Annons:
Etikettavel
Läst 1329 ggr
katteninutihatten
1/29/18, 9:19 AM

Tips om man funderar på uppfödning?

Hej! Jag har sysslat mycket med djur hela livet, och även jobbat med dem en period. Jag har alltid velat prova att själv ha uppfödning, men har inte haft varken tid eller möjlighet för något djurslag tidigare. Jag gillar verkligen råttor och har haft några under åren (samt en massa andra olika husdjur). Jag har också insett att jag nu har tillfälle och möjlighet att prova på uppfödning om jag skulle vilja.

Huvudmålet med min uppfödning skulle i så fall vara att få fram friska och trevliga individer som kan visa fler människor hur fantastiskt trevliga sällskapsdjur råttor är :) Sedan har jag ju som alla andra vissa preferenser när det kommer till färger och öron o.s.v., men det är sekundärt.

Ett av mina problem är att jag i dagsläget har två äldre honor (som ej är aktuella för avel), men jag vill gärna skaffa fler råttor. Hur kan man tänka om man ska köpa in fler råttor, som man tänker sig sedan ska användas i avel?

Var kan man lära sig mer om olika avelslinjer och dylikt? Jag har hört att man tagit in t.ex engelska linjer för avel i sverige…..men hur skiljer sig dessa från de svenska….

Ja.. ni hör, det finns mycket att lära sig, innan tanken om att bli uppfödare kan bli verklighet. Tips och råd mottages tacksamt!

Annons:
zickan
1/29/18, 10:26 PM
#1

Som med alla arter. Man tar mest hem nya råttor, kanske för att få hem nya bra linjer och utöka alternativen. Att man hittar något man vill ha i sin avel osv.
Engelska mot Svenska skiljer sig inget alls. Kan även va att det är svenska råttor i Engelska importers släkt. 

Själv har/har haft Svenskt, Norsk, Dansk, Finskt, Polskt, Tjeckiskt, Belgiskt, Engelskt, Tyskt. Man får försöka släktforska. Prata med uppfödaren. Och google är underbart verktyg. Inte speciellt lätt men det är samma sak som avel på vilket annat djur. 

Vet inte helt hur du menar med hur du skall tänka om du köper in nya. Det är som att skaffa vilka nya råttor som i princip. Förutom att du har försökt letat upp råttor du kanske kan ha i avel när de blir äldre. 
Även om man köper råttor med plan att ha dom i avel. Så är det aldrig hundra säkert man ändå kan ha dom i avel när det blir dags för det. Då får man återigen kolla upp släkt lite. Se hur det ser ut. Hur de utvecklats. hur ens egna gått, hur det ser ut för syskon osv.
Sedan är det inte ens säkert man hittar en hane som passar just den honan.  Brukar va enklare om man redan har ett par schyssta hanar själv. Dock inte helt säkert de passar just den/de honorna man vill ha vidare. 

Är enklare börja skaffa ett par bra hanar som kanske kan bli något för framtiden. Hanen bör va över 1 år vid första kullen och helst över 500 gram. 
Honan bör va minst 6 månader och max 1 år vid första kullen.  Väga över 300 gram men inte va överdrivet överviktig.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

tanglytails
1/30/18, 2:10 AM
#2

Hejsan!

Vettig uppfödare, stamtavla, bra kontakt med uppfödaren, ärlig angående ev. avel, fråga om lov inför ev. avel samt få godkännande osv av blivande partnern, kunna diskutera & få info om släkten, släktforska. Genom att köpa via vettig uppfödare så bygger man upp kontaktnät för att kunna samarbeta, låna ut/in, skicka köpare mellan varandra osv. 

Engelska linjer är bl.a. fulla av linjeavel & inavel vilket varit tabu i Sverige. Hur dom skiljer sig mer specifikt beror ju på deras linje & vilken du jämför med. 

Det är mycket ansvar & det är hårt klimat som råttuppfödare, tänk på det.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: