Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1163 ggr
Opelbruden
2018-01-15 17:51

Kvävdes till döds... behöver eran hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har funderat ganska mycket nu. Och jag kan behöva lite hjälp för asså… jag får inge avslut på mitt tänkande om varför…. Vi hade en hona, Niilá, (kalla henne oftast Nilis) en söt albino, som tyvärr fick en tumör vid benet. En dag var det såklart dags för henne att få somna in. Eftersom att de va lite dåligt med pengar just då fick vi göra de hemma på det snabbaste sättet. Vet att de inte är de ultimata men… aa. Hennes kompis Chevy hade vi köpt två kompisar åt eftersom att vi visste att Nilis inte skulle få så länge till i världen. Nilis tog vi bort då den 3 Dec 2017 då. Chevy verka lite deppig och sörjde lite. Men de va inte så mycket man märkte på henne att hon verka nere. Den 22 dec märkte vi att Hemi och Ängel satt och kollade ner mot igloon från mattan, så vi gick dit för att kolla och såg att Chevy låg halvvägs påväg ut genom ingången till igloon. Vi trodde ju att hon sov, men vi märkte snabbt att hon inte sov. Jag lyfte upp henne och hon hade spån och toapellets inne i munnen. Såklart föll jag ihop i gråt. Asså, det var totalt hemsk. Min sambo försökte få liv i henne men tyvärr var de för sent. Hon hade blod vid underlivet och så var det massa blod i spånet. Fortfarande undrar jag hur i helvete detta kunde hända. Jag vet att råttor kan ta livet av sig, så de är de jag undrar. Va Chevy ändå så deppig att hon valde att göra de på de sättet? Jag behöver eran hjälp, för seriöst… jag tänker på den där kvällen varje dag, jag mår så dåligt för jag fattar inte hur i helvete detta kunde hända. Kan de ha varit självmord eller kan de ha varit av någon annan andledning? :/ För hon såg ju så glad ut ändå med Hemi och Ängel. :/

Annons:
Honestyisdead
2018-01-15 17:56
#1

Låter inte som hon kvävdes till döds alls. Uppenbarligen var råttan sjuk eftersom hon blödde från underlivet. Det gör dom inte av sorg!

Opelbruden
2018-01-15 18:06
#2

Hon har aldrig haft blod mellan benen innan. För varje gång vi har våra råttor ute kollar vi deras kropp så dom inte har nå sår eller sånt. Vi är väldigt noga eftersom att vi har förlorat en del råttor. :/

Oliwerkanin
2018-01-15 18:25
#3

Så ni avlivar råttor själva hemma pga att ni har dåligt med pengar och inte råd att gå till veterinär?  Om djuren blir sjuka MÅSTE man gå till veterinär, man kan inte skylla på lite pengar. Då ska man inte äga djur över huvud taget.

Gronstedt
2018-01-15 18:30
#4

#3: Det är inget fel med att avliva hemma, om man  vet hur man gör. Det kan ofta vara bättre än att stressa det lidande djuret med färd till veterinär.

Oliwerkanin
2018-01-15 18:47
#5

#4 Men det kan ju finnas andra orsaker till att behöva ta djuret till veterinär än för avlivning. Och har man inte råd att åka till vet. av ena anledningen så har man det förmodligen inte till annan anledning heller.  Djuret kan behöva någon form av behandling och det kan bli dyrt. Det måste man tänka på när man skaffar djur. Det är inte bara vad själva djuret kostar och födan. Saker kan tillstöta. Och jag tycker inte man ska äga djur om man inte har tänkt på sådant och har ordnad ekonomi.

Gronstedt
2018-01-15 18:53
#6

#5: Du kanske inte ska anta så mycket utan utgå från vad TS skriver. Djuret hade en tumör som det led av, vilket torde vara en solklar avlivningsorsak.

Annons:
Opelbruden
2018-01-15 18:56
#7

Oliwerkanin, vi hade varit med Nilis till veterinärn för att kolla upp om de va en tumör, och de va ju de. Men vi hade inte råd att avliva henne hos veterinären några veckor senare. Drf gjorde vi de hemma så snabbt som möjligt så hon inte skulle behöva lida.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Oliwerkanin
2018-01-15 18:57
#10

Ja, men som jag sa. Någon annan  situation hade kunnat uppstå som krävt vård av utbildad person och ts hade då haft lika lite pengar och inte haft råd till det heller.

Oliwerkanin
2018-01-15 18:59
#11

Jaha, jag visste inte att ni varit dit #9

Gronstedt
2018-01-15 19:12
#12

#10: Sluta förutsätta så mycket. Du vet inte att TS inte hade gjort andra ekonomiska dispositioner om ett djur hade behövt vård. Vi kan alla hamna i situationer där man måste välja vilka kostnader som är nödvändiga. Och djur och andra ansvar försvinner inte automatiskt den dag man blir av med jobbet eller av annan anledning får ändrade ekonomiska förutsättningar.

Honestyisdead
2018-01-15 19:22
#13

#2 Men nu hade hon det när hon dog. Så uppenbarligen var hon sjuk.

Annons:
Lamina
2018-01-15 19:49
#14

Först och främst, det är inget fel med att avliva hemma om man vet vad man gör. Sen handlar inte alltid "ha råd" om vad man egentligen har råd med. Det kan mycket väl handla om prioriteringar. Ergo, har man ont om pengar och kan avliva hemma så kanske man väljer att göra det. Det betyder inte att man inte skulle prioritera att ta råttan till veterinären om det var något annat fel. Nog om det. Vad gäller den slå råttan så kan jag säga direkt att Nej, råttor tar inte livet av sig. Det är inte ett medvetet val dom kan göra. Dom kan må så dåligt att dom dör p.g.a att dom inte vill äta och dricka. Men det är bara ett symptom på deras mående, själva syftet för råttan är inte att dö. Som du beskriver det så skulle jag gissa på att hon dog av en livmoderinflammation. Det är inte alltid det kommer blod och/eller var när en råtta får det. Livmodern kan vara helt varfylld utan att något kommer ut. Märker man dessutom inte av råttan allmäntillstånd eller tillskriver det något annat (som t.ex. sorg), kan det upptäckas alldeles försent.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

zickan
2018-01-16 10:45
#15

Tack lamina :).. Håller med där. Är en av de som ofta väljer avliva vissa djur hemma. Inte bara ekonomi som ligger bakom. Mycket också på vilka erfrenhet man har från veterinärer som tabbat sig lite mycket. Om veterinären ha öppet när det behövs om akut. Invänta taxi för att sedan åka långt kan råtta hinna lida mycket och ev dö plågsam. Varav jag ofta väljer göra set själv. Pga mycket annat. Även ibland ekonomi. Bu senast lät jag en äldre herre men bakbenssvaghet få somna in i hemmet. Lite tuff ekonomi pga mellan jobb då jobbkunden avled bara sådär. Men ändå några veckor senare lyckades jag punga upp 15t för operation av tumör på hunden. Där kan det va lite svårt att veta om man har så pass usel ekonomi att man inte kan fixa fram för behövligt vård. Bara för att man väljer avliva hemma om man kan göra det snabbt och humant. Tyvärr låter det som råttan var dålig. Kan ha synts allt från inget utåt. Inte alltid lätt att se mindre symptomer som kan va något värre. Råttor kan sörja. Äta dåligt. Men inte skapa blödningar. Låter lite som infektion av bakterier eller virus. Uvi eller kanske något annat värre som tex livmoderinfektion. För mig det finns två modeller. En värre. Pyometra. Upptäcker man det inte i tid så kan det även med vård va svårt att göra något åt. Inte alltid lätt att upptäcka och kan ge plötslig död. Rätt vanligt på hundar. Där är det medicinering om lindrigt. Men oftast föredras det att man kastrerar. Kan ge plötslig chock av bakterierna som förökar sig i blodet. Om allmäntillstånder nu på hund är bra. Kan det ibland va svårt märka pyometra tidigt. Är livnoderhalsen inte öppen så ser man sällan några flytningar. Antar det kan va samma på råttor. Att flytning inte allris syns. Eller så lite att man inte alltid tänker på det.eller de hinner tvätta bort. Sedan kan det va andra saker som kapslats in inne i kroppen. Varböls efter bakterie/infektion. Som växer och till slut spricker. Vilket kan bli för mycket för en råtta. Rätt mycket som kan va orsak. Inte alltis man ser något utåt innan det är för sent. Men om man ser något utåt så måste man söka hjälp. Där bör man ha så pass ok ekonomi eller kunna låna av någon. Viktigt djur får vård eller avlivning vid behov på lagligt sätt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: