Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 710 ggr
[eddie&gus]
3/24/18, 1:22 PM

Ska man vänta innan man börjar plocka upp?

Hej igen! 

Jag har haft mina råttor nu i typ lite mer än 1 vecka och har ännu inte bärt eller hållt i dom mycket alls då jag hört att man inte ska tvinga eller pressa dem till någonting, då de kan leda till att de blir rädda för än. Men jag undrar hur länge man ska vänta? Och hur ska man börja?

Om jag visar tecken på att jag ska försöka "skopa" upp dem så backar dem eller går tillbaka in i deras hus. Vill ju somsagt inte tvinga dem till att plockas upp, men hur kan jag gå tillväga för att värma upp dem till att bli burna? Ska jag försöka lite varje dag, även fast de backar undan? Har ni några tips?

Kanske också borde nämna att mina killar ("tyvvär" om man kan säga så ) är köpta från en djuraffär, vet att det kan ta längre tid för dem att värma upp sig för mig pågrund av detta.

Annons:
Macncheese
3/24/18, 2:25 PM
#1

Gör dom bara vana vid att bli klappade när de går förbi dig om du har ute dom på sängen t.ex. sedan kan du börja lägga handen över ryggen på dom lite lätt o ha fingrarna runt magen utan att hålla hårt eller hålla fast dom. Sedan när dom inte bryr sig om de längre kan du börja lyfta dom. Om du vill kan du göra det kort bara (alltså upp och ner) men för mig har det funkat att lyfta ”påriktigt” direkt, bara man är lugn med dom. Ett tips är att när du ska ta upp dom, gör det från marken så har dom inget galler eller liknande att grabba tag i. Då blir det inte någon lika panikartad dragkamp o det hela blir mkt trevligare för alla. Annat är att inte hålla dom länge i luften utan försöka få dom nära till kroppen snabbt så att de får stöd för sina tassar eftersom att de brukar vara läskigt i början att inte ha.

[eddie&gus]
3/24/18, 8:14 PM
#2

Tack, ska testa denna metoden och se efter om de ger några framsteg hos killarna :)

Grodan
3/24/18, 8:49 PM
#3

Jag tycker inte att råttor behöver ges avskildhet och lugn och ro osv. Ta bort huset och krypin där du inte ser dem eller kan ta ut dem lätt. Är de skygga kan de trycka i huset så jag rekommenderar faktiskt inte hus alls. Sätt upp fina roliga hängmattor istället. 

Ta upp dem, ha dem på dig en liten stund. Sätt in dem igen. Ta upp dem, säg hej, sätt tillbaka dem där de var. Stör dem, "intragera" (vet inte om detta ord finns) med dem längre och längre stunder flera gånger per dag, så ofta du kan. Ge dem även något gott ibland från din hand… osv…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[eddie&gus]
3/24/18, 10:14 PM
#4

Ska absolut testa denna metoden också, får känna mig fram, vill ju inte att dom ska se min hand som ett hot.  Mina råttor har ännu inte använt hängmattorna, utan sover i deras hus, så kanske kan börja smått med att ta bort lite hus och se hur de reagerar. Vill inte ta bort alla deras tryggheter känner jag

Men tack för ditt tips! Får se hur det går :)

tanglytails
3/24/18, 11:29 PM
#5

Eftersom dom är från djuraffär så kan du behöva ha mer tålamod än vanligt. 

Håller med #3 här faktiskt. Många gånger blir det faktiskt värre av sådana gömställen. Haft en hel del omplaceringar genom åren.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[eddie&gus]
3/25/18, 7:13 PM
#6

Ska de inte ha något hus alls att gömma sig i? Eftersom att de ännu inte klurat ut att hängmattor är mysiga sovplatser så är jag rädd för att de inte ska hitta någon bekväm eller någonstans de känner sig säkra att sova på. Just nu ligger de inne i deras lilla hus och sover i, rekommenderar ni att jag ska ta ut det?

Annons:
Novachan
3/25/18, 7:21 PM
#7

#6 Ja det är vad de menar, ta bort husen helt och bara ha kvar hängmattor. De kommer klura ut det med tiden. Oron kan kvarstå (och kanske växa?) om de fortsätter att kunna få gömma sig i husen.  - är hur jag tolkar det.

[eddie&gus]
3/25/18, 7:41 PM
#8

Okej! jag testar la att ta bort huset här nu då, dock så har ännu inte en av killarna gått upp för en trappa eller klättrat på gallret så det kommer vara en begränsning för honom, om han inte börjar klura ut att det finns flera hyllplan så kommer han springa runt på ett tomt hyllplan med endast några leksaker

Novachan
3/25/18, 7:50 PM
#9

#8 I början kanske men han kommer bli uttråkad sen och vilja utforska mer, genom att ha mindre att utforska på ett hyllplan kommer det påskynda processen att fortsätta utforska resterande hyllplan.

[eddie&gus]
3/25/18, 8:25 PM
#10

Vad bra! det är det jag är ute efter med honom, han är lite mer försiktig av sig och har ännu inte visat intresse på att vilja upptäcka något nytt. Nu när de inte har kvar sitt hus att sova i så har de hittat toaletten och lagt sig där, hoppas de fattar att hängmattorna är något att sova i  snart haha.

[eddie&gus]
3/26/18, 12:53 AM
#11

Vet inte om någon kommer se detta här, om inte får jag göra ett inlägg om det.

Har att göra med det #3 sa, min ena kille, Eddie, springer iväg och slinker iväg från handen så fort jag försöker bära upp honom. Den andra går oftast att plocka upp, men när jag fått in honom mot min kropp så skvätter han ibland lite kiss, är det normalt? Är det för att han blir rädd som han gör så? 

Men angående Eddie, har ni några tips om hur man ska bära sig åt med en sånhär råtta? Han har inga problem att klättra upp på min hand för att ta en godbit, men som jag nämnt förut,  såfort han märker att jag ska plocka upp honom springer han iväg.

tanglytails
3/26/18, 12:58 PM
#12

Japp, råttorna kommer kissa på dig. 

Ge honom tid att klättra upp på dig, håll kvar handen & se om han tar initiativet. Kanske en godis på axeln? I huvan? Så han tar sig högre & högre.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: