Annons:
Etikettavel
Läst 922 ggr
florisen
2018-03-11 19:39

Söker en hane för avel+ lite tips

Hej! Jag har funderat på att låta min hona få ungar. Jag har tre honor varav en är ca ett halvår gammal. Finns det någon i närheten av Linköping som kan tänka sig att låna ut en hane en vecka i början av sommarlovet😃? (Han ska vara frisk och ha bra gener, de förra ägarna ska tillåta avel och helst ska han inte vara rödögd eller naken (utan päls) då det påverkar negativt. Då det är första gången skulle jag även vilja ha tips och annat bra! Rimligt pris? Om någon är intresserad av en liten råttis redan nu kan jag ju alltid "lägga undan" en👍Clary är en "black hooded" dumbo råtta. (Såg nu att det inte verkar funka med videon men om ni undrar om utseendet så är det bara att söka upp min beskrivning på nätet)❤️

/Flora

Annons:
tanglytails
2018-03-12 01:12
#1

Från vilken uppfödning?
Hur gammal är honan? Vad anser du hon kan bidra med för positiva egenskaper?
Vad är ditt mål? Vad är din etik?
Hur gammal anser du hona samt hane ska vara?
Vid vilken ålder bör bebisarna få flytta?
Hur gamla ska bebisarna vara när du separerar dom?
Är du beredd på att du kan förlora henne samt bebisarna i värsta fall?
Har du burar till mamma, bebisar samt när dom ska separeras könsvis?
Kan du behålla alla om du inte får dom sålda? Har du plats till 17 extra råttor eller fler? Jag fick 17 i min första kull. 
Vad är bra gener för dig? Varför inte rödögd?
Att du inte vill ha naken är givetvis bra, inget vettigt att avla på. 
Hur länge har du läst på om uppfödning, genetik & liknande? Känner du till megacolon, mikroögon, high white?
Har du släktforskat? Vad finns där för svagheter/styrkor i linjen?
Är din plan att fortsätta avla aktivt? Vad är planen?
Hur länge har du haft råttor? Hur mycket erfarenhet har du av råttor generellt?
Har du tid, ork & lust att ta tillbaka råttor när dom ex kommer in i tonåren & köparna kanske tycker det är för struligt? Orkar du sitta & vara bollplank, stöd åt flera olika köpare? Har du kunskap nog att kunna göra det? 

Jag ställer frågorna mest för du ska ge dig själv svar, det är ett stort ansvar att avla & många gör det av fel anledningar samt börjar fel (det vill säga med råttor utan stamtavla så man inte kan släktforska).

Kolla runt vad uppfödare brukar ta så ser du vad priserna brukar landa på. Vad tog uppfödaren du köpte från? Där har du ex. första ledtråden tänker jag.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
2018-03-12 01:12
#2

Finns en del att läsa på Vanliga råttfrågor.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: