Annons:
Etikettavel
Läst 2234 ggr
[BergThor]
2018-03-11 01:14

Inavel?

Har hittat en uppfödare som planerat en parning där honans mormor även är mamma till hanen som ska paras. Blir inte det för nära släkt? Hur pass orolig borde man vara?

Annons:
tanglytails
2018-03-11 01:23
#1

Linjeavel/inavel är inget fel. Det kommer göra så man märker av genetiska problem tidigare & kan börja arbeta snabbare för att bli av med problemet. Det kommer dubbla både negativa & positiva sidor dock så det kan gå åt båda hållen tills man har en bra grund om man inte redan börjat på en stadig grund. 

Varit tabu i Sverige tidigare men nyligen har det börjat bli ok.

Är en av dom som linjeavlar.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
2018-03-11 10:13
#2

När är inavel ej bra att använda vid linjeavel? Tänker att syskon samt barn och förälder inte är så bra, eller är det så att det är okej med så pass nära enstaka gång?

zickan
2018-03-11 11:42
#3

Hatar iFokus via mobilen. Man skriver långt och så dyker det upp nån länk mitt i skrivandet. Så man förlorar all text. Lite snabbare version. Linje avel är vanligt. Mer vanligt än folk tror. Men ingen orkar diskutera saken. Var ett par som konstant högg mot allt och alla. Ett pat av dom hade även ingen kunskap eller erfarenhet av avel, eller genetisk. Ändå skulle de va med i diskussionen med starka åsikter som ofta spårade ur. Folk tröttnade ens prata om det. Var även enklare om nybörjar undvek det. Kunskapen hos vissa är rätt låg. Sånt kan ge problem med avel oavsett släkt avel eller ej. Skulle en sådan linje avla och få problem. Är det inte saken i sig utan mer troligt problem pga linje avel Inte pga dålig kunskap, otur eller fel linje att korsa osv. De äldre uppfödarna körde rätt mycket linjeavel. Den som kört längst nu i sv på bra kontrollerad linjeavel är Arinella's. Bara kolla stamtavlorna. Dyker ofta upp samma namn flera gånger hos de flesta uppfödare. Även de som inte planerar linjeavla lyckas ändå ibland. Men att missa eller inte kolla stantavlan noga. Att det är samma släkt på både sidor. Oftast vanlig på 4-7 ledet bakom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2018-03-11 12:02
#4

Jag har linjeeavlat i alla tider. Mindre förr för jag inte kände mig påläst nog och det var massa skitsnack från vissa som sagt. Linjeavel är vanligt. Är att man behåller linjerän längre tid. Förbättrar och försöker utveckla den. Man kan linjerna oftast bättre och vad de kan bära med sig. Blir det problem, behövs stärka något. Vill ha in nått en råtta bär på osv. Så avlar man ut. Andra avlar ut hela tiden. Deras linje blir inte direkt utvecklad. Den får hela tiden nya anlag tillagda. Den råtta/linje man ville jobba på är på så sätt borta på ett par led. Oftast försvinner även då just det som gjorde att man började avla på den linjen. Man hittar nytt att fortsätta på istället. Ofta ändrat den linjen mer riktning ofta än en linjeavlad linje. Linjeavel känns mer som man då vet var man jobbar mot. lite mer precision. Men lika stor risk med linje som annan avel. Man lyckas alltid dubbla nått nån gång. Så det går dåligt. Linjeavel brukar man ha lite mer koll då man oftast haft samma linje ett tag. Bara byggt på med nya individer för nytt blod. Och blir det problem kan man försöka hittta var. Sedan gå tillbaka ett par steg. Gå tillbaka förbi den sämre biten. Och fortsätta därifrån. Eller utavla rejält och försöka avla bort från anlaget man oönskar. Inte så svårt. Men pilligt. Ju snävare linjeavel. Ju mer problem verkar man kunna nedärva om det ligger där. Linjeavel är inavel. Bara under mer kontrollerad form. Och oftast inte väldigt närbesläktade. Även om det med sker. Mer vanligt man kör kusiner som närmast. Men ja halvsyskon sker. Haft väldigt få närbesläktade parningar. Just nu mins jag bara en. Förre året. Halvsyskon. Höll på att förlora en kär linje. Väldigt petig på vad jag ville ha. Gjorde svårare hitta något. Det jag ville ha satt hos mig vid en halvsyskon. Precis allt jag var ute efter velade till sista chans möjligt för parning Fördelarna vägde högt. Och valde parning. De blir snart ett år. Ännu bra. En har hamnat snett av syskonen Omplacerats, fick total stryk i tonåren vid intro med två andra. Skar sig med sin egen burkompis som var från zoo. Han klara inte heller pressen av så snabbt intro. Flipprade och bet hål på min kille. Fick hem både min kille och zoo hanen. Zoo hanen högg även mig. Bodde ensam i nästan tre månader innan han kastrerade och sattes ut på foder hos bekant med honor. Hanen från mig tog tid att läka ihop. Fick bo själv under tiden. Fult vätskande sår på svansen och mindre på kroppen. Gav till kompis senare men han var nervig. Gick i flocken men stel och på sin vakt. Började bli lite tjafs med de nya äldre kompisarna. Och snabb rörelse med handen och han bet hennes sambo. De blev lite nerviga för honom. Aå åter här och får nog stanna för gott. Han skrek och flydde när han fick träffa min gamla lata gubbe. Snäll mot mig men stel. Bör inte va pga inavelsgraden. Kan va men mycket annat som väger högre för att han är nervig. Annars fick jag vidare min linje. Resten verkar peppar peppar överlag riktigt bra. En nit är att storleken tagit ett steg tillbaka. Fast linjeavel på avlång muskulerad så har jag fått ett par som är mindre i kroppen. Nått som finna längre bak. Troligen kommer därifrån och dykt upp mer iom dubblering på släkt. Men nått som jag kan leva med och inte jätte svårt göra något åt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

tanglytails
2018-03-11 12:49
#5

Linjeavel är släkt på avstånd ex. morbror x systerdotter medan inavel är pappa x dotter ex. så det är skillnad. Men båda metoderna är bra för att finna reccessiva svagheter & styrkor i linjen samt för att avla bort dom samt förstärka det man vill.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
2018-03-11 17:06
#6

Jag trodde att linjeavel betydde att man har vissa krav/önskemål man vill få fram; personlighetsdrag, hälsa, och framförallt utseende - färg, örontyp, teckning. Men det kallar man väl bara för avel då antar jag?

Annons:
tanglytails
2018-03-11 18:26
#7

Nej, det gör det inte. Det där är ju snarare mål man har för sin uppfödning. Inte vilken avelmetod man använder sig av. 🙂

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
2018-03-11 18:53
#8

Aha, så linjeavel betyder typ metod? 🙂

tanglytails
2018-03-12 01:13
#9

Linjeavel är en metod precis som inavel eller utåtparning. Det är hur man parar, inte vad man vill få fram genom en parning.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
2018-03-12 08:08
#10

Då förstår jag termerna lite bättre 🙂

zickan
2018-03-12 12:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Inavel och linjeavel är samma sak i princip. mer tanken bakom och vad man vill ha fram som skiljer. Linjeavel är inte ett erkänt ord. Inavel är det. Inom hundar försöker man hålla inavelsgraden under 7%. När man linjeavlar. Tror häst och katt också har en riktlinje. Andra djur i sv tror jag ibte har det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2018-03-12 13:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

tanglytails
2018-03-12 13:11
#13

Okej, inom råttor säger vi inavel & linjeavel däremot d: 
Flera som påpekat hur viktigt det är att göra skillnad innan så jag fortsätter använder dom termerna.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
zickan
2018-03-12 14:35
#14

Alla kör på de termerna.  Men läst att inavel är godkänt ord och linjeavel inte är det. Mer specifik sak man gör med linjeavel med mer mål och planerad avel. Ändå är det samma som inavel.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: