Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 1539 ggr
mlp49
2018-01-05 12:28

mina två råttflickor

hej jag är nybliven råttägre till två flickor och jag undrar hur hanterar man dom och hur håller man råttor

Annons:
IsabellaStubberud
2018-01-06 22:05
#1

Detta måste du väll läst på innan du tog hem djuren? Sök på youtube då kanske? Jag har inte några råttor. Men jag har bokat 3 stycken som jag får i februari. Tills dess söker jag upp all information så att jag är 100% påläst.

tanglytails
2018-01-07 09:08
#2

Vanliga råttfrågor kan du läsa men har du ingen uppfödare som stöttar dig som du köpt råttor från?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Trixie&Lisa
2018-03-05 17:27
#3

Hej mlp49,

vad roligt att du skaffat råttor. Det kan vara lite lurigt i början om de inte är tama och vana vid händer. Börja med att mata dem från din hand så att de börjar förknippa dina händer och din doft med något positivt. Våra råttor gillar inte att man lyfter dem ovanifrån. Istället brukar vi lyfta upp dem underifrån genom att kupa händerna längs med sidorna på råttans kropp och sedan föra dem under kroppen så att råttan hamnar i din hand. Det kan vara lurigt att få till i början om de inte är tama och vana vid händer. För att få dem tama kan du prova med att tillverka en liten påse som du har dem i runt halsen. Vi tog en mössa som vi fäste snören i. Lura ut råttan in i mössan och gå sedan runt med mössan hängandes runt halsen som en liten påse med råttan i. Prata med råttan och klappa den (lättare att få klappa den där än när den springer undan i buren). Det här tyckte vi var den mest effektiva metoden. Det tog inte lång tid tills bägge våra råttor blev hur tama och gosiga som helst. Lycka till.

mlp49
2018-05-11 18:45
#4

köpte mina råtter  på djurkompaniet

Mymlan&Vifs
2018-05-14 15:23
#5

Här är mina tips för nya råttägare:

1. Bur. Har du fixat en bur som de kan bo i? Det bör vara en gallerbur som är både hög och bred. Har du 2st råtthonor så kan du ha en gallerbur som är ca 80cm hög, 80 cm lång och 50cm bred. Det ska inte vara någon hamsterbur och inte heller någon kaninbur.

2. Inredning. I botten på buren kan du hälla hampaströ, gärna några centimeter djupt så att råttorna kan gräva ordentligt. I ett av hörnen kan du ställa en hörntoalett som du fyller med toa-lätt strö. I resten av buren kan du inreda med trähus, repstegar, hängmattor och allt annat som råttor gillar. Råttorna måste ha minst ett ställe i buren där de kan gömma sig. Ett trähus fungerar utmärkt. De vill gärna ha lite toapapper eller liknande material som de kan bygga bon med.

3. Mat. Råttorna ska alltid ha tillgång till Torrfoder (t.ex. Selective Science Foder). Åt två st råttor kan du ge en halv deciliter Torrfoder på morgonen och en halv deciliter på kvällen. En vattenflaska för gnagare kan du köpa i djuraffären. Vattnet ska helst bytas en gång om dagen. Råttorna ska även ha färsk mat, dvs grönsaker, frukt, ägg, osv. Råttor klarar av att äta det mesta, men det kan vara värt att kolla upp vad råttor klarar av samt vad de inte klarar av att äta. Ge inte för mycket popcorn, skräpmat, etc. Råttor lägger lätt på sig vikt och mår inte bra av det.

4. Stimulans. Minst en timme om dagen ska råttorna få springa utanför buren. det är viktigt för råttor att utforska nya miljöer och lära känna sin omgivning. Med det sagt så måste man röja undan lite. Tänk t.ex. på att inte ha sladdar framme för annars kommer råttorna att gnaga sönder dem. De kommer även att norpa åt sig all mat som de kommer åt. Råttor gillar också att hitta på hyss, tex riva sönder lakan, tapeter, sno hörlurar med mera. Därför ska man alltid vara med när råttorna är ute och springer. 

Råttor brottas ofta med varandra. Det är ett sätt för dem att leka. De brukar ofta pipa när de leker, och det är ingen fara. Om pip övergår i skrik och råttorna börjar klösas och bitas på varandra bör man separera dem en stund.

5. Lyfta Råttor. Unga råttor är alltid fulla i spring! De står aldrig stilla och därför kan det vara svårt att få tag i dem. Man håller råttan runt midjan. Jag brukar hålla en hand löst om bröstet på råttan och hålla den andra handen under så att råttan kan stå på den. När råttor är nya är de ofta blyga, speciellt råttor som man köper i djuraffär. De behöver tid på sig för att lära känna sin husse/matte. Oftast måste man först lära råttan att handen inte är farlig innan man får lyfta råttan. Råttor gillar för övrigt att sitta på axeln!

6. Bett. Råttor kan bitas, det bör man alltid vara medveten om. Även den snällaste råttan kan bitas och det är inte alltid uppenbart varför man blir biten. Råttor tänker som råttor och människor tänker som råttor. Det som en människa tycker är harmlöst bus kan en råtta uppfatta som hotfullt allvar. Om du blir biten, tänk då igenom ordentligt vad du kan ha gjort som fått råttan att bita dig. 

Råttors bett kan vara djupa och gör lite ont, men såren läker mycket fort, ibland redan nästa dag. Många är oroliga för stelkramp osv, men så länge din råttas bur och personliga hygien är god så är det ingen fara att bli biten. Det fastnar sällan smuts eller saliv i såret, så det behöver knappt ens sköljas, ditt eget immunförsvar tar det bra.

7.  Träning. Råttor kan tränas till att utföra olika trick. Det är generellt sett väldigt lätt. Kolla t.ex. upp videos på hur man lär en råtta göra spin! Att träna råttorna är ett positivt sätt att interagera med dem och se till att de får röra på sig innan man ger dem godis. Tänk bara på att råttor inte ska tränas med negativ förstärkning! 

8. Ekonomi. Råttor är billiga jämfört med t.ex. hund och katt, men husdjur är fortfarande inte billigt! Kan du spara undan minst 500kr i månaden så är det ett plus. Det kommer en dag då du måste åka till veterinären och det är inte billigt.

9. Skaffa en försäkring! Agrias försäkring kostar mellan 50 och 60 kr i månaden per råtta. Försäkringen börjar gälla fr.o.m. 20 dagar efter att den signerats. Du betalar själv 700kr + 25% av övriga kostnader. Resten täcker Agria. En vanlig konsultation med veterinär (besiktning utan vidare åtgärder) kan gå på 750 kr. Ska råttan behandlas med medicin så går det lätt upp till 1200 kr.

10. Omvårdnad. Alla råttor åker för eller senare på en skada eller sjukdom som måste tas om hand. Så kallade huskurer är inga botemedel. Det talas ofta om att man kan ge rooibosté med honung till sina råttor, men det är något man ger då och då, inte efter att råttan har blivit förkyld. Så är det med mycket annat nyttigt som folk ger till sina råttor; det boostar råttans immunförsvar men det hjälper inte om råttan redan hunnit bli sjuk.
Tänk därför proaktivt. Ge råttorna lite fleecefiltar när det är kallt. Ställ in en vattenskål med frysta ärtor i när det är varmt. Undvik vinddrag i rummet där råttorna vistas i. Skura råttornas hyllplan. byt bottenströet varannan vecka. Töm toaletten när den är fylld.
Ta reda på var det finns råttkunniga veterinärer innan du behöver åka till veterinär, så slipper du den pressen när det väl blir akutläge. Om en råtta är sjuk, ring och boka en tid hos veterinären först, sen kan du ställa frågor på råttforum, osv.

Sedan finns det typ 100 punkter till att ta upp, men det får bli längre nedåt vägen.

Upp till toppen
Annons: