Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1251 ggr
TheCottonCandy
2017-12-25 16:44

Konstig andning

Min ena råtthane som är strax över 2 år nu andas konstigt. Igår lät han pyttelite och jag tänkte att det kanske var början på rossel. Precis när jag var inne vid honom lät han ännu mer, så som  ni hör på videon.  Han tar liksom ibland tar större andetag  och samtidigt öppnar han munnen lite, som att han kippar efter andan. Han går dock runt och kan dessutom äta fortfarande. 

Detta har hänt en gång innan för lite mer än en månad sedan. Då hörde jag höga ljud från buren och när jag kollade kippade han verkligen efter andan. Jag tog ut honom och han blev ganska snabbt lite bättre med andningen och då lät han ungefär så som han låter nu. Jag trodde att han kanske satt mat i halsen eftersom det försvann efter ca 1h. Men i och med att det nu händer igen och att han kan äta samtidigt tror jag inte att det är det.

Undrar om någon här har upplevt något liknande eller har någon aning om vad det kanske kan vara? Jag ska till veterinären med honom på koll men tänkte att det kunde vara bra att höra här också om någon vet något.

Annons:
Mymlan&Vifs
2017-12-27 15:07
#1

Jag kan inte spela din ljudfil, det blir bara error. Troligtvis är det relaterat till luftvägsproblem. Råttor kippar inte efter andan när de sätter mat i halsen då deras luftvägar inte sitter placerade på samma sätt som hos människor. Äldre råttor brukar få problem med luftvägarna i samband med att immunförsvaret försvagas. Först brukar de få behandlas med metacam som är inflammationshämmande. Om inte det hjälper så brukar det krävas en 14-dagarskur med 2 sorters antibiotika.

Veterinären kommer att höra direkt om det är luftvägsproblem, samt var problemet är lokaliserat. Lycka till med veterinärbesöket!

Mysan_
2017-12-27 20:14
#2

Problem med luftvägarna är min första tanke, eller mycoplasma. Tyvärr ganska vanligt hos råttor. Bra att du ska till veterinären, hör gärna av dig om hur det går. Lycka till! 🌺

TheCottonCandy
2018-01-02 01:25
#3

Update:

Var hos veterinären och antagligen var det mycoplasma som var orsaken till att han hade fått problem med luftvägarna plötsligt. Han var kvar på djursjukhuset i två dygn med syrgasbur för att kunna andas bättre och fick samtidigt antibiotika. Tyvärr blev han värre andra dygnet och han fick istället somna in.

Mysan_
2018-01-04 16:19
#4

Vad tråkigt att höra, vila i frid ❤️

Mymlan&Vifs
2018-02-14 20:24
#5

Usch vad tråkigt att höra, beklagar verkligen. Jag hade en hona som råkade ut för samma sak. Hon blev lyckligtvis bättre andra dagen med syrgasbehandling.

Upp till toppen
Annons: