Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 768 ggr
Opelbruden
2018-01-19 22:23

Undervikiga hanar!

Jag behöver lite hjälp. Jag vägde precis mina nya grabbar. Och dom ligger såhär: Pontiac: 123g Cash: 98g Bandit: 74g Niilo: 108g Bandit är ju väldigt mager och alla verkar väga lite för att va 7 veckor. Har ni nå tips på hur man kan få dom att gå upp i vikt? Vill inte att dom ska behöva va så magra. Tycker så synd om dom! :/

Annons:
tanglytails
2018-01-20 15:02
#1

Det här är inte acceptabelt. Vad är det för uppfödare som skickat iväg underviktiga råttor? Ge dom extra protein, du kan ge mjölk eller berikad gröt för bebisar med, ägg är också toppen (ägg räknas som protein). Vad ger du för Torrfoder? Kolla över protein & fett i det bl.a. för bebisar behöver mer än vuxna.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Opelbruden
2018-01-20 16:46
#2

Vi gav dom lite grädde igår för att få i dom lite iaf, dom äter iaf bra. För dom äter alltid upp maten dom får. Kommer inte ihåg på rak arm va vi ha i torrfodret men de är iaf egenblandat. Såg nånstans att man kan ge dom barnmat också. Men ska skaffa sån där gröt :) och så ska vi ge dom ägg :)

myismyname
2018-01-20 17:05
#3

Kom ihåg att det är viktigt att tänka på kvaliteten på maten när man försöker hjälpa underviktiga och växande råttor att komma ikapp. 🙂 Grädde är inte speciellt nyttigt, och många råttor blir dåliga i magen av laktosen. Det är dessutom väldigt fett, och växande råttor behöver inget extra fett (5% är lagom, som till vuxna råttor). Dina killar är så pass unga än att du kan öka på mängden protein en del i fodret. Just protein är väldigt viktigt medan de växer. Lax, ägg eller kyckling ett par gånger i veckan är bra, och det kan du hålla på med fram till ca 12 veckor (när den snabba tillväxtfasen börjar avta), eventuellt lite längre om du märker att de behöver det. Bra "boostmat" till växande råttor är någon kolhydratkälla blandat med någon proteinkälla, och så nyttigt grönt på sidan om det (grönkål, broccoli, blomkål, bär, etc etc). Exempel är äggröra blandat med fullkornsris eller någon annan slags kokt säd (bovete, bulgur, couscous osv, gärna fullkorn). Havremjölk eller annan växtbaserad mjölk är ofta fettsnål och berikad med vitaminer och mineraler, så det kan vara bra att blanda i också. Fett i t.ex. lax, avokado, frön och nötter är nyttigt fett, men tänk lite på mängden där också. Om du lägger om deras kost och ser till att de får det de behöver, så kommer de börja gå upp i vikt 🙂 Försök inte övergöda dem med grädde och annat onyttigt bara för att se grammen på vågen öka, utan fokusera som sagt på bra, näringsrik mat så ska du se att det ordnar sig automatiskt! :)

Verkar Bandit vara frisk i övrigt och har bra aptit? Jag tänker när det ändå skiljer så pass i vikt mellan dem. Sjuka råttor kan ha problem att lägga på sig ordentligt.

Som #1 säger, kolla över torrfodret. Jag ser att du inte kommer ihåg på rak arm vad du har blandat i, men har du använt något recept när du blandade? Om du har blandat lite på måfå kan det helt enkelt vara så att det är där det brister. En 7 veckors bebis på 74 gram är dock såklart aldrig okej för en uppfödare att släppa iväg.

Har du möjlighet att fotografera killarna så man ser hur de ser ut i hullet?

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Opelbruden
2018-01-20 17:45
#4

Okej tack! :) Ska ta och köpa hem lite sånt när de är löning! Han har en bra aptit och verkar inte sjuk direkt, han sitter och äter just nu. Men han rör på sig en del också så. Går de bra att ge han typ Sempers Havregröt eller nått sån? :)

myismyname
2018-01-20 18:06
#5

#4 Jag har tyvärr dålig koll på barnmatsmärken, men välj i alla fall en laktosfri gröt om du ska köpa färdig. Någon annan kanske kan ge bättre tips där 🙂

Det vore som sagt bra om du kunde ta fram receptet på ditt Torrfoder också

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

tanglytails
2018-01-20 19:47
#6

Semper & enago har mjölkfria barngröter som blandas med vatten. Är vad jag ibland ger bebisar om jag ger gröt.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
Opelbruden
2018-01-20 20:25
#7

#5 vi har grynblandning i från AXA, sånt där knäckebröd rågrut, puffat ris, och så liiite cornflakes. :) #6 okej tack. Då vet jag att jag kan ge dom de :)

tanglytails
2018-01-21 00:25
#8

#7 Det låter inte som en komplett blandning. Har du sett #5s hemsida med foder-delen? Här kan du läsa mer för att blanda fullvärdigt Torrfoder.

Förlåt men har uppfödaren inte gett dig någon bra info alls? 🤐

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

myismyname
2018-01-21 12:45
#9

#7 Oj, ja, det låter tyvärr inte som ett bra Torrfoder. 😕 Du måste se över din blandning för att råttorna ska få i sig det de behöver. Det är extra viktigt nu medan de är små och växer. Ditt Torrfoder just nu saknar till exempel vettiga proteinkällor, nyttiga fröer samt grönsaker/örter. Det innehåller även till största delen råg, då AXA grynblandning är 50% råg och du även har tillsatt rågknäckebröd. I länken i #8 har jag skrivit lite om att blanda eget foder. Om du klickar runt på hemsidan finns även en till artikel om Torrfoder samt en om Kosttillskott, vilket är viktigt när man blandar eget foder. Dessa artiklar ska även finnas upplagda här på RiF om jag inte minns galet (kolla under fliken "Artiklar" högst upp på sidan). I slutet av artiklarna hittar du även ställen där du kan läsa vidare om kost. :)

Vilken uppfödare är det som har sålt råttorna till dig? Jag blir också bekymrad när de inte har skickat med dig bra info om mat 😕

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

myismyname
2018-01-21 12:47
#10

Ah, jag ser nu att du bara kan klicka på Torrfoder och Kosttillskott, så kommer du till artiklarna här på RiF. 🙂

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

tanglytails
2018-01-21 16:17
#11

#10 Men nice! Kanske Vanliga råttfrågor borde uppdateras med denna bra info ist ;)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Opelbruden
2018-01-21 18:16
#12

Jag ska ta och kolla efter lite fröer och blanda ner i fodret så de blir bättre. Tack för all hjälp! :)

Opelbruden
2018-01-22 23:52
#13

Alla grabbar har gått upp i vikt. Å de verkar gå väldigt bra framåt för Bandit. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: