Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 755 ggr
Händigaråttan
12/29/17, 12:00 AM

Tips och tricks vid akutläge

Jag skulle se mig själv som en dedikerad djurvän och har genom åren råkat ut för en hel del kniviga situationer som det ibland kan vara svårt att reda ut vad man ska göra i så här kommer lite tips och råd som jag funnit under åren, dessa är dock primärt inriktade på ytliga skador, alltså inte vid brutna ben och liknande Har du en råtta som behöver medicin så kan det i många fall vara lättast att tvinga in sprutan i munnen på dem istället för att försöka testa sig fram till en god blandning, mycket medicin går åt bara till att pröva. Ta istället råttan I ett stadigt grepp och placera sprutan i mungipan, det kan vara krångligt med tro mig, det går. Otäck svullnad. Hittar du en tass eller liknande som svullnat upp så kan ett bra tips vara att lägga kylförband för att inte kroppsdelens hud skall spricka. Ta istället lite krossad is eller snö och varva med gasbinda. Tänk dock på att 1 inte linda för hårt 2 att förbandet krymper när innehållet smälter 3 att inte lägga is eller snö direkt mot huden då det kan ge frostskador. Har du en råtta som fått en bettskada så är det bästa du kan göra att rengöra med koksaltlösning, finns både att köpa på apotek och att koka själv, om du gör egen, kom ihåg att låta den stå och koka i minst 5 minuter. Man kan gärna blanda i lite kolodiald silver/ silvervatten om man har tillgång till detta. Har du en bettskada som efter några dagar svullnat upp så är det troligt att det växt hud över såret och som då kapslat in massa bakterier. Då är ett tips att hålla utkik efter blåsor som bildas på ytan runt området. Om sådana uppstår så bör du punktera dem med en ren kanyl för att sedan rengöra med koksaltlösning, massera även området kring för att säkerställa att du fått ut maximal mängd vätska. Honung är väldigt nyttigt då det är bland annat antiseptisk så det är aldrig fel att blanda lite i en sjuk råttas vattenflaska. Vill sjuklingen inte äta kan det vara smart att blanda barnmat med lite vatten och antingen skedmata eller ge I spruta. Det är långt ifrån nyttig mat men den är energirik och det viktigaste är att de får i sig någonting, en bonus är också att de på samma gång får i sig vätska. Råttor kan använda tratt, tro det eller ej och den lättaste anser jag att man gör att toppen på en pet flaska. Där är det lätt att bestämma storleken på den man vill ha och det är dessutom ett billigt material som man ofta har hemma. Tänk dock på att alla kanter ska vara mjuka så det kan krävas lite slipning och en tejpbit och att inte göra kragen för tajt, vill inte att det blir svårt att andas. Kom ihåg att råttor är bytesdjur och en av de bästa i världen på att dölja smärtor så va verkligen observant på din råttans mående, hur de äter och dricker osv. Bara för att en råtta äter så betyder inte detta att den mår bra Håll buren ren. Oftast är det nödvändigt att byta bur på den skadade råttan då man vill att de inte skall röra på sig för mycket. Man skall även komma ihåg att rengöra den ofta gärna någon gång om dagen då alla filtar och liknande skall bytas ut, även inredning bör rengöras och personligen brukar jag sprita allt som inte är textilier. Detta för att minimera mängden bakterier Mitt sista tips är att inte få panik. Många skador ser mycket värre ut än vad det är och särskilt om det är blod med i bilden. Det bästa man kan göra när en ytlig skada inträffar är att rengöra med koksalt och om nödvändigt skydda, tänk dock på vad du skyddar med så att det inte torkar fast i blod och liknande. Kom även ihåg din egen hygien när du arbetar med sår så sprita händerna, gärna ofta och använd handskar om möjligt, långa naglar kan vara särskilt illa då det lever miljoner bakterier under tipparna

Annons:
Magrat
12/29/17, 7:22 PM
#1

Kolodialt silver… Really?

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Covfefe
12/30/17, 1:14 PM
#2

#1 Fast dom övriga tipsen var ju jättebra. Och även om det inte finns några som helst belägg för att KS fungerar så finns det väl inte heller något som tyder på att det är skadligt? Så varför haka upp sig på den lilla detaljen i ett för övrigt väldigt bra inlägg?

Magrat
12/30/17, 5:10 PM
#3

För att jag inte tror på att rekommendera gift. Och det finns ju tyvärr dem som inte inser att kolodialt silver är just gift.

Sedan kan det vara hur många bra tips som helst. Men dödliga behandlingsmetoder kommer jag att haka upp mig på.

http://www.vof.se/skepdic/kolloidalt-silver/

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Elisabeta
1/1/18, 5:37 PM
#4

Det var fina tips, tack!

Jag skulle tillägga att vid blödning kan man lägga lite potatismjöl på såret och det hjälper i de flesta fall, helst  efter rengöring.

Upp till toppen
Annons: