Annons:
Etikettråttägare
Läst 2228 ggr
[BergThor]
2018-03-09 00:05

Nybörjare

Hej! Vi har äntligen bestämt oss för att skaffa råttor. Har idag varit iväg och köpt lite nödvändiga prylar, en av zooaffärerna här i stan ska stänga ner så fick allt till halva priset. Riktigt kap! Har läst runt så sjukt mycket om råttor och allting som hör till. Vi hade tänkt att ha två hanar, helst dumboörade om vi får tag på sånna. Vi har även en dotter på 1 år som tjuter av glädje så fort hon får se ett djur, oavsett art eller sort. Nu undrar jag; har ni några tips till oss? Jag tror att jag vet det mesta redan utifrån allt jag läst men vill ändå ha lite tips och ”insider information” av sånna som är erfarna råttägare.☺️ Ser fram emot att få vara en del av sajten.  Ta hand om er!

Annons:
Mymlan&Vifs
2018-03-12 09:04
#1

Mitt bästa tips jag kan ge är att kolla redan nu var närmsta kompetenta veterinär finns. Fundera även på hormonchip för honor under 6 månader; det kan motverka juvertumörer.

tanglytails
2018-03-12 13:11
#2

Köp från en vettig uppfödare, det kommer göra stor skillnad. Ni kommer ha bollplank, någon att vända er till, någon som råttorna kan flytta tillbaka till om det inte fungerar, ev råttvakt om ni har geografin på er sida (jag erbjuder iaf råttvakt så tror även andra gör det).

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[BergThor]
2018-03-12 14:57
#3

Först och främst, tack för svar! 😃🙏🏻 Vi hade dock tänkt att ha två hanar, men om vi skulle skaffa några honor i framtiden så var det ett väldigt bra tips. Har letat runt i en vecka efter uppfödare som inte bor för långt bort. Har gått efter listan på svenska uppfödare av råttor som det hänvisas till så ofta här inne men den är dåligt uppdaterad och många som inte är aktiva längre. Tillslut så blev det iallafall sju olika uppfödare som jag skrivit till men bara fått svar från två.. Vi bor i Mellansverige och vill helst inte åka till Skåne eller Norrbotten.😅 Att hitta två råttungar i dagsläget från uppfödare verkar vara nästintill omöjligt tyvärr. Men jag kämpar på och håller tummarna!

tanglytails
2018-03-13 19:19
#4

Det kan ta tid & energi. Jag har själv från Holland, Danmark & Värmland samt fått från Stockholm tidigare & bor i Skåne så ingenting är omöjligt.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Grodan
2018-03-15 17:45
#5

Vart bor du?

(jo, jag läste mellansverige, men är nyfiken på mer exakt)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[[Lovemyselff]]
2018-03-15 17:56
#6

Råttor är djur för barn över 9 år,jag tycker inte alls att det passar. Råttor är svåra att hantera och ska inte alls hanteras av småbarn

Annons:
[BergThor]
2018-03-15 19:46
#7

Självklart så är det jag och min sambo som kommer att hantera råttorna, inte kan jag väl låta vår dotter ta det ansvaret heller?🤨 Sen är det väl lite så att dom blir vad man gör dom till också? Att råttor skulle vara svåra att hantera är raka motsatsen till den uppfattningen jag har fått efter att ha läst på en massa plus pratat med uppfödare. Det var en tredje som tillslut svarade också och har skrivit mycket med henne. Man märker direkt om det är seriösa människor som har koll på sina saker och den här kvinnan är riktigt bra! Dock inga kullar förrän om ett par månader så vi får vänta helt enkelt.

[[Lovemyselff]]
2018-03-15 19:57
#8

#7 Fast,råttor är inget djur för småbarn,tycker ni helt enkelt har valt fel djur

[BergThor]
2018-03-15 20:04
#9

Men jag har aldrig skrivit att vi ska köpa råttor för hennes skull? Då kan man ju börja diskutera att alla djur är olämpliga. Man måste ju få börja någonstans.

[[Lovemyselff]]
2018-03-15 20:07
#10

#9 nej det har du inte. Men jag tycker ändå att man ska bara med ett lättare djur

[BergThor]
2018-03-15 20:09
#11

Vad skulle du rekommendera då isåfall? Akvariefiskar?

[[Lovemyselff]]
2018-03-15 20:13
#12

#11 Väntat

tanglytails
2018-03-15 21:08
#13

Om föräldrarna/föräldern vill ha husdjur, varför skulle dom inte få köpa vad dom vill då? Barnet behöver inte ens umgås med djuren. Jag har ett barn på 1,5 år, inte umgås hon med råttorna bara för jag har råttor. Däremot är dom jätteroliga att kolla på genom buren. Jag har råttorna för min egen skull. 

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
tanglytails
2018-03-15 21:10
#14

Sen nej, råttor är nödvändigtvis inte svårhanterade. Jag har väl en just nu men han är inte ohanterbar till den nivån att vi inte kan lyfta honom om det är nödvändigt. Mycket handlar om från vilken uppfödare man köper från.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[[Lovemyselff]]
2018-03-15 21:11
#15

Fast enligt texten verkar det som att dem vill skaffa råttor för barnets skull

tanglytails
2018-03-15 21:13
#16

TS skrev ju dock att det inte var för barnet i själva tråden, tror ingen skaffar djur till barn i den åldern. Hittills har jag inte stött på det iaf. Kanske iofs fiskar att titta på.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[BergThor]
2018-03-15 21:20
#17

Jag skrev bara att vi har en dotter som tycker om djur, oavsett vilket djur det är. That’s it. Jag nämnde det bara för att folk skulle få en lite större bild av hur det ser ut för oss. Jag har aldrig sagt att vi skaffar råttor för hennes skull, det är helt och hållet bara för oss vuxna och kanske isåfall för henne att kolla på genom buren om hon skulle gilla det. Trodde någon att råttorna skulle vara bara för vår dotter så ber jag om ursäkt att jag formulerat mig konstigt för så är absolut inte fallet. Jag har även nämnt för flera uppfödare att vi har barn och hennes ålder så att dom har koll på vår livssituation och INGEN har sagt något negativt om det eller ifrågasatt det.

[[Lovemyselff]]
2018-03-15 21:25
#18

#17 nej,för att vara trevliga kanske?

[BergThor]
2018-03-15 21:33
#19

Så du menar att seriösa uppfödare som eventuellt skulle kunna komma att sälja råttor till oss struntar i något som kanske annars skulle varit viktigt för dom bara för att vara trevliga?🤨 nejdu den köper jag inte! Är man det minsta mån om vart ens råttor hamnar så skulle man självklart ifrågasätta något om man inte tyckte att det var okej. Så uppenbarligen är det ju okej att ha barn och råttor. Kan vi inte bara lägga ner nu? Hela diskussionen känns så onödig. Jag startade tråden för att jag var glad och upprymd och ville ha roliga tips när det kommer till att vara råttägare men det här har bara tagit musten ur mig. Och från vad jag kan läsa mig till så har du, ”Lovemyselff”, inte ens haft råttor förut eller har det nu heller så..

[[Lovemyselff]]
2018-03-15 21:37
#20

#19 Fast hur vet du det? Jag kanske har varit uppfödare? Skulle aldrig sälja råttor till en familj med småbarn

Annons:
[BergThor]
2018-03-15 21:41
#21

Det är din åsikt och alla tycker olika. Agree to disagree? Orkar verkligen inte tjafsa. Tack och hej.

tanglytails
2018-03-16 15:05
#22

Jag har själv småbarn, är uppfödare & så länge föräldrarna är ansvariga så skulle jag sälja till barnfamilj givetvis. Föräldrar som förstår att det är deras ansvar & som tar sitt ansvar ska inte nekas att köpa råttor för dom har barn imo.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
2018-03-16 17:00
#23

Tycker det framgår att TS menar att råttorna är till henne och sambo och ej till barnet då det står "Vi har även en dotter…" Att barnet kan få se djuren är bara en bonus som berikar deras liv och tillvaro, men det är inte syftet till köpet. Har aldrig hört talas om folk som köpt något form av husdjur till ett så ungt barn… bara där finner man logik som styrker till att TS högst troligen inte menar att råttorna är till barnet, men ja det finns konstigt folk också som skulle kunna ha menat det… men då tror jag TS hade formulerat sig annorlunda.

Har ingen aning om vilka djur eller kunskap du djurart du har Lovemyselff, och du har rätt till dina åsikter. Det finns argument för att råttor är bra husdjur för barn samt att de kan vara mer lättskötta än vad man först tror, men det beror också antagligen på hur mycket man är påläst och vad man är villig att göra. Du kanske har dina erfarenheter och hört saker som får dig att tycka att råttor inte är lämpade till barn och är "ett svårt husdjur" - borde inte "svåra husdjur" tolkas som att vara för just vuxna? för vem annars?? Annars borde de väl inte vara någons husdjur alls…

När du dessutom säger att uppfödare skulle säga att det är okej och att de verkligen tror att råttorna är för ett så pass litet barn låter det lite som att du idiotförklarar uppfödare… iaf så tolkar jag lite det hela… men jag förstår också din kommentar om "för att vara trevliga"

Nu är jag rädd för att låta som att jag försöker idiotförklara dig Lovemyselff men det är inte vad jag vill utan skriva hur jag tolkar den här tråden och dess diskussion. Jag har själv inga råttor än men läst på en del och tolkar möss något enklare i skötsel och göra tama än råttor, men inte att råttor nödvändigtvis är så svåra djur, men kan kräva lite mer än vad man först tror. Men det behöver inte vara ett problem om man är påläst innan och fortsätter att läsa på om problem dyker upp (detta gäller skötsel av alla typer av djur). Detta forum är ett bra verktyg för det.

zickan
2018-03-16 18:44
#24

Önskemål från ts så låses tråden. Verkar blivit lite mycket inriktat på om barn ens bör vistas i samma hem som smådjur. Eller ja formuleringen blev avig. Sånt är lätt. Vill ni fortsätta diskusstera huruvida man bör ha husdjur i hem med småbarn. Och om råttor är bra. Starta gärna ny tråd. Själv släpper jag råttor hela tiden till folk som har småbarn. Bara föräldrarna förstår att de har huvudansvaret och de som står för allt. Har koll på allt. Oftast brukar familjer va de bättre hemmen. Råttor är rätt bra djur för de flesta åldrar. Ju yngre barn ju mer bevakning från förälder behövs vid hantering. Ju mer lär sig barnen oftast respekt och ansvar av att få växa upp med djur. Ettåringar brukar man inte direkt lämna ensamma att städa bur, handla mat, mata och va med djur utan full tillsyn av förälder.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: