Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 864 ggr
Madde-J
2018-01-05 20:21

Mykoplasma smittsamt?

Hej! Ska passa en kompis kanin och mina tre råttor har alla mykoplasma, är det smittsamt? Hur smittar det? Tänkte nämligen inte ha dem i samma rum eller att de ska inte träffa varandra. / Madde

Annons:
tanglytails
2018-01-07 09:06
#1

Alla råttor föds med mycoplasma, har dina "aktiv" mycoplasma eller är dom bara färkylda?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Madde-J
2018-01-08 07:24
#2

Dom alla visar symtom genom nysningar och em har börjat rossla. Kan en kanin bli smittad och sjuk av viruset?

zickan
2018-01-08 11:10
#3

Alla råttor föds inte med myko. Men i perioder så är de mer vanligt att råttor får med sig vissa bakterier från föräldrar, flock eller snappar upp i ny flock osv. Alla råttor bär på en bakterie flora. Vissa kan få med sig myko. Till och från har en annan liknande form varit vanligare än myko. Ja myko kan smittas. Men oftast blir råttor inte sjuka av det först. Det får mer ofta första hos svagare djur som just då har problem med immunförsvar äet. Typ under stres, under resa, pga råttan först blir förkyld eller får infektion mm. Har du gjort bakterie odling. Så du vet att det är myko och inte något av hundra andra orsaker?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Madde-J
2018-01-09 06:08
#4

Jag har fått prov svar från veterinär att alla tre har myko. Min fråga är: kan kaninen bli sjuk eller smittas?

zickan
2018-01-09 23:04
#5

#4 beror på vilken form av mykoplasma det är.  Tror nog du kan få bäst svar från veterinären där.  Om inte någon annan här inne vet bättre.
För soäker själv om alla typer av myko smittar. Eller om det finns artspecifika.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Madde-J
2018-01-10 08:45
#6

Okey ska ringa veterinären :)

Annons:
Mysan_
2018-01-10 12:28
#7

#6 Hur gick det? Vad sa dom? 🙂

Upp till toppen
Annons: