Råtthjälpen

mina två råttflickor

2018-01-05 12:28 #0 av: mlp49

hej jag är nybliven råttägre till två flickor och jag undrar hur hanterar man dom och hur håller man råttor

Anmäl
2018-01-06 22:05 #1 av: IsabellaStubberud

Detta måste du väll läst på innan du tog hem djuren? Sök på youtube då kanske? Jag har inte några råttor. Men jag har bokat 3 stycken som jag får i februari. Tills dess söker jag upp all information så att jag är 100% påläst.

Anmäl
2018-01-07 09:08 #2 av: tanglytails

Vanliga råttfrågor kan du läsa men har du ingen uppfödare som stöttar dig som du köpt råttor från? 

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Anmäl
2018-03-05 17:27 #3 av: Trixie&Lisa

Hej mlp49,

vad roligt att du skaffat råttor. Det kan vara lite lurigt i början om de inte är tama och vana vid händer. Börja med att mata dem från din hand så att de börjar förknippa dina händer och din doft med något positivt. Våra råttor gillar inte att man lyfter dem ovanifrån. Istället brukar vi lyfta upp dem underifrån genom att kupa händerna längs med sidorna på råttans kropp och sedan föra dem under kroppen så att råttan hamnar i din hand. Det kan vara lurigt att få till i början om de inte är tama och vana vid händer. För att få dem tama kan du prova med att tillverka en liten påse som du har dem i runt halsen. Vi tog en mössa som vi fäste snören i. Lura ut råttan in i mössan och gå sedan runt med mössan hängandes runt halsen som en liten påse med råttan i. Prata med råttan och klappa den (lättare att få klappa den där än när den springer undan i buren). Det här tyckte vi var den mest effektiva metoden. Det tog inte lång tid tills bägge våra råttor blev hur tama och gosiga som helst. Lycka till.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.