Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 561 ggr
[eddie&gus]
3/24/18, 6:26 PM

Strö?

Vilket typ av strö har ni i era burar? 

Jag har flisfilt som underlag men är medveten om att jag också behöver ha strö någonstans i  buren. Vet att råttor är känsliga damm så de behöver något annat strö än spån. 

Har bara hört folk från Amerika prata om vilket strö de använder och det är något pelletsliknande gjort av papper av något slag. Vet inte vilka märken som kan ha det eller vart man kan få tag på det här i Sverige, vet ni något? Eller har ni tips på annat strö som är säkert att använda?

Också, behöver man ha det på en hel våning eller finns det specefika mått man ska gå efter? räcker det om man har det i deras toalett?

Annons:
SRYNX12
3/24/18, 7:17 PM
#1

Jag har använt hampa och alspån

[Zophera]1
3/24/18, 7:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag tycker personligen att det räcker att ha i toan och ytterligare nån låda för att tillgodose grävbehovet. Toalätt (med ä) funkar ypperligt som just toalett. Säljs i princip i vilken matbutik som helst. Alspån brukar folk även tipsa om, men huvudsaken är att ha ett strö för lek och ett på toaletten (inte samma sort, alltså).

[Zophera]1
3/24/18, 7:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Denna iglo är för övrigt såå uppskattad av mina killar. Egentligen är det ett chinchilla-bad som är tänkt att fyllas med sand, men använts hos oss som både toalett och sovhus… Slår t.o.m. dessa älskade sputniks!

[eddie&gus]
3/24/18, 8:09 PM
#4

Tack så mycket! 

Vet ni vart någonstans man kan köpa alspånet eller  vet någon om det finns på arken zoo? beror kanske också på vart man bor men tänker att de borde ha liknande sortiment.  

Har faktiskt inte köpt någon toalettlåda ännu så den iglon ska jag absolut se om jag kan hitta någonstans. :)

[eddie&gus]
3/24/18, 8:12 PM
#5

Tänkte att jag kanske kan fylla bottenvåningen med alspån och även ha toaletten där nere, eller är det kanske bäst att placera toaletten där de bajsar mest?  Anpassar de sig till vart tosaletten är någonstans om man toalettränar dom?

 Mina håller sig förtillfället bara på övrevåningen, där jag har de flesta sovplatserna så det skulle vara lite tråkigt, och trångt, att placera toaletten där tänker jag.

[BergThor]
3/24/18, 10:47 PM
#6

Zophera, vart köpte du den där igloon? 😃 försökte googla lite och hittade ett par ställen men vet inte hur pålitliga dom är. Dessutom så ville ett ställe ha 72kr för igloon och 85kr(!!) för frakten.

Annons:
[BergThor]
3/24/18, 10:51 PM
#7

Hittade nu på Animail. 59kr! Billigt och bra. Rabatterat eftersom produkten ska utgå står det. Kanske ska köpa på sig ett par då. 😃

tanglytails
3/24/18, 11:28 PM
#8

Hampaströ trivs jag med. Har det från granngården som säljes som "lättströ". Toalätt i toalådorna men är skillnad på grävlåda/strölåda & toalåda. En gräv/strölåda behöver uppfylla storlekskrav vilket inte en toalåda behöver.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[Zophera]1
3/25/18, 2:35 PM
#9

Prova dig fram och anpassa placeringen efter behov. Lägg alla pluttar i lådan allt eftersom de hamnar utanför (eller vid varje städtillfälle) så bör de lära sig ganska snabbt. Jag ska köpa en till igloo nu så att de har varsin på både översta och understa våningsplanet. Råttor är ju lite bekväma av sig. Animail är bra, tror jag. Köpte annars min i fysisk butik. Bor i Stockholm och hittade dessa på XL Zoo (dåvarande Alba Zoo), högst upp på Folkungagatan. Bor på Söder så passar mig bra. Bromma är ju nästan en dagsutflykt i jämförelse.

[eddie&gus]
3/25/18, 8:54 PM
#10

Aa, placerade toaletten i hörnet där de hade gått på toa mest, men nu har de börjat sova där i istället haha.

Novachan
3/25/18, 10:58 PM
#11

Vad jag har förstått är det inte alltför ovanligt att en del råttor väljer att sova i toalådan >.<

Upp till toppen
Annons: