Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 833 ggr
Chinesecrestedlover
3/27/18, 9:28 PM

Inför veterinärbesök - lite frågor i behov av svar

Hej!

Skrev en lång babblig tråd som innehöll både mina tankar och en del frågor insprängda i allt babblande: https://rattor.ifokus.se/discussions/5ab850afce12c4459d00159b-hjalpvad-ska-jag-gora-skriva-av-mig-lite?discussions-1 … tänkte att jag kanske får svar på frågorna lättare om jag lyfter ut de i en egen tråd. 

Kortfattad bakgrund: Råtthona, ej tam/lätt stressad/nervös på ca 1 år, tumör som vuxit sig stor snabbt = ska snart boka ett veterinärbesök dvs. så fort jag lyckats komma fram till vad som är den bästa åtgärden (avliva lutar det mest åt som det är nu tyvärr). 

Frågorna handlar som rubriken antyder om veterinärbesöket som snart kommer bli aktuellt:

1) Vad ska jag göra med övriga tre tjejer när dagen D kommer, ska jag ta med alla eller bara hennes syster? Eller ska hon åka ensam? 

2) Hur gör jag med tanke på kyla och det faktum att jag måste gå till och från bussen och troligen även måste vänta mellan bussbyten?  Räcker det med att jag har en liten transportbur inlindad i en filt och sedan nedstoppad i en väska; eller ska jag försöka ordna med varmvattenflaskor eller nåt?

3) Måste erkänna att jag är lite nervös inför veterinärbesöket med tanke på att jag inte direkt kan hålla i henne (utan skrik i panik och försök till att fly osv.). Aldrig  tidigare varit med ett djur till veterinären som jag inte kan hantera ordentligt. Vill ju inte stressa henne mer än vad som "behövs", speciellt inte om det blir hennes sista resa (vilket det ju tyvärr antagligen blir). Några tips på hur jag ska få henne så lite stressad och så lite panikslagen som möjligt?

4) Vet inte ens vad jag ska göra med hennes lilla kropp efteråt…inte för att det är det viktigaste i det hela men jag har funderat på det ändå. Tidigare djur (utom de djur jag valt att separatkremera, som min hund t.e.x.)har fått sin sista vila på tomten (barndomshemmet) men nu har jag flyttat och bor i hyreslägenhet (visserligen med uteplats… men tror inte att det skulle vara så populärt om jag gjorde om det till begravningsplats).  Att kremera är dyrt så det har jag valt att endast göra med "utvalda" djur så som min hund m.m. Har inte råd att göra det med alla mina djur eftersom jag har och har haft så otroligt många djur genom livet.  Hur brukar ni "lösa det"? 

5) En till dyster fråga; Är detta normala priser för avlivning av en råtta (blev lite chockad över priserna, även fast jag vet att det är dyrt att gå till veterinären)? Ringde tidigare idag till kliniken jag tänkt gå till och ställde lite frågor, bland annat då om priser/olika alternativ. Det billigaste alternativet var 350 för avlivning +350 för undersökning innan =700 kr och att man tar hand om kroppen själv och om jag fattade det rätt så skulle det gå på 799 +350=1149 kr om man lämnade kroppen kvar (för kremering utan att få tillbaka askan) och totalt runt 1850 kr för att få tillbaka askan (separatkremering). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Itchy
3/27/18, 10:30 PM
#1

om det är hennes sista resa, och om du är helt säker på att du vill (lite fel ordval kanske) avliva henne, så åk med henne själv, och lägg en varmvattenflaska i buren och stoppa den i en väska så bör det hålla tills du kommer fram till kliniken, och om du ska avliva henne så tycker jag inte att en undersökning behövs, utan i detta fallet, bara skulle stressa upp henne onödigt mycket, vilket leder till att både du och eventuellt veterinären blir stressade av det hela

normala priser ligger nog runt 300:- utan undersökning

och man kan lämna kvar kroppen för masskremering, och det brukar kosta lite extra, men är helt klart värt det om man inte har råd med en separatkremering eller kan begrava själv, kan däremot tipsa om franciskuslundens Djurkyrkogård som ligger i Adolfsberg, vacker plats där man kan lägga sina djur till ro

You can't spell Bitchy without Itchy

Chinesecrestedlover
3/27/18, 11:33 PM
#2

#1 Tack för svar. Ja, tänkte så också och ska hon nu ändå avlivas så känns det ju onödigt att stressa upp övriga tjejer (men tänkte sen att hon kanske skulle känna sig tryggare med sina burkamrater än ensam). 

Tycker inte heller att en undersökning behövs, det är ju rätt uppenbart varför jag i så fall "tar bort henne", tumören syns ju på långt håll. Det var "sköterskan" på kliniken som sa att de alltid undersöker, för att de (veterinären) inte vill avliva friska djur. Verkar inte gå att komma undan undersökningen, men jag tycker att man borde se till situationen och individen, istället för någon genomgående princip. I det här fallet så blir det nog snarare sämre än bättre för djuret i och med att hon inte gillar hantering och stressar upp sig. 

Det kostar enligt vad jag förstår 1149 kr om man lämnar kroppen för kremering, så det blir ju en ganska stor ökning mot de 700 kr som det kostar om man själv tar hand om kroppen.  Kändes dyrt för ett så litet djur, men det kanske är normalt pris i och med att man även betalar för undersökningen?

Itchy
3/28/18, 2:16 AM
#3

#2 verkar väldigt konstigt att de ska undersöka ett djur som ska avlivas pga tumör, för att "inte avliva friska djur"  ring upp veterinären igen och förklara råttans problem och att det kommer att stressa henne och kan leda till bett, och att hon ska avlivas för en tumör, och att du inte vill ha en undersökning

och jag har aldrig betalat mer än 200kr för att lämna kvar kroppen för masskremering hos veterinären, så vet ej varför det skulle kosta 1149 för en liten råtta

jag tycker det verkar helkonstigt att det ska kosta så mycket för en simpel avlivning

You can't spell Bitchy without Itchy

Mymlan&Vifs
3/28/18, 8:48 AM
#4

Jag tror jag har betalat runt 1200-1500 för avlivning + separat kremering.

Chinesecrestedlover
3/29/18, 3:09 PM
#5

Hej alla! 

Jag ringde  idag (alldeles nyss) och bokade en tid för avlivning, kommit fram till att det är själviskt av mig att tvinga henne igenom den stress osv. som en operation skulle innebära (hon är så nervös att jag knappt kan klappa henne lite när hon springer förbi, = skulle t.ex. vara omöjligt att hålla koll på såret, rengöra osv. utan att stressa henne något fruktansvärt). Det bästa jag kan göra för henne nu är att ge henne några sista trevliga dagar med bus utanför buren och sedan får hon somna (bokat tid i nästa vecka). Känns fruktansvärt men ändå rätt.  Jobbigast blir nog att se hennes syster sen…tycker så synd om henne (även fast hon har två andra att mysa med). 

#3 Jag tyckte också att det var konstigt, så idag när jag pratade med de igen så sa jag att jag tycker att det är elakt att tvinga henne genom en undersökning och stressa henne mer än vad hon ändå kommer bli av bussresa och "godnatt-sprutan". Hon sa att hon skulle skriva det i journalen och att veterinären kanske bara kan titta på henne i buren (eftersom det är så uppenbart) och att de då skulle kunna reducera priset lite (en del av undersökningsavgiften). Förklarade då att det är för hennes skull som jag inte vill ha undersökningen, inte för att spara pengar, Visserligen har jag inte något emot att priset sänks en aning (med tanke på att jag inte har så mycket pengar och eftersom jag tycker att priset för att avliva en pytteliten råtta är rätt hutlöst, jag hade inte fattat fel gällande priserna, dubbelkollade när jag ringde) men det handlar ju i detta fall om att en undersökning kommer göra mer skada än nytta. 

#4 Ok, men då kanske det är vanligt att det ligger rätt högt prismässigt, även fast det handlar om ett väldigt litet djur då? Tycker nog att det är lite konstigt att det är så pass dyrt för ett så litet djur, men det är ju i allmänhet dyrt att gå till veterinären så… Har för mig att det kostade runt 2-3000 något sånt (kan ha varit 3500??) att avliva och separatkremera min hund (liten ras, ca 5,5 kg). Att en råtta ska kosta nära 2000 kr att separatkremera känns ju rätt saftigt då liksom… Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med hennes kropp ännu, men har ju några dagar till på mig att fundera ut vad som blir bäst.

Itchy
3/29/18, 10:40 PM
#6

det låter som ursäkter för att kunna kräva extra betalt för att bara titta på råttan, trots att man gjort det väldigt klart att råttan är sjuk och ska avlivas för detta, vilken klinik gäller det ?

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
Chinesecrestedlover
4/1/18, 12:14 AM
#7

#6 Ja, du kan ha rätt (det känns som veterinärer är ganska bra på att ta betalt)…känns ju onödigt, men då får hon i alla fall somna sen och så slipper hon (förhoppningsvis i alla fall) stressas extra för en undersökning… 

Det gäller Veterinären Bra Zoo (Örebro). Ringde dit efter denna lilla diskussion: 

https://rattor.ifokus.se/discussions/5ab830e68e0e745f6c001870-tips-pa-veterinarer-i-orebro?discussions-1

Chinesecrestedlover
4/4/18, 4:20 PM
#8

Nu sover mitt lilla hjärta. 💔😭

Hon klarade bussresan över förväntan, verkade förhållandevis lugn faktiskt. Hon blev dock väldigt stressad när "det var dags" och veterinären var tvungen att hålla fast henne (piskade rejält med svansen och pep). Hon slapp undersökningen, veterinären kände direkt hur stor tumören/knölen var då hon tog i henne. Hon lyckades slita sig och hoppa ner från bordet när hon fått sprutan, men blev sedan infångad och fick somna i lugn och ro i sin transportbur. Tyckte så synd om henne när hon blev så stressad, stackars liten😢, men nu är det över och hon slipper lida mer. 

Tydligen bestod tumören av "flera småknölar" och beslutet att låta henne somna var rätt även enligt veterinären. Lät inte som att prognosen med operation hade varit så bra med tanke på tumörens uppbyggnad/konsistens. 

Jag valde att ta med hennes lilla kropp hem,  dock har jag inte till 100% beslutat vad jag ska "göra med henne"…men kändes som att hon skulle med hem. Tänkte att hennes syster (och vänner) ska få ta farväl av henne/se vad som hänt med henne (inte för att jag vet om de fattar…men tycker så synd om hennes syster). 

R.I.P. lilla gumman 🌈

/Chinesecrestedlover

Itchy
4/4/18, 5:33 PM
#9

jag beklagar, men det var för hennes bästa, kolla upp Franciscuslundens djurkyrkogård här i örebro, en väldigt vacker plats man kan begrava sina älskade husdjur

You can't spell Bitchy without Itchy

Chinesecrestedlover
4/4/18, 9:23 PM
#10

#9 Tack

De andra töserna (hennes syster och de två andra råttorna) har fått ta farväl av henne. De nosade jättemycket på henne och petade med tassarna på henne/puttade på henne. Verkade väldigt intresserade av att nosa på tumören och även där hon blödigt lite av sprutan, de nosade också i ansiktet och rumpan. Brustet hjärta

Efter en stund började de ägna sig mer åt att springa runt och undersöka annat (frigång i badrummet) så då antog jag att de sagt hejdå till Silje och la tillbaka henne i hennes lilla kista (en kartong med filt i). Nu ligger hon i frysen i väntan på att jag ska komma fram till vad jag ska göra med hennes lilla kropp…

Upp till toppen
Annons: