Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 866 ggr
Kaktusar
3/2/18, 12:27 PM

Tunn råtta

Hejsan! Jag igen!

Jag har skrivit här förut om vår omplaceringsråtta Frank. Vi har fått in två nya råttor i vårt hem men det har gått sådär med att introducera dom alla, speciellt nu när Frank har blivit sämre på sina dar. Jag har försökt titta upp vad det är, om det är ålderstecken eller vad det nu kan vara. Det har bara gått så snabbt.

Frank är en liten råtta och jag tror han säkert låg på 350g och uppåt när han mådde som bäst. Han har inte varit en storätare heller men nu har han börjat magrat av och äter ännu mindre än vanligt… tror jag, jag är bara väldigt paranoid. Men han börjar bli ett benrangel och vi börjar bli lite oroliga. Jag vet att äldre gubbar tappar lite gram på kroppen men nu tycker jag att det känns oroväckande. Han har också självklart tappat lite av sin energi och gillar att ligga o vila. 

Ett annat tecken är att han gärna lägger sig så konstigt, som att han hade ont i magen. Utsträckt, byter plats från plats. Men detta kanske bara uppkommer ibland. Han kanske bara är kräsen hur han ska ligga och vart men jag får bara en dålig magkänsla.

Jag är osäker på hans ålder men jag tror han blir 2 till hösten. Han kommer från djuraffären så jag är lite osäker. 

Vi tänker nog ringa till veterinären snart men jag tänkte att det kanske finns någon här med erfarenhet på vad det kan bero på, om det är något jag bör vara orolig över.

Annons:
tanglytails
3/2/18, 1:28 PM
#1

Låter som han åldras för tidigt dessvärre.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

pellepojken
3/2/18, 5:58 PM
#2

Råttisen borde alltså vara 1 1/ 2 år. Han borde väga mer tycker jag. Han borde även vara piggare än vad han är. Du skriver att det är oroväckande och det tycker jag också. Bajsar han ordentligt ? Han kan mycket väl ha ont och jag tror att han är sjuk på något vis. Det är aktuellt med ett veterinärbesök rätt så snart tycker jag.

Kaktusar
3/2/18, 7:34 PM
#3

Ja det tycker vi också, för han har blivit så seg så snabbt. 

Jag kollade nyss och han verkar bajsa på som ingenting, visst bajset är lite mindre än vanligt med tanken på att han äter mindre.

Det blir att kontakta veterinären för även om det nu av någon konstigt anledning skulle vara åldern så vill jag inte att han ska gå runt och ha ont.

zickan
3/2/18, 11:33 PM
#4

Äldre kan ha svårare att ta upp näring i kroppen. Kan tänka på att ge honom mat som lättare kan ätas. Mer mjuk mat som är nyttigt. Och kanske 2 gånger dagen. 
Viktigt att inte hänga upp sig på vikten för mycket. Råttor kommer i alla storlekar. Inte så vanligt med så små hanar dock. Men det finns. Sånt kan va allt från genetiskt, dräktighetskomplikation, till att mamman kanske medicinerades eller var sjuk under hans bebistid. Kanske inte fick någon vettig näring första tiden i livet och bara inte växte ordentligt. Finns många faktorer som kan ge små råttor. 
Finns även de som försöker selektera för mindre råttor i avel. Men även de som föröker avla på större råttor. Sånt kan även minska ner eller förstora upp storleken på hur djuren blir. 
Mer viktigt att gå efter proportioner. Är råttans hull passande dennes storlek och kropp. Där man mer kan se om en liten råtta är överviktig eller en stor råtta är mager och tvärtom. 

Några faktorer som kan spela in gällande svårt hålla vikt, tappa vikt, svårt få upp till normal hull. Kan vara ålder och mer åldersrelaterade problem. Typ näringen tas inte upp lika lätt i kroppen. Vitamin/mineral brist eller för ensidig kost. Dvs mycket av samma ämne kan ge överkott eller bristsjukdomar. Extra vitaminer i maten kanske kan hjälpa något.
Har själv t.ex järnbrist då och då. Järnbrist kan ge trötthet, orolig, rastlös, utmattning, Järn bildar röda blodkoppar som i sin tur hjälper till att förse kroppen med syre. 

Men även värt kolla upp tänderna. de främre är enklare att ha lite koll på själv.  Svårare se om det är något problem med de bakre tänderna. Sånt kan göra att de äter mindre. Gör helt enkelt ont eller så är det för svårt. De förbränner för mycket energi på att äta maten och hinner inte få i sig näring. 

Råttor kan även åka på det mesta som alla kan drabbas av. T.ex mask i magen. Annat typiskt som kan dra ner energo och få råtta tappa vikt. Är ohyra. Ohyra kan äta blod, med det tappar råttor energi och risk att börja tappa vikt. 

Sedan den mer tråkiga biten. Virus, bakterier som kroppen slåss mot kan dra ner orken och kan ge tappad vikt. Tyvärr kan det även ligga andra saker bakom. Som fel på något organ, tumör mm. Fel på hjärta eller lungorna  kans ge  större risk på sämre syreupptagning i blodet. Sämre syre i kroppen gör att man blir tröttare. Och det borde även kunna leda till att man blir rastlös, svårare komma till ro. Kanske bidrar att man ändrar ställning oftare osv. Mer rastlös, andas kanske fortare och svårt koppla av för man får inte in den luft kroppen vill ha. 
Kanske även hör ihop med att man tappar aptiten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kaktusar
3/3/18, 10:41 AM
#5

Tack så mycket Zickan, det var en hel del olika faktorer som kan ha gjort att han har rasat i vikt och energi. Vi tänkte köpa lite barnmat idag för att få in han mer mat. Han har blivit lite piggare idag men jag tror det ändå kan vara bra att gå till veterinären så det inte är något som gör ont - tand som mage. :)

Mymlan&Vifs
3/3/18, 1:06 PM
#6

Gå till veterinären - viktminskning är inte att leka med.

Annons:
Kaktusar
3/4/18, 12:39 PM
#7

Aa måste bara vänta tills dom öppnar, vilket blir imorgon.

zickan
3/4/18, 11:45 PM
#8

Håller tummarna att det inte är något värre

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[BergThor]
3/20/18, 11:41 PM
#9

Hur har det gått med Frank? 🌷

Kaktusar
3/21/18, 10:39 AM
#10

Ja juste, kanske ska uppdatera.

Jag bokade som sagt ett besök hos veterinären  men den förra ägaren sa att han ville ha tillbaka honom. Så han fick åka till honom och vara där i någon dag innan han sen hade somnat in själv. Det gick så snabbt, allt hände under en vecka. Så det blev inget veterinärsbesök i slutänden. 

Så nu har vi två små råttor istället för tre stycken.

[BergThor]
3/21/18, 1:27 PM
#11

Nämen åh, stackars lille vännen. 😔❤️ Varför ville förra ägaren ha tillbaka honom? Ångrade han sig när Frank blev ”sjuk” eller något annat? Antar att han inte kunde ta hand om Frank först eftersom ni fick honom istället men sen att han ändrade sig sådär..?

Kaktusar
3/21/18, 3:34 PM
#12

Ja han hade precis behövt söva ner en av sina andra råttor och ville ha tillbaka honom nu när han blev dålig. Jag tror att det kanske var saknaden av honom som gjorde att han ville ta tillbaka Frank.
I början hade han två andra råttor, Frank kunde inte vara med dom utan att det blev för bråkigt så det är därför jag avlastade honom lite. Plus så var den förra ägaren min bror så det blev inte så långt att åka :) Hade kanske varit konstigare om ägaren var en helt okänd person till mig.

[BergThor]
3/21/18, 7:12 PM
#13

Jaha det var brorsan din, ja men då är det såklart att man ställer upp liksom. Och då förstår jag att det var enklare att lämna tillbaka Frank igen sen också. Så synd bara att han inte klarade sig längre. 😢❤️

Annons:
Kaktusar
3/21/18, 9:01 PM
#14

Ja precis, jo vi alla blev lite tagna av att han gick bort så snabbt. Men man får blicka framåt och tänka på den bra korta tiden vi hade med honom 🎈

Elin_la
3/21/18, 10:41 PM
#15

åh.. jag hade en rex hona som var 2 och hon fick samma sak. vi avlivade henne för hon åt verkligen ingenting ås ifall han inte börjar äta så borde ni åka med honom till vetrinären så snabbt som möjligt så ni kan få någon medicin eller vitamin. jag tror att min hona fick någon sorts cancer..

Kaktusar
3/21/18, 11:04 PM
#16

Aa det var något liknande, han åt mjuk mat i slutet. 

Och vetrinärsbesöket blir lite svårt då han redan har somnat in ):

Mymlan&Vifs
3/27/18, 4:53 PM
#17

Hade en annan råtta som blev 1 år och 7 månader. Hon insjuknade relativt plötsligt och började magra av. Något jag kan rekommendera är att införskaffa en brevvåg eller dylikt. Den mäter råttans vikt på grammet. 
Min råttis gick ned i genomsnitt 10-15g per dag och blev bara hängigare och hängigare, till slut fick jag boka in en avlivning åt henne när hon tappade sin spralliga personlighet. Hade jag inte haft den vågen hade jag inte observerat viktminskningen eftersom hon vägde runt 500 gram.

Kaktusar
3/27/18, 9:38 PM
#18

Det var smart! Vi borde ha gjort det, jag har börjat väga våra två andra råttor för att ha koll på deras vikt (inte för att dom blir magrare… tvärttom). Men det ger en liten inblick hur mycket dom förlorar så snabbt. Det är så synd när dom blir dåligt så otroligt snabbt.

Upp till toppen
Annons: