Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 1233 ggr
Mysan_
1/15/18, 4:40 AM

(bildvarningar) Stitch blir inte bättre

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar få nog nu…

Min råtta Stitch är ungefär 2 och en halv månad gammal. Hon bor med sin syster Shady.

För ca 2 veckor sedan när jag skulle ta ut henne ur buren upptäckte jag att hon var helt blodig, och det kom från hennes underliv men hela underdelen av henne var blodig, i stort sätt. Hon kunde inte gå normalt utan hon släpade båda bakbenen efter sig när hon gick. Dock åt och drack hon som vad jag uppfattar det normalt. Jag ringde veterinären på en gång och vi kom dit dagen efter. Stitch blödde inte riktigt då men hon hade brunaktiga (antagligen blodblandade) flytningar, och veterinären undersökte henne men kom inte fram till något svar om vad det kunde vara. Dom uteslöt livmoderinflammation eftersom hon är så ung. Vi fick metacam som vi gav henne en vecka.

Stitch blöder inte, men hennes underliv är varigt och ser svullet ut (se bild) och har varit det enda sedan dagen vi var hos veterinären. Hon är aktiv, äter och dricker som normalt och verkar inte ha ont eller så. Men liksom, det har gått 2 veckor och det har inte blivit bättre, jag börjar verkligen fundera nu. Veterinären sa att det bara var nödvändigt att ringa om hon slutade äta och dricka och blev slö. Jag undrar verkligen vad det kan vara, jag har aldrig sett nåt liknande. Idag märkte jag även att hennes avföring verkade lös. Undrar verkligen vad detta kan vara alltså…

Har ni varit med om nåt liknande? Vad ska jag ta mig till? Detta börjar bli jobbigt…

(Bilden ovan är tagen alldeles precis)

Annons:
Mysan_
1/15/18, 4:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Denna bilden är tagen då jag hittade henne blodig. Snacka om att bli chockad 😕

[AnimeV4]
1/15/18, 6:04 AM
#2

Jag tycker att det låter jättekonstigt att de inte satte henne på en antibiotikakur när det blöder och varar! Var du till en råttkunnig veterinär?

Om det är en infektion så kan hon dö av blodförgiftning om hon går med den för länge. Jag hade ett marsvin som gjorde det då en varböld (efter operation och hela faderullan) inte ville läka.

Mysan_
1/15/18, 11:03 AM
#3

Ja det tycker jag med, och det känns jobbigt att det inte går över och att inte veta vad det beror på… Trodde faktiskt att vi skulle få antibiotika först, men vi fick metacam. Jag vet inte om det är en infektion, hon verkar ju inte ha ont och hon är i princip lika pigg som vanligt. :/

Mellux
1/15/18, 4:38 PM
#4

Det där är akut! Råttan behöver antibiotika NU! Det är en riktigt fet infektion hon fått och hon har ont. Du borde även byta veterinär som inte tagit det där på allvar då det ÄR allvar, Speciellt när det kommit så pass mycket blod och att det nu även gått så här pass långt. stackars råtta..

myismyname
1/15/18, 4:44 PM
#5

Gå till en annan veterinär! Veterinären du var till tidigare är uppenbarligen inte råttkunnig. Den där råttan behöver veterinärvård NU. Blod och var ur underlivet på råttor är i stort sett alltid akut. Jag skulle utgå från att det handlar om pyometra/livmoderinflammation. Då är det viktigt att direkt sätta in antibiotika (till exempel baytril/enrofloxacin, bactrim/sulfametoxazol-trimetoprim eller amoxicillin) för att få bukt med infektionen. Antibiotikakuren ska pågå minst två veckor. Även smärtstillande är en bra idé (jag ser att du skriver att hon inte verkar ha ont, men råttor är väldigt duktiga på att gömma smärta och med tanke på hur hon ser ut på bilderna så lovar jag att det är smärtsamt). När råttan är i tillräckligt bra skick för att klara en operation, så är det kastrering som gäller. Kastrerar man inte och det handlar om pyo, så kommer besvären mest troligt komma tillbaka i framtiden.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

myismyname
1/15/18, 4:46 PM
#6

Här finns information om pyometra:

http://ratguide.com/health/reproductive/pyometra.php

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Annons:
Mysan_
1/15/18, 6:17 PM
#7

Tack så mycket för era svar. Jag ringer veterinären imorgon och berättar om att det inte blivit ett dugg bättre och att hon är väldigt svullen och varig. Synd att dom inte verkade ta det på allvar tycker jag, och det gjorde mig faktiskt fundersam. Det är jobbigt att se henne såhär så imorgon ringer jag igen, denna gången lite mer bestämd. Tycker så synd om henne, hoppas vi får hjälp denna gången…

myismyname
1/15/18, 8:41 PM
#8

#7 Om det finns någon annan veterinär inom rimligt avstånd, så ring dit istället. Din veterinär verkar tyvärr inkompetent när det kommer till råttor. 😕

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Mysan_
1/15/18, 9:25 PM
#9

Det finns tyvärr bara en klinik här i närheten, men jag tänker ringa och be om antibiotika och berätta att hon inte blivit ett dugg bättre.

Mellux
1/16/18, 3:20 PM
#10

hur har det gått?

Mysan_
1/16/18, 7:54 PM
#11

Hon ska få antibiotika i 2 veckor nu. Hoppas verkligen hon blir bättre!

pellepojken
1/16/18, 9:02 PM
#12

Helknasig veterinär enligt min mening. Flytningar med var ska behandlas med antibiotika direkt och det ska inte väntas någonting alls. Så veterinären tyckte att det skulle väntas till råttisen sluta äta o dricka ? Oj oj då är väl råttisen döende om man skulle följa det rådet.

myismyname
1/16/18, 9:33 PM
#13

#11 Kom även ihåg att boka in tid för kastrering! Det är jätteviktigt. Enbart antibiotika hjälper inte vid livmoderinflammation.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Annons:
Mysan_
1/16/18, 10:26 PM
#14

#12 Ja jag tyckte också det lät väldigt konstigt faktiskt 🤔 Betalade 700 kr för ingenting. 

#13 Okej! Tack så mycket för all hjälp.

tanglytails
1/19/18, 8:43 AM
#15

#13 Inte hört talas om innan, jättebra tips. Tack (Y)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Mellux
1/25/18, 6:02 PM
#16

hur går det? har du fått en tid för kastrering?

Upp till toppen
Annons: