Annons:
Etikettråttägare
Läst 877 ggr
Tirreterande
2018-01-09 19:56

skaffa råttor igen

Jag hade råttor en kort period ca 2 månader. Men de var inte tama när jag fick dem, uppfödaren var uppenbart inte seriös dessvärre. Jag försökte ta det lugnt i början, vänja dem vid mina händer och min lukt osv. men så fort jag öppnade buren så sprang de och gömde sig, jag blev tvungen att hämta in dem med mina händer då godis inte lockade för fem öre. Vilket gjorde att de blev ännu mer rädda för mig. 

Vid den tiden så var jag även så låg i depression att jag knappt orkade upp ur sängen. Men jag gav dem alltid mat, vatten och tid utanför buren. Men de råttorna gjorde inget för mig. Så jag sålde dem till en mer erfaren ägare, inte för tappat intresse utanför det helt enkelt inte funkade.

Nu har jag chansen att köpa 2 hanråttor ( istället för 3 honråttor) 
Jag saknar verkligen goset så mycket. Men jag blir så osäker, var det jag som var en dålig ägare för de andra råttorna? Jag är fortfarande deprimerad, kommer jag inte kunna ta hand om dem på rätt sätt? Eller är det här min chans att bli bättre? få en relation med dessa 2 hanråttor? 

Jag behöver input från erfarna ägare, är det bara så att jag inte borde vara en råttägare?

Annons:
Novachan
2018-01-09 20:08
#1

Är ingen erfaren råttägare… ÄN! Men om jag var i din situation skulle jag läsa bland artiklar, trådar och ev. kolla videos (youtube) på hur man gör råttor mindre rädda för en, introducera dig med dem, hur man gör dem tama liksom.

tanglytails
2018-01-11 13:09
#2

Tyvärr brukar det bli värre när man tvingar sig på dom, det blir ju ingen trevlig situation lix så det var tyvärr kanske inte rätt metod för dom fast vissa råttor verkar svara på den metoden. Man får tänka på individerna & anpassa sig därefter. 

Du vet nästa själv svaren på om du är lämplig, om du kan, om du orkar ärligt talat. Ta en realistisk koll på situationen & ditt mående.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

råttisardeluxe
2018-01-17 18:17
#3

Det handlar till stor del om vilja. Vill man något tillräckligt mycket så kan man. Frågan är om du mår så dåligt att du inte orkar eller vill. Det kan inte någon annan svara på, utan det vet bara du. Det beror också på om du är stabil i ditt mående, det är en stor fördel.

Det kanske är en chansning, antingen kommer du orka att gosa och ta hand om dem eller inte.  Frågan är bara om det är värt.

Upp till toppen
Annons: