Annons:
Etikettannonsering
Läst 863 ggr
[Zophera]
2018-03-05 08:25

(K) Två råtthanar i Stockholm

Parallellt med Blocket (fanns endast en annons ute men nåhon annan hann före) och diverse FB-grupper + sidor, prövar jag nu lyckan på den här sajten. Söker två råttor, helst hanar, som behöver ett nytt hem. Pris och täckning irrelevant, temperament går före. Har signat upp mig på en kull hos en uppfödning i stan, men det dröjer ytterligare några veckor och samtliga kommer sannolikt att vara tingade av tidigare intressenter. Jag har ingen bur ännu då jag avvaktar tills någon säljare hör av sig (bur kan ju medfölja!) men ordnar givetvis om så skulle behövas. Klurar på en Perfect Maxi som dock bara är avsedd för redan vuxna djur (stort galleravstånd). Kommer ha dem frigående så mycket som möjligt, åtminstone så snart jag råttsäkrat och vi hunnit bekanta oss med varandra. :) Hör av er! Mvh ”Zophera”, Karin

Annons:
[Zophera]
2018-03-06 21:43
#1

Ville bara säga att allting har gått förvånansvärt fort och smidigt, så redan igår kväll blev jag råttägare på nytt! Dag 2 och de har redan legat latlånga och låtit sig masseras… Hoppas nu det fortsätter lika tursamt även framöver. Så här har jag skött introduktionen mellan, mig och deras nya hem det första dygnet: lite mindre bur till att börja med, ganska få saker = mindre stressiga intryck den vägen, hus med bomaterial från deras tidigare boende, lugnt och stilla (ingen hög musik, massa olika människor som kommer och ska hälsa etc), mata direkt ur handen, lyfta upp med båda händer några sekunder i taget - med någon timmes mellanrum, småprata snällt med dem, tala med kompisar i telefon för att killarna ska vänja sig vid min röst och förknippa den med något positivt o.s.v. Först när de är helt handtama ska de ges möjlighet att undersöka övriga lägenheten. Har ni några fler tips på hur man tämjer dem så bra som möjligt? De är endast 7 veckor gamla så jag har alla möjligheter att forma dem till de mest tillgivna av djur. Ibland växlar de med att ligga helt blixtstilla och knastra med tänder (den ena har redan varit så avslappnad att han legat som en boll…), till att fullständigt skutta omkring á la små hopp - kuta och hämta mat för att hamstra till sitt gemensamma hus. Är det något speciellt man ska undvika så här första introduktionstiden och vad för varningstecken bör jag titta efter?

[Zophera]
2018-03-06 21:48
#2

Och sedan har jag klickat hem en Perfect Maxi cage (högsta modellen) med förväntad leverans redan under veckan. Undrar därför hur stora mina killar behöver vara i kroppen för att inte kunna smita igenom gallret som mäter 2,5 cm? Förstår ju att råttor har en förmåga att glida igenom de mest smala av utrymmen… http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/chincillaburar/382337

Grodan
2018-03-24 16:58
#3

Åh, vad tråkigt att du inte fick någon respons här. Var det därför du gick ur sajten?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Zophera]1
2018-03-24 18:09
#4

Ja, men nu är jag med igen. :) Har en förmåga att bli lite långrandig med mina trådstarter. Angående tämjandet upplever jag lite ett steg fram och två tillbaka. Nafsande av och till, men nu när jag hade pojkvännen och hans dotter på besök var de försiktiga men samtidigt lite nyfikna och framåt, inte bitiga alls. Lite godtyckligt att inte veta från en gång till en annan.

Grodan
2018-03-24 18:24
#5

Ah, titta där är du… haha

Var inte råttorna tama när du köpte dem? Vart hittade du dem?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Zophera]1
2018-03-24 19:26
#6

Bromma Zoomarknad, hmm… men de verkar ändå bra i temperament. Djuren bodde väldigt mysigt och hade tillgång till bra klättermöjligheter o.s.v. De är delvis tama men inte som en tidigare råtta jag jämför alla nya djur med, se min andra (fortsättnings)tråd ”Hur får jag bättre kontakt med…”

Annons:
Upp till toppen
Annons: