Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 843 ggr
IsabellaStubberud
2018-04-09 20:42

Sälja råtta med tydlig myscoplasma?

Jag undrar om det är rimligt att sälja en råtta som har tydlig myscoplasma? Jag skulle såklart berätta om det i annonsen. Jag har 3 råttpojkar som jag måste omplacera pga plötslig allergi hos en familjemedlem .. Jag har tänkt på att omplacera dessa fina killarna i drygt 3 veckor, och igårkväll märkte jag att en Iris (han heter så) lät som ett marsvin/kaffebryggare. Jag avvaktade men idag lät han till och med värre. Dessutom tyckte jag höra Iris brorsa grymta lite också, men är inte säker på vad det var.. En veterinär min mamma ringde sa att det bara var onödigt att skriva ut medicin? Hon tyckte inte att det var värt. Men råttorna är trots allt bara några månader!? Jag vill så hemskt gärna att de får ett fint och tryggt hem, det är akut! Så vad säger ni? Kan man omplacera råttor med myscoplasma? Kan man be en köpare att skriva ut medicin? Jätte tacksam för svar!!,

Annons:
Novachan
2018-04-09 20:50
#1

Hm… jag är lite osäker men en ny ägare kan ju ta dem till en veterinär och få ut recept, liksom ett jourhem/djurhem/akuthem osv om de är villiga att ta emot sjuka djur, är inte alla som är det. Nu är detta ett specialfall där råttorna behöver flytta pga allergi i hemmet så då borde det vara okej att sälja så länge som man tydligt meddelar att alla inte är helt friska. Men lite mer erfarna personer kanske kan informera bättre.

Vart i landet bor du/råttorna?

IsabellaStubberud
2018-04-09 21:14
#2

#1 Vi bor i Stockholm! Tack:)

Novachan
2018-04-09 21:17
#3

Har du varit i kontakt med t.ex. råtthjälpen?

Är råttorna från djuraffär eller uppfödare? Om de är från uppfödare bör du kontakta hen

tanglytails
2018-04-09 21:18
#4

Det är absolut inte onödigt med medicin. Gå till en bättre vet. Jag hade kollat upp det innan jag sålde dom. Vad säger uppfödaren!? Man kan inte be en köpare skriva ut medicin, nej, det gör veterinärerna. 

Ni kan kolla upp allergin hos familjemedlemmen. Är oftast ströet så man kan byta så blir allt bra igen. Tyvärr blir ofta råttor omplacerade pga allergi när det i själva verket många gånger kan vara ströet.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

marathos
2018-04-10 09:00
#5

Du borde ordna så råttisarna får medicin mot mycoplasman och efter det omplacera dem. Ta kontakt med en annan vet. Tycker inte det är något fel att omplacera dem även om de har/har haft mycoplasma, bara man skriver ut i annonsen hur läget är och det hade du ju ändå  tänkt göra.

IsabellaStubberud
2018-04-10 16:57
#6

#3 nej jag vet inte vad råtthjälpen är för något ;/ får googla. De är från uppfödare och jag hade mailkontakt med henne. Jag tyckte hon var helt underbar tills jag nu börjar ana att hon nog bara ignorerar mig. Hon brukade svara på mailen snabbare en blixten och på hennes hemsida står det tydligt att hon tar tillbaka råttorna om ägaren inte har möjlighet att ta hand om råttorna längre.. Nu har hon inte svarat på flera dagar.

Annons:
IsabellaStubberud
2018-04-10 17:01
#7

#4 uppfödaren har slutat skriva med mig.. Den som har allergi har tydligen haft allergier inom djurväg tidigare. Han brukar inte bo hos oss men gör det nu. Det blir också väldans bråk inom min familj om råttorna. Så det är tyvärr inte bara allergin som stökar till det, jag får helt enkelt inte ha råttorna längre.

IsabellaStubberud
2018-04-10 17:02
#8

#5 tack för din hjälp! :)

Novachan
2018-04-10 17:14
#9

Har du uppfödarens telefon- eller mobilnummer? - har du testat att ringa?

tanglytails
2018-04-10 19:08
#10

#6 Får man fråga om prefixet så kanske vi som ev känner henne kan få tag i henne? :) 

Okej, för många uppfödare säljer inte till någon som har allergi i familjen faktiskt. 
Jättetråkigt att höra. :/ Beklagar! Har du testat kontakta henne via fb med?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

IsabellaStubberud
2018-04-11 15:25
#11

#9 jo jag fick kontakt med henne igår via Mail! Tydligen problematik i familjen där med..

IsabellaStubberud
2018-04-11 15:31
#12

#10 fick kontakt med henne igår. Det var oväntat att vi skulle få in en person i familjen med allergier haha, men det blev så just den här gången. Mina föräldrar har bråkat en del om råttorna också den senaste tiden. Det är ingen bra stämning alls här hemma pga mina älskade vänner..

Novachan
2018-04-11 15:39
#13

Vad sades då? Kunde hon ta emot dem eller väntar du fortfarande på ett nej också?

Annons:
tanglytails
2018-04-11 17:29
#14

#13 Undrar samma.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

IsabellaStubberud
2018-04-12 13:46
#15

#13 #14 hon bad mig att hitta en annan köpare och att uppdatera henne om hur det går, dock tar hon hand om råttan denna diskussion handlar om:) Jag har förmodligen hittat en köpare redan nu till 2 friska pojkar. Det är 1 som jag har tid hos en annan veterinär med innan han får flytta hem igen!

tanglytails
2018-04-12 16:05
#16

#15 Vad skönt! Hoppas allt ska gå bra då. Kan man få stamtavlenamnen på råttan med myco så man vet att man inte avlar på släkt till råttan?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[BergThor]
2018-04-13 14:48
#17

Läste ett inlägg på Facebook där en kvinna skrivit att hennes ena råtta hade dött av mycoplasma och var nu orolig om systern/burkompisen kunde ha blivit smittad. Finns det alltså en risk för det? Isåfall kanske dom två kompisarna här också har blivit smittade? (Jag bara undrar nu för har inte så bra koll på sjukdomen.)

tanglytails
2018-04-13 15:38
#18

Alla råttor föds med myco men det bryter inte ut bara sådär.. Det brukar bryta ut i samband med sjukdom/infektion/svagt immunförsvar.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
2018-04-13 15:39
#19

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[BergThor]
2018-04-13 17:03
#20

#18 #19 Okej, tack för info+länk! ☺️

Annons:
Grodan
2018-04-13 22:16
#21

Jag anser:

En råttvan person kan säkert ta hand om en rosslande råtta, men tyvärr innebär en flytt väldigt mycket stress och kan ofta förvärra symtomen. 

Jag råder alltid mus- och råttägare att försöka förbättra utfodringen, så att djurets immunförsvar får en chans att klara av rosslet själv. Om det inte fungerar (vilket det dock nästan alltid gör!!!) kan man sätta in antibiotika. Bäst är givetvis att man inte bara tar något bredspektra utan faktiskt testar exakt vad djuret har för bakterier och vad de är känsliga mot. Det är så dumt att bara gissa och sätta in en antibiotika som inte tar bakterierna eller som bakterierna är resistenta emot. 

Bäst är dock att förebygga genom utmärkt utfodring med naturliga råvaror från hela kostcirkeln. När rossel brytit ut behövs boostning och då kan man även ta hjälp av Kosttillskott. Omegafetter, råa gröna grönsaker och råa inälvor från fågel och nöt är att föredra. Vissa färskfoder till hund fungerar ypperligt som boostning.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

IsabellaStubberud
2018-04-14 01:14
#22

#21 tack för kommentaren!

pellepojken
2018-04-14 19:22
#23

En helknasig veterinär enligt min mening. Självklart ska man medicinera en råttis mot Myckoplasma. Vad menar hon annars ?

Upp till toppen
Annons: