Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 640 ggr
Råttmamman01
4/6/18, 2:46 AM

Rädd och osäker bitande råtta

Hej! 

Jag börjar bli lite orolig över min lilla råttis. Jag har precis tagit över 2 råttbröder på 10 månader som blev omplacerade och den ena är hur mysig som helst och ligger gärna och myser hos en medan den andra är aggressiv och vill inte ut ur buren utan den bara piper och håller sig fast i burgallret. När jag sticker in handen så dom ska få nosa på mig och bekanta sig börjar den nafsa/bitas. 

Jag har provat massa olika metoder om hur man får bukt med bitande beteendet, min råttis har inte ont nånstans utan han är helt frisk först och främst. Har provat det när man håller råttan upp och ner men han blir så himla rädd av det och stretar sig ur oavsett vad, vill verkligen inte råka skada honom så jag vågar inte fortsätta med det. Jag har testat det 2 ggr bara. Sen har jag försökt hantera han med handskar och försökt blåsa på han när han bits men det gör ju han bara mer rädd och osäker…

Han är okastrerad, kan det ha något med aggressiviteten att göra pga testosteron och sånt? Ska man överväga en kastration på honom då? 

Ska jag omplacera vidare honom till någon som är ännu mer proffs och är villig att ge han en chans? Vad gör jag med hans bror då?

Eller ska han avlivas…? 😕 

Mvh en förtvivlad första-råttorna ägare.

Vill verkligen hans bästa.

Annons:
tanglytails
4/6/18, 9:51 AM
#1

Att omplacera honom vidare kan göra det ännu värre. Kastrering kunde vara ett alternativ. Bits han så det går hål? Är dom hanterade & från bra hem sen tidigare? För annars nafsar han nog mest för att han är ovan. Hur allvarligt bits han? 

Vadå håller råttan upp & ner….? Va? Att blåsa på honom kommer göra så han förknippar negativt med dig och det kommer inte bli bättre… 

Läst i Vanliga råttfrågor?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Råttmamman01
4/6/18, 3:22 PM
#2

Han nafsar mest men jag har aldrig riktigt provat hållt kvar fingret för då skulle han förmodligen ta i hårdare. Jag har ingen aning om tidigare hem då jag tog över dom rätt akut.

Jag var lite otydlig men jag menar att jag håller han så han ligger på rygg för att visa att det är jag som är ledaren. Och jag har sett vissa inlägg där det står att man ska blåsa på råttan och vissa där det står att man absolut inte ska det och jag visste inte vilket jag skulle tro på bara men då slutar jag med det genast. 

Har läst lite där.

tanglytails
4/6/18, 5:35 PM
#3

Förlåt men nej, det är ingenting man gör. Inte ens inom hund. Håll inte ner din råtta, det hjälper inte er relation :) Ge honom snarare tålamod, godis, respekt, empati & ha förståelse för att ni behöver bygga upp en relation på positiva erfarenheter - inte tvång. Du är ingen ledare för råttan fattar att du inte är en råtta d:

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Råttmamman01
4/6/18, 7:22 PM
#4

Okej. Vi gjorde lite framsteg idag, han kröp upp i mitt knä och lät mig klappa honom lite på ryggen och så har han fått lite godis som belöning för att han ville låta mig klappa honom. 🙂 

Tack för all hjälp! :)

tanglytails
4/6/18, 8:17 PM
#5

Heja er! :) Jag hoppas allt ska gå bra!!

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: