Annons:
Etikettråttägare
Läst 1392 ggr
IsabellaStubberud
1/3/18, 11:36 AM

Era råttors scheman!

Jag har aldrig hanterat råttor i hela mitt liv 16 åriga liv, men jag blev sugen på att lära mig mer om råttor så att jag någon gång i framtiden kan skaffa 3 stycken. Därför ställer jag frågan till er som har råttor, hur ser eran rutin ut? 1: Vad matar ni era råttor med? Vilka tider på dygnet? 2: Hur länge umgås ni med era råttor utanför buren? 3: Hur aktiverar ni era råttor? 4: Vad gjorde ni den första tiden med era råttor? För jag har hört att vissa lämnar sina råttor ifred, men andra börjar hantera sina råttor redan första dagen. Jag har förstått att detta är väldigt individuellt från ägare till ägare. Men det hade vart skönt att höra era rutiner då jag inte hittar någon som berättar sina scheman med sina råttor. Jag hoppas att jag får något svar på denna fråga! Tack för mig.

Annons:
zickan
1/3/18, 8:50 PM
#1

Jag har inga rutiner.  Jobbar olika tider, sover ibland mer eller mindre. Ibland vaken tidigt, ibland uppe tills det är morgon igen. 
Brukar försöka se till att ha ett gäng råttor ute när det går i princip.  När man sitter vid datorn/tvn är de med i soffan. Sitter jag i sängen och pysslar, läser osv så är det oftast med några då. 
Hinner jag inte helt med att umgås med alla. Så kan jag även dela upp lite. Att sitta med ett gäng i soffan och hålla på med en sak. Och låta ett gäng springa fritt i kök/hall som de vill. Är oftast mer med dom som är i rummet, lite mer saker som behövs hållas under uppsikt. Gillar att få behålla mina blommor i livet. 
Men går gärna ut i köket och sitter en stund.  Eller passar på att laga mat, ta hand om disk osv när de är råttor där.

Finns inga direkta mat tider här hemma. Frukost brukar ske när jag kommit upp och varit ute på första hund promenaden. Då byts vatten, kollas till så maten räcker över dagen. Kollar igenom så allt verkar lugnt med råttorna. Kan hälsa och ta med nnågon ut om någon nu är vaken. De brukar normalt sova om det är tidig morgon. 
Mer vana att jag är nattmänniska. 
Sedan blir det på med kaffe, fixa mat o vatten, rensa iller lådorna. Om jag hinner brukar jag ta med en av mina iller pojkar ut på hundpromenad efter vi ätit. 
Drar till jobbet eller om jag jobbar senare. Blir det lite lugnare frukost oftast med råttor. Ibland illrarna. Men brukar oftast inte palla dom innan jag hunnit få i mig frukosten. 

Jobbar jag inte dagen. Så blir det mest små pyssel hemma. Hålla på med djuren. Brukar inte orka göra ärenden innan ett jobbpass. Så dom timmarna är mest djurens. 
Efter jobb pass brukar jag börja med att släppa lös illrarna i hela bostaden när jag passar på att gå en längre sväng med hundarna. Då är de sådär mysiga när man kommer hem igen. Man får en chans att gosa, klippa klor och bara va med dom. Än att de dampar runt som speedade pälskrokodiler. 
Sedan sover de bort oftast resten av kvällen.  Inte varje dag men ofta brukar 1-2 följa med när jag är ute med hundarna. Föredrar morgon eller kväll när det är minst folk som skall fram och klappa. 
Sedan tillbaka igen. Råttorna som inte hunnit va med ute få komma ut en stund. 
Laga mat, fixa mat till djuren som bör räcka över natten gärna längre. Kolla ev byta vatten.
Ev städa någon bur, rensa ut något skräp. Tömma illerlådorna. Brukar gå runt och pyssla med annat när råttorna är ute. Är jag trött är det oftast krypa ner i soffan och gosa. 

Är jag ledig är det ibland samma procedur. Speciellt om jag behöver iväg ett par timmar och va med vänner, handla mm. Eller sticka iväg med hundar/iller till skogs osv. 
Blir man hemma på en latdag eller kompisar kommer hit. Så är det mest umgås med djuren hela dagen samtidigt som man gör annat. Lite sköna med flesta av mina vänner. De tog mina djur på köpet med att få umgås med mig. 
I princip det mesta man gör här hemma inkluderar minst 2 djur.  Iom att jag har valt lite fler djur i mitt liv. Så har det blivit till en vana  att alltid ha djuren med i det jag gör. 
Men det är inte heller ovanligt att jag inte tar ut alla råttor på en dag. Hälsar alltid på dom i buren och kan stå i luckan. Men är jag väldigt trött, sjuk, eller det blivit en dag jag måste jobba morgon till kväll. Så är det bara råttungar jag prioriterar få komma ut en liten stund. Brukar oftast va att jag är ledig dagen efter och de istället kan få va ute i ett par timmar. 
Har inga problem att låta dom få en tråkig dag till och från. Rätt nyttigt det med att lära sig kunna slappna av och ha lite tråkigt också. 

Nya råttor är alltid olika från råtta till råtta. Det är mycket på var de kommer ifrån.Vad de är vana med under uppväxten. Jag föredrar att lugnt sätta mig med råttan i soffan, på mig. Gärna innan för min tröja. Om de är lite mer nervösa, rädda. Låter jag bara transporten stå på bordet öppen. Sitter så en stund och ser på tv bredvid. Låter råttan mest stanna i trygga transporten där den troligen varit iaf ett tag. Lukta in lite.  Innan den får en helt ny bur, och på så sätt slipper få alla nya intryck på en gång. 
Ellre sitter jag med handen i transporten en stund. Pratar mjukt så länge råttan inte reagerar neg mot att man låter. 
Låta dom lukta på mig. Sedan in i buren. Är det från uppfödare som hållit på med råttorna lite.
Hänt att det även varit så nerviga råttor att jag bara satt fast en vattenflaska i transporten och gått därifrån en liten stund. Gett dom lite egen tid att varva ner från resan innan de försiktigt flyttar in i nya buren. Brukar oftast va att jag sätter på kaffe, dricker det och sedan tar hand om råttan. Eller rastar hundarna en stund så det blir mer tyst hemma. 
Men det finns så många olika sätt, och så olika man kan göra beroende hur råttorna är i sig.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

tanglytails
1/3/18, 10:53 PM
#2

1: Vad matar ni era råttor med? Vilka tider på dygnet? 
Mix från ratrations (torrfoder) som jag strömatar. Där finns då tillgång till Torrfoder dygnet runt. 

Färskfoder är största delen grönsaker hos oss, det ges några gånger i veckan.  Jag ger det på kvällen då dom är mest aktiva. 

Tider varierar, hur många gånger dom får färskfoder varierar men Torrfoder finns varje dag givetvis. 

2: Hur länge umgås ni med era råttor utanför buren? 
Detta varierar men dom har eget rum så dom är ute flera timmar om dagen ifall vi inte håller på med ex. intron.

Jag räknar inte ihop tiden vi umgås då jag kan stå i 5 - 10 min, ibland längre & bara umgås vid buren flera gånger om dagen - även när dom är ute men då står jag ju vid avspärrningen (då buren inte är stängd d; ) sen kan jag sitta & bara pilla på datorn, mobilen eller dom när dom är ute. Kort sagt så räknar jag inte tiden & det kan variera mycket. 

3: Hur aktiverar ni era råttor? 
Detta varierar men varje dag strömatar vi som sagt, eget rum så dom får springa i flera timmar (förutom vid ex intron), färskfoder kan ges på spett/i bollar, toarullar med torrfoder/gottis, nötter med skal, bomaterial (ja, mina hanar boar & alla borde få chansen att göra det så lägg gärna bomaterial på annan plats än sovplatserna), kattspön/kattleksaker, grävlåda bl.a. 

4: Vad gjorde ni den första tiden med era råttor? För jag har hört att vissa lämnar sina råttor ifred, men andra börjar hantera sina råttor redan första dagen.
Jag tycker man får läsa av individen, vissa går det bra med - andra inte.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Kaktusar
1/4/18, 12:26 PM
#3

Ooj Zickan det var en del haha! Att du orkar! Vi passar en hund och jag tycker det är jätte jobbig (bortskämd statsunge är jag nog).

Jag som läser på distans har tiden att vara hemma just nu. Speciellt då vi bara ha en råtta (två nya kommer på söndag)

1: Vad matar ni era råttor med? Vilka tider på dygnet? 
Torrfoder finns alltid i buren, annars blir det på morgonen mitt på dagen och vid middag. Så egentligen när jag äter. Det blir lite grönsaker och ibland ris eller pasta.

**2: Hur länge umgås ni med era råttor utanför buren? 
**Så fort han är vaken så brukar jag vilja släppa ut honom, så att han slipper vara själv.

3: Hur aktiverar ni era råttor? 
Han brukar få springa runt lite, hoppa upp på mina axlar älskar han för att det betyder att man antagligen kommer till ett nytt rum eller kanskeeee får mat. Annars brukar jag ge honom en toalettrulla med lite mat i så att han får köra dragkamp med mig.

4: Vad gjorde ni den första tiden med era råttor? För jag har hört att vissa lämnar sina råttor ifred, men andra börjar hantera sina råttor redan första dagen.
Då han är en omplaceringsråtta var han van med människor. Då han också är döv så blir han typ aldrig rädd. Vi lät han springa på soffan, vara i buren och mest vänja sig. Vi lät honom själv välja vad han ville göra (komma ut eller inte). Men jag tror att när vi får hem de nya bäbisarna så kommer vi låta dom vara i buren ett tag, öppna upp och få dom att lukta på oss, ge dom mat via handen och lite småsteg.

zickan
1/4/18, 1:53 PM
#4

#3 har svårt att bli sysslolös. Och mår bättre med min adhd om jag har flera olika projekt. Dock märkt sista tiden när det var strul på jobbet. Att jag har svårare orka med oplanerade saker. Så jag har börjat försöka trappa ner med hur mycket extra saker jag tar på mig. Men jag har svårt att bara sitta och se en film hemma. Skönt för mitt huvud att fokusera på en film och inte 20 saker. Men problem fokusera och sitta stilla. Bättre hålla på med djuren samtidigt, eller pyssla. Annars börjar jag bara spela spel på mobilen samtidigt jag tittar. Eller mitt största problem. Jag börjar småäta. Ende jag har svårt att få till rutin på. Är fåglarna som blev kvar när min jobbkund avled. Som bara jag fått röra. Så de flyttade in här. Svårt hinna träna dom till handtama. De går inte ha ute samtidigt. Då blir ena svartsjuk och attackerar mig. Vill inte ha massa djur som bara sitter i bur och inte kan hanteras. Så här har jag försökt. Men hittar ingen lösning Börjar känna mig besegrad. Hinner inte med både två. Kräver för mycket enskild tid för att tränas till hanterbara. Hinner inte med och jag orkar inte. Börjat kika på annat hem för den som hatat mig i tre år på jobbet. Och min gullegris attackerar bara henne om jag är för nära. Så de får inget bra utbyte av varandra. Inte alltid jag lyckas heller med att få ihop allt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kaktusar
1/4/18, 4:34 PM
#5

Jag förstår dig, man håller igång hjärnan hela tiden. Men bara man mår bra av det. Förstår om det blir stressigt, men blir imponerad :) Starkt av dig! Och djur brukar ändå vara ganska givande att hålla på med, dom ger så mycket kärlek också.

IsabellaStubberud
1/4/18, 8:09 PM
#6

Tack snälla för svaren! Jag har läst på varenda dag om råttor. Imorgon får jag hem en bur. Jag ska inreda buren, och första helgen i februari får jag hem 3 st hanar! Det ska bli jätteroligt!

Annons:
Rumblebee
1/5/18, 6:59 PM
#7

Jag har nu tre unga grabbar på cirka 8 veckor. Jag har ungefär samma rutin med dom som jag hade med mina två damer, Zelda & Lilo som somnade in 2017. De äter än så länge fodret som deras uppfödare hade. Vi köpte med 3 kilo, tyvärr vet jag inte vad för foder det är då det sitter i stora ziplock påsar. Jag har även beställt ett egetblandat foder som de ibland får lite av, det fodret strör jag ut i buren så att de får söka. Förmodligen kommer jag att fortsätta med det blandade fodret när deras pellets är slut. (Jag bor i Nederländerna så att länka till de som jag köpt det hemblandade fodret av tjänar inte mycket till misstänker jag. Men de jag köper av blandat sitt foder efter The Scuttling Gourmet. De har alltid tillgång till sitt Torrfoder, och grönsaker och godbitar får de efter att de varit ute. Att jag ger dom mat/godsaker då är för stt jag vill att de lår sig att de får något gott när det är dags att gå in i buren. Zelda och Lilo kom knatandes så fort jag ropade på dom och talade om att de skulle in i buren för att äta. Varje dag så får de komma ut utanför buren och utforska sängen, de lyssnar inte så bra på inkallning så jag törs inte låta dom ströva på golvet i sovrummet än. De släpps ut 19:00 och får vara ute tills 21:00 -21:30. Jag slänger alltid över ett överkast innan de får komma ut, samt så ställer jag deras toalett på sängen. De blir bättre och bättre med att använda toan, så länge som de inte får för mycket att äta medans de är lösa. För då känns det som att allt de äter på en gång åker ut genom andra sidan på dom :P När jag kom hem med grabbarna så var det 6-7 på kvällen så jag lät dom i stort sett vara ifred. Jag pratade lite med dom men vad gäller hantering så väntade jag till följande dag med att vänja dom vid mina händer och muta med godsaker. Följande dag fick de börja utforska sängen. De är fortfarande lite nervösa när det gäller händer, men jag låter dom ta det i deras tempo, men det går helt klart i rätt riktning. Jag gör även rent i buren dagligen, det vill säga att jag städar bort alla matrester samt tar bort bajs som inte ligger i deras toalåda. En eller två gånger i veckan så gör jag rent hyllorna mer ordentligt. Då använder jag en sprayflaska med vatten och lite dettol. Sedan skrubbar jag med en diskborste och torkar med en trasa. Deras hängmattor samt fleece bitar tvättar jag när jag märker att de börjar lukta kiss. Är lite mer än en vecka sedan jag behövde tvätta deras textiler. De har blivit väldigt duktiga på att kissa och bajsa i deras toa :) Jag är ärligt talat förvånad att jag inte märkt någon lukt från dom. I och med att jag alltid har läst att de luktar mer än hönor.

Opelbruden
1/10/18, 2:24 PM
#8

1.Mina två tjejer brukar alltid ha egenblandat Torrfoder i skålen hela tiden, sen runt 19-20 tiden brukar dom få lite färskmat i en skål. :) 2. Sambon och jag brukar ha dom framme i ungefär 30 min till en timme. Sen kan de va att vi öppnar burdörren och så kommer Hemi klättrandes upp för armen och vill hänga med överallt. Så dom får va ute en del. :) 3. Dom får springa runt i soffan, klättra på en. Leka med lite leksaker och så. :) 4. När vi tar hem nya råttor så brukar vi hålla på med dom lite i till och börja med, sen får dom va i buren i några timmar för att se sig runt och så. Sen tar vi fram dom igen och umgås med dom väldigt mkt. För vi tycker att de är bäst att man börjar göra dom vana vid oss så fort som möjligt. :)

Opelbruden
1/10/18, 2:24 PM
#9

1.Mina två tjejer brukar alltid ha egenblandat Torrfoder i skålen hela tiden, sen runt 19-20 tiden brukar dom få lite färskmat i en skål. :) 2. Sambon och jag brukar ha dom framme i ungefär 30 min till en timme. Sen kan de va att vi öppnar burdörren och så kommer Hemi klättrandes upp för armen och vill hänga med överallt. Så dom får va ute en del. :) 3. Dom får springa runt i soffan, klättra på en. Leka med lite leksaker och så. :) 4. När vi tar hem nya råttor så brukar vi hålla på med dom lite i till och börja med, sen får dom va i buren i några timmar för att se sig runt och så. Sen tar vi fram dom igen och umgås med dom väldigt mkt. För vi tycker att de är bäst att man börjar göra dom vana vid oss så fort som möjligt. :)

Upp till toppen
Annons: