Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 733 ggr
Opelbruden
2/16/18, 1:25 PM

Blivit tillbakadragen..

Behöver lite tips nu ja. Sen igår har Hemi börja bete sig lite konstigt. Hon brukar alltid vara den som står vid burdörren och väntar när hon hör min röst. Men igår så ville hon inte ens komma ut, inte idag heller. Jag skopade upp henne och släppte ner henne på golvet så hon skulle få röra på sig lite. Men hon gömmer sig bara bakom buren och reser ragg när man flyttar på buren lite. De känns inte som att de är den Hemi som de brukar vara, hon är helt annorlunda nu. Hon verkar jätterädd och jag vet inte vad jag ska göra, jag känner mig så maktlös. Jag vet inte om hon reargerar starkt på all andlig aktivitet vi har haft i lägeneten. Ängel springer runt som vanligt och är jätteglad. Snälla ge mig nå tips på vad jag ska göra. Jag vill inte se Hemi såhär, de är min bäbis och de gör ont i hjärtat att se henne så tillbakadragen. :( Hon blir inte ens till sig när en av grabbarna försöker sniffa efter henne. Som hon bruka bli :(

Annons:
Novachan
2/16/18, 1:37 PM
#1

Hon kanske är sjuk? Ring och rådgör med veterinär om ni bör åka in?

Opelbruden
2/16/18, 2:05 PM
#2

De skulle va konstigt om hon va sjuk för vi har precis slutat en baytril kur. Och hon verkar inte slö på det sättet, det är mest att hon vill inte komma ut och hon verkar rädd. Hon kan liksom stå och stirra ut i hallen och sen springa iväg med världens fart. Vi hade en annan råtta förut, Nilis, som va sådär ett tag också. Men då bodde vi på ett ställe där man aldrig var ensam, om du fattar liksom. Det är som att någon skrämmer henne, vilket gör mig fett förbannad för jag kan ju inte se vad hon ser :/

tanglytails
2/17/18, 12:08 AM
#3

Jag förstår inte riktigt. Har du honan med hanar? Eller hur luktar grabbarna på henne? Är dom kastrerade?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Opelbruden
2/17/18, 12:38 PM
#4

Dom har burarna precis bredvid varandra så dom kan lukta på varandra och så. Nä dom är inte kastrerade och vi har inga planer på det heller, för de är onödigt när vi ändå inte låter tjejerna få träffa dom på de sättet. :)

tanglytails
2/17/18, 10:05 PM
#5

Hade inte haft burarna så dom kan lukta på varandra oavsett. Då kan dom nämligen också bita varandra eller liknande..

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
2/17/18, 11:07 PM
#6

Om burarna står tillräckligt nära kan väl råttor para sig genom gallret(?)

Annons:
tanglytails
2/18/18, 12:31 AM
#7

#6 Jag tror ärligt inte det fungerar utan hittepå folk drar när dom tar en kull dom inte kan stå för/s.k. hoppsankull.. Men jag är allmänt skeptisk till hoppsankullar.. & jag hade även honor som rymde & fann alla uppe på hanarnas bur (för ca 2 år sedan) & ändå blev ingen av dom dräktiga så har svårt att tro det.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Opelbruden
2/20/18, 9:37 PM
#8

Dom kan faktiskt inte komma åt och bita varandra, de är nog stort glapp mellan burarna för att dom inte ska kunna bita varandra. Vi har lärt oss av det misstaget förut. De va inge farligt men de hände en liten olycka men de blev inga sår eller så. :)

Upp till toppen
Annons: