Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 1296 ggr
HäxaMena
12/16/17, 12:08 AM

Frågor om ratrations foder (bla.)

Har nu bestämmt mig att jag ska satsa på ratrations foder när de ätit upp det foder jag har kvar. 

 I varukorgen ligger nu:

3 kg - No8 with Egg Biscuit - Elderly Kidney friendly. 

1 kg - Barley Rings

3 kg - Harrisons Banana Brunch

Läste någonstanns att man kan blanda hälften av No8 och Harrisons för att få ett fullvärdigt foder. Hur mycket Barley ringar bör jag då blanda med resten av fodret? Känns som om 1 kg kan vara lite mycket att häva i på en gång? Och borde jag blanda i något mer för att göra fodret ännu bättre?

Dessutom undrar jag hur ratrations förpackar fodret, kommer de i påsar eller plastlådor… (etc)?

Och till sist : Vad har ni för fodertunnor för era mega-blandningar där hemma?

Tack! :)

Annons:
tanglytails
12/16/17, 2:31 AM
#1

Mitt första råd är att utnyttja att frakten inte höjs förrän runt 30kg, det är mer värt än att beställa så pass lite åt gången. 

45% harrison banana brunch
45% kidney friendly (vilken avgör du själv)
5% frön
5% kornringar
Glöm inte dailyrat3 alt calcivet + daily ess 1.
Hade blandat i lite torkat grönt också
(det gör jag alltid men beställer från zooplus då)

Fodret kommer i påsar/säckar beroende på mängden.

Har lådor från IKEA.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

HäxaMena
12/16/17, 10:19 PM
#2

Det står i Kindey friendly att det redan är en "seed mix" i den, behöver jag tillsätta extra fröer ändå, Blir degu seed mix en bra fröblandning att tillsätta i så fall?

Hur gör man för att enklast blanda i Dailyrat3 i Torrfoder och vad "väger/mäter" man enklast med för att inte överdosera maten?

Står inget om mått på Calcivet dessutom..?

vad för grönt har du i då?

Haha, är aspergare som vill veta allt ut i minsta detalj, och det blir bara svårare och svårare tycker jag, men allt för att tåttisarna ska få det så bra som möjligt!!

Tusen tack!

myismyname
12/16/17, 10:55 PM
#3

Ett enklare sätt är att beställa det som heter Isa-mix istället, om man inte vill hålla på och blanda själv. Det är samma blandning som i #1. :) DailyRat3 blandas i färskmaten. Det följer med en liten skopa att mäta med. En skopa = 3 doser/råttor. Om du ger DailyRat3 behöver du inte ge calcivet. Dr Squiggles Daily Essentials 1 är bra att blanda i vattnet någon gång i veckan. En liten sked följer med där med. Vanligast verkar vara att man räknar ca 1/8 sked per råtta, men det är inte jätteexakt. Exquisit Degu Daily Mixture är en trevlig örtblandning som är populär att blanda i. :) Även Zooplus har en del torkade grönsaker och örter (kolla på märket JR Farm).

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Upp till toppen
Annons: