättning att de inte är alltför spralliga. Bäst resultat kommer dagtid då de är trötta och halvsover på den lilla ytan. Hur går det för dig?

[Zophera]1
2018-04-24 19:08
#22
tanglytails
2018-04-24 20:59
#23

Hur har det gått?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[eddie&gus]
2018-05-17 15:33
#24

Det rullar på, ena är tamare än den andra men nu är det inga problem att lyfta upp dem och dom är inte lika obekväma vid klappning, och de har även börjat klättra upp på mig  och lägger sig och sover när de är ute fritt och blir trötta :) hoppas dock på mer framsteg eftersom att de fortfarande inte litar helt på mig

Upp till toppen
Annons: