Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 1576 ggr
Emelietassen
2018-04-07 22:15

Vad tror ni om detta foder?

Vad tror ni om detta fodret till råttor? 😊 skickar efter foder till hamstrarna därifrån och vore smidigt att även kunna köpa därifrån till de framtida råttorna om det nu är ett bra foder 😁 uppblåst bovete, majsflingor, havre, fänkålsfrön, gräsfrön, korn, spelt, råg, havre, korn flingor, hampfrön, vallmofrön, vete, paddyris, röd hirs, grön hirs, Senegal hirs, sesam, majs, kummin, raps, Milo, sorghum bicolor, dill stjälkar, sötvattensfisk torkades, körvel, silkesmasklarver, hasselnötter, safflor, niger, johannesbröd, nypon frukt, bananchips, potatistärningar, morot bitar, ringblomma kronblad, mjölmask torkad pepparmynta (0,7%), persilja (0,7%); Rose blomma, spenat, kamomill blommor, Echinacea (Coneflower), solrosfrön, pumpafrön, palsternacka, pumpaflingor, tomatflingor, groblad, blåklint Protein 13% Fett 9% Kolhydrater 54% Natrium 0,1% Kalcium 0,3% Fosfor 0,3% Kalcium till fosforförhållande 1: 1

Annons:
Novachan
2018-04-07 22:23
#1

Vad heter foderblandningen? Märket?

Emelietassen
2018-04-07 22:32
#2

Bubus tasty mix från mixerama

[BergThor]
2018-04-07 23:55
#3

Är inte proteinvärdet för lågt? Ska det inte helst ligga på 15-20%? (Eller blandar jag ihop det med något annat nu?)

tanglytails
2018-04-08 00:56
#4

#3 Verkligen inte! :) 

Vi som blandar eget håller det på 10%.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
2018-04-08 00:57
#5

Väldigt högt fett tänker jag spontant.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Chinesecrestedlover
2018-04-08 08:23
#6

#3 Jag tror att du tänker på hamstrar 😉

___________________________________________________________________________________________

Hamsterns ungefärliga näringsbehov*

15-20 % protein
4-6 % fett
65 % kolhydrater
8-10 % fibrer

 *Observera att dessa siffror endast är ungefärliga!

___________________________________________________________________________________________

Ovanstående uppgifter kommer ifrån:  

http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/guldhamster/foder-och-mat-18550626

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
[BergThor]
2018-04-08 10:04
#7

#6 Haha ja du ser, det var därför! Har läst för mycket om hamstrar på sistone. 😅

Chinesecrestedlover
2018-04-08 10:10
#8

#7 Lätt hänt, haha. Tyckte att det lät bekant och dubbelkollade hamsterföreningens sida (har en guldhamster förutom råttor och möss…och ehm… en massa annat 🤪).

myismyname
2018-04-10 12:04
#9

Proteinhalten ser bra ut. 10-14% brukar vara rekommendationen för vuxna råttor, och bebisar samt digivande honor behöver lite extra. Jag gillar även att proteinkällorna är ordentligt namngivna i ingredienslistan samt att de kommer från tex insekter och fisk (mycket bättre än många andra foder som använder köttbiprodukter av tveksam kvalitet, och som flera råttägare påstår ökar förekomsten av tumörer).

Kalcium-fosforförhållandet finns det mig veterligen inga ordentligt fastställda rekommendationer för då det gäller "maintenance/underhåll" (dvs till vuxna råttor som varken växer eller är dräktiga/digivande), men för växande råttor gäller ca 0,5% kalcium och 0,3% fosfor i fodret (dräktiga råttor 0,63% kalcium och 0,37% fosfor). Man brukar rekommendera mellan 0,3% och 0,5% kalcium för vuxna råttor iaf (absolut inte mindre än 0,3%), så på den punkten är fodret också helt OK.

Fetthalten är tyvärr det som ställer till det… En lagom fetthalt är ca 5% för råttor. Mer än så behöver de inte, så 9% är rätt högt. Jag vågar inte säga säkert om det skulle vara någon fara att ge dem det ändå som enda Torrfoder, men jag hade nog undvikit det eller blandat det med något annat Torrfoder med låg fetthalt för att kompensera lite. Det hade nog även kunnat funka att blanda det med till exempel någon av basmixarna på RatRations + ev någon proteinkälla (basmixarna är oftast bara rena sädbaser utan tillsatta feta fröer eller proteinkällor, men det står i innehållsförteckningarna).

En liten fotnot: Vissa råttor är känsliga för solrosfrön, så skulle man märka att någon av dem får problem med huden då de äter detta foder kan det bero på solrosfröna (det är dock inte jättevanligt). 🙂

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Upp till toppen
Annons: