Annons:
Etikettråttägare
Läst 1087 ggr
Klaaraa
1/8/18, 7:17 PM

Behöver tips och råd

Hej,

Jag har nu haft mina råttor i cirka 2 veckor och det är väl tama till en viss del. Den ena, Håkan, är ganska lugn men vågar inte ens röra vid min säng utan att flyga upp till min axel igen. Den andra råttan, Oskar, blir stel som en pinne vid minsta ljud och är mycket spralligare. Dock inte heller så mycket för att "utforska". 

Jag vet inte hur jag ska göra för att dem ska tycka att det är roligt att komma utanför buren eftersom att de typ tycker allt utanför buren är läskigt. Jag kan "släppa av dem" på min säng, men då kutar dom snabbt upp till min axel och gömmer sig under mitt hår. Jag släpper ner dem vid bord, med lite roliga saker på, men det är lika läskigt. Det kvittar om jag har något jättegott med mig eller inte. För det är sällan de vågar äta utanför buren.

Jag tar allt i lugn takt, har handen i buren, låter dom klättra upp på mig och sitta på min axel. Men idag när dem båda var som mest sociala och klättrar runt på min arm som jag har i buren, blir såklart Oskar livrädd för något (vet inte vad) och kutar in i röret så att all inredning skramlar till och även gör så att Håkan blir livrädd. Dock är Håkan lugn igen nu, men Oskar tycker att jag är jätteläskig nu, fast att jag inte ens gjorde något.

Har ni några tips på hur jag får råttorna att uppskatta att vara utanför buren? Vet ni hur jag ska få Oskar trygg med mig?

De är köpta från uppfödare, då jag ALDRIG skulle köpa djur från djuraffär ;)

Mvh

Annons:
Elisabeta
1/9/18, 11:37 AM
#1

Det kan vara i deras natur, men det är bra att de verkar ha förtroende för dig. Jag tror att modet kommer med tiden, det har trots allt bara gått 2 veckor.

Klaaraa
1/9/18, 5:00 PM
#2

Nu känner jag att båda är ganska trygga med mig. De sitter och äter i min hand, och klättrar glatt upp på mina armar om jag har något gott med mig :) Dock tycker de inte att det är så roligt att komma utanför buren. Men det är ju ändå positivt att de ser mig som en trygghet och klättrar upp på mig om de blir rädda. Men vill ju att de ska tycka att det är kul även utanför buren, jag vill att det ska vara utanför buren så mycket som möjligt :/

Så har ni några tips på aktivering utanför buren för osäkra råttor? :)

Upp till toppen
Annons: