Annons:
Etikettråttägare
Läst 566 ggr
Maggie12
2018-04-14 09:05

Skaffa råttor; tänder m.m

Hej! 

Jag och min pojkvän funderar på att skaffa två råttor mot slutet av sommaren och sitter just nu och läser på lite. Jag har lite frågor om allt möjligt 😃;

Hur sköter ni era råttors tänder? Är rädd att missköta dem och att de ska bli för långa och/eller "sjuka".

Hur mycket och vad för mat ger ni till era råttor? Förstår att mängden beror på kön och storlek men på ett ungefär? 

Har ni andra generella tips om att äga och skaffa råttor så SKRIV! Behöver alla råd man kan få.

Skicka också gärna bilder på era burar med inredning så att man kan få lite inspiration. Och varför inte en bild på era egna älsklingar? 😍

Tack på förhand!! 😃

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-04-14 16:46
#2

Hej! Grattis till ert val av djur, underbara små "saker" att dela tillvaro med 🙂

Tänder: De gnager 😉Jag erbjuder mina tjejer olika grenar, leksaker av trä, hårda hundkex och hårda råttpellets : Versele Laga Crispy Pellets Rats & Mice http://www.versele-laga.com/en/crispy/producten/crispy-pellets---rats-mice (som jag ger utöver den hemgjorda frö blandningen och diverse färskfoder som de får varje dag). Köpte den pelletsen från animail (tror jag i alla fall, köpte många paket på en gång så var ett tag sedan)… men de verkar ha slutat sälja…men det borde ju gå att hitta någonstans (hoppas jag). De gillar även att gnaga på plast, men tyvärr inte på de leksaker som de har i sin bur utan på själva buren…deras bottenplattor är inte direkt hela längre tyvärr. 

Mat: Jag ger som sagt mina en hemmagjord frömix (se recept/inspiration här: https://www.facebook.com/ratthjalpen/posts/1324537044234693)..) Därmed får de utöver den hårda pelletsen i form av typ. "labblocks" (som jag skrev om ovan) även Versele Laga Complete Rat & Mouse i sin fröblandning https://animail.se/versele-laga-complete-rat-mouse och så får de även två olika hundfoder i sin frömix nämligen: Magnusson Meat & Biscuit Adult (detta eftersom jag redan har det hemma till mina hundar) https://animail.se/meat-biscuit-adult och Doggy Slim (för att jag läste här på forumet att det skulle vara bättre som "pellets" till råttor, än vad det är som mat för hundar p.g.a. spannmål osv.) https://www.doggy.se/hundfoder/doggy/slim. Jag fyller upp fröblandningen i en skål och så tar de så mycket/lite de vill ha, mäter inte eller så. Därutöver så har jag en skål med Crispy pellets (mäter inte där heller utan slänger i någon näve eller så). Varje kväll får de olika grönsaker m.m. (färskfoder) och detta serveras i en ganska väl tilltagen skål och uppskattas mycket av mina damer. Ibland blir det lite över men ofta rensar de hela skålen. Utöver detta så kan de ibland få någon "godbit" som jag t.e.x. stoppar in i en toarulle som jag stänger igen eller så, det får jobba lite för det helt enkelt. 

Generella tips: Skaffa inte från djuraffär!! Mitt bästa tips tror jag, djuraffärsråttor kan vara underbara (haft tre grabbar själv för en massa år sedan och har indirekt en tjej nu, Sonja, hon är omplacering, men kom från djuraffär från början)…men de är också oftare kortlivade och blir lätt sjuka (aveln är ju inte precis inriktad på friska individer). En av mina tjejer (Silje som var syster till Sonja = djuraffärsråtta) fick nyligen avlivas p.g.a. att hon fick en enorm tumör (hon blev lite över ett år). 

Ta mycket bilder och njut av tiden som ni får tillsammans, dessa små underbara djur finns ju bara hos oss under en (alldeles för) kort period. 

Buren: Inred buren med mycket saker! De gillar när det är "för mycket". Man kan ofta se t.ex. i annonser på blocket, burar med typ. en vattenflaska, en matskål och kanske om de har tur något mer…men råttor vill ha saker runt sig, gillar att sova i hängmattor och älskar att klättra. Använd fantasin och inred som en tok 😃

Lite inspiration - min bur är ca 76x45x130 cm (Längd/bredd x djup x höjd)…men jag håller på att försöka spara ihop till en betydligt större (det sket sig dock aningens denna månad, var nära att jag hade råd… men…så blev jag tvungen att avliva ena råttan  m.m. så utgifterna hopade sig; samtidigt som inkomsterna var fortsatt små…suck…men så kan det gå när man "ägs" av typ. en miljard husdjur, haha). I denna bor i nuläget tre honor.

Lycka till med de små 🙂 Mvh/Chinesecrestedlover

tanglytails
2018-04-14 18:03
#3

Vill påpeka att pellets är ärligt talat tråkigt foder, i princip ingen berikning eller upplevelse. Hade spanat in ex ratrations.com ist ;) (isamixarna)

Dom knastrar vilket gör att tänderna bl.a. slipas men även gnagar! Dom ska alltid ha något att gnaga på: grenar, ben, hundtugg/ben, nötter med skal (ex julnötter, även super aktivering!)

Vanliga råttfrågor har dom flesta svaren känner jag. -

Blandar eget foder utifrån artikeln här på rif. (köper via ratrations.com samt vitaminerna med)

På många färdiga står det rek 14g/råtta dagligen så jag skulle säga ungefär där men eftersom Strömatning är en bra metod så hade jag räknad ut dagsransonen

Från min hemsida - vad innebär Strömatning?
"Hur vet jag dagens ranson?
För att se hur mycket dina råttor äter under ett dygn (24 h) så bör du under några dagar (själv har jag 3 dagar som standard) servera torrfodret i skål.

Väg torrfodret du tänker servera i skål.

​Kan vara en fördel att skriva upp.

 

Efter några timmar (jag kör 6 h) så kollar du hur mycket där är kvar sen efter 12 h så du ser om dom har mat kvar. Är där ingen mat kvar så väger du ny mängd & häller upp. Multiplicera nya mängden med den förra.

Efter 18h så kollar du igen & sen efter 24h, är där foder kvar?

Väg mängden som är kvar & räkna bort från totala mängden foder

du gett under ett dygn.

Till nästa dygn har du en mängd att servera så gör om det men utifrån mängden du kommit fram till sen dygnet innan. Resultatet kan variera från dag till dag, är det stor skillnad mellan dagarna så kan du testa börja om.

OBS ❣

Det är viktigt att inte ge färskfoder/godis/annat ätbart & se även till så där inte ligger gammalt foder i strölådorna eller någonstans gömt i buren för det påverkar slutresultatet & då får du börja om från början.

Det kan vara en bra idé att göra om detta lite då & då för att vara säker på att du ger rätt mängd. Det kan minska/öka med åldern samt antal råttor."

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Chinesecrestedlover
2018-04-14 22:13
#4

#3 "Vill påpeka att pellets är ärligt talat tråkigt foder, i princip ingen berikning eller upplevelse. Hade spanat in ex ratrations.com ist ;) (isamixarna)"

Absolut är det tråkigt med pellets, om de endast får det. Om det ovanstående var riktat till mig på något sätt, så vill jag bara förtydliga att mina råttor får ett hemmablandat foder bestående av diverse säd, frön, örter osv. (som basfoder/huvudfoder) och att pelletsen bara utgör en liten del av deras födointag. De får dessutom diverse grönsaker m.m. varje dag, så de får mycket olika födoämnen och absolut inte bara pellets. Pelletsen får de förutom för att de är hårda och de kan gnaga på de (stora bitar) för att de ska få i sig det som de behöver även om de skulle plocka ut endast vissa valda delar av den hemmablandade mixen/färskmaten (vilket ju är den nackdel som jag kan se med foder med stor variation - de kan plocka ut favoriter och riskerar då att få för lite av vissa ämnen osv.). Så jag ger pellets (som en del av deras kost) för att mina råttor ska kunna få en varierad kost, utan att jag behöver oroa mig för att de inte får i sig allt de behöver. De gillar förövrigt pelletsen och sitter ofta och knaprar på en bit.,,men färskmaten slår ju allt (även den hemmablandade mixen) med hästlängder 😉

Mvh/Chinesecrestedlover

tanglytails
2018-04-14 23:12
#5

Flera som säger att dom ger pellets för tänderna så var mest att jag vill inte folk ska börja ge pellets för tändernas skull.. Det är tråkigt deras kost ska bli tråkig pga det när det finns så många alternativ att gnaga på..

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[BergThor]
2018-04-14 23:18
#6

#3 Du skrev ”multiplicera nya mängden med den förra”. Jag tror att du menade addera, att man bara plussar ihop mängderna mat, inte tar det gånger varandra, såklart. Tror nog att TS och dom flesta också förstår det men tänkte bara vara övertydlig, UTIFALL. 😃

Annons:
Maggie12
2018-04-15 14:47
#7

Tack för svaren som ni ger! Har uppfattat det som att de flesta blandar till sitt egna Torrfoder

#2 Vilken alldeles underbar bur, ser så sjukt trevligt/mysigt/roligt ut med så mycket saker, tack! 😍

Chinesecrestedlover
2018-04-15 15:04
#8

#7 Tack… men jag tycker den är för liten, får ju inte plats med vissa av de roliga grejer jag har till mina små ju 😃. Den känns dock enorm när jag varit tvungen att bära/flytta på det otympliga aset (kan delvis göras värre av det faktum att jag är kort, 153 cm och att buren därmed nästan är lika hög som jag är lång…), haha. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Grodan
2018-04-19 16:47
#9

Svaret på  

Hur sköter ni era råttors tänder? Är rädd att missköta dem och att de ska bli för långa och/eller "sjuka".

Är alltså att råttorna sköter sina tänder själv. Du bör dock ha koll på de fyra synliga framtänderna att de slipas korrekt och har ett jämt "möte".


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: