Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 989 ggr
[eddie&gus]
2018-04-01 18:39

Sover i toaletten

Är det bara mina killar som puttar ut ströet från toaletten och lägger sig där i och sover men använder det samtidigt som toalett? Finns det något sätt att förhindra detta eller får jag bara ge upp och vänja mig vid att gå och plocka upp ströet som dom puttar ut hela tiden? haha

Annons:
Novachan
2018-04-01 18:52
#1

Jag har en muspojke som brukar slänga ut all mat ur matskålen och sedan sova i den + bajsa i den. Senaste tiden har han blivit lite för lat för att slänga ut maten så han sover tillsammans med maten. Han kan även göra det i matskål med "blöt" mat.

Tror inte man kan förhindra råttor (eller möss) från att sova i toalådan. Om de inte redan har tillgång till mysiga sovplatser som hängmattor och hus kan, och ska man såklart, ge dem tillgång till det.

Däremot finns det toalådor med galler som förhindrar råttorna från att sprätta ut ströet. Kanske är mindre skönt för dem att sova på…. Sådana toalådor finns att köpa via amazon

[eddie&gus]
2018-04-01 19:20
#2

Jo dom har gått om hängmattor och annat att sova i men dom har inte klurat ut dom ännu haha. kanske får hitta en tillfällig lösning med nått form av galler ovanpå toalådan innan jag köpt en sån, tack för tipset

tanglytails
2018-04-01 20:27
#3

Inget konstigt. Inget galler över toalådan då råttor är koprofager & äter sin avföring.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[eddie&gus]
2018-04-01 20:43
#4

3#  Måste de ha tillgång till att äta deras avföring? Är det liksom ett måste för dom att äta det?

tanglytails
2018-04-02 09:05
#5

Japp, dom är koprofager som sagt.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[eddie&gus]
2018-04-02 10:30
#6

aha, det visste jag faktiskt inte, tack för att du informerade mig om det! :)

Annons:
Novachan
2018-04-02 11:37
#7

Visste inte att de MÅSTE har tillgång till egen avföring. Men man kanske kan använda galler om så behövs om de ibland bajsar utanför och har tillgång det på så sätt? - förutsatt att de inte är duktiga råttor som bara går på toalådan vill säga…

Jag gillar inte helt galleridén - hur skönt är det att behöva stå på när man gör sina behov, men har sätt den lösningen när råttor skvätter ut för mycket av ströet i toalådan så tänkte att jag nämner det.

[eddie&gus]
2018-04-02 12:37
#8

7# Aa, får se hur jag gör med det,  men jag tror jag håller mig till en toalettlåda utan galler, får helt enkelt bara ha i mindre strö så att de inte blir lika lätt att ha ut det. 

Läste lite om det med att de äter sin egen avföring och det stod typ att de främst gör det när de har någon form av näringsbrist eller så var det när det finns näring kvar i avföringen som dom äter det eller något sånt, kommer inte ihåg exakt.

tanglytails
2018-04-03 10:50
#9

Ja, där finns näring kvar i avföringen bl.a. B12 vilket är viktigt för alla att äta. Även människor, däremot äter vi inte vår avföring.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: