Annons:
Etikettråttägare
Läst 952 ggr
Ukuleleälskare
2017-12-11 20:09

Stress och oro över en sjuk råtta.

Kortfattat så känner jag att att stressen börjar bli lite mycket nu och skulle gärna vilja ha lite tips på vad jag ska göra.

Min lilla syster som nu haft hennes två råttor i ett år blev drabbad av sorg då en av dom (förmodligen mycoplasma) har svårt att andas och står stilla väldigt mycket men har visat energi och nyfikenhet då hon fortfarande kommer fram till ägarens hand och gosar. Tyvärr är hon bara 13 år och jag 17. Det har bara gått en dag sen hon behövde sova i mitt rum eftersom andningen av råttan var för mycket och våran mamma trodde det var över. Från och med idag så har jag läst och sökt på vad man kan göra och hur man ska hantera det hela men kommer tillbaka till problemet som ger mig stress; våran mamma vill inte göra något åt det.

Stressen är inte riktigt just det och jag förstår hur våran mamma tänker men blir ändå väldigt sur över det hela.

Råttan har inte ätit eller druckit något, vi har försökt med olika rätter och sätt men inget har riktigt fungerat vilket menas att hon förmodligen börjar bli uttorkad, vi försökte även med ånga för att kunna lätta andningen men känns nästan som inget händer.

Problemet är att mamman och styvfadern inte vill betala pengar för ett veterinärbesök eftersom att dom anser att det kommer bli för mycket onödiga pengar. Vi har även inte kunnat köpa bactrim eller några andra mediciner eftersom ett recept krävdes. Mamma bryr sig, hon har alltid gjort det men synen på smådjur och gnagare- generellt är mer som söta små djur som man kan gosa och göra lite vad man vill med istället för levande varelser som behöver omsorg och tid vilket är något jag inte kan förstå mig på. Hon har även en dålig syn på våran djurklinik som vi har inom området då gången vi behövde åka in med hunden kostade en förmögenhet. Kliniken har även ett dåligt rykte vilket inte gör det bättre.

Råttan mår inte bättre och eftersom medicin är det enda sättet att verkligen hjälpa den känns det bara dåligt and den ska behöva kämpa för sitt liv med ingen energi eller något. Min syster har redan ångest och detta sätter sig på henne mer än vad det behöver vilket får mig att må sämre, de goda nyheterna är att det finns en ny klinik nu som jag verkligen hoppas tar in råttor och mamma ska ringa dom imorgon.

Fram till dess, finns det något annat sätt att försöka få in maten? Vi fick tyvärr inte tag på sprutor, pasta var något den verkligen tyckte om förut men vägrar äta något nu. Hur lång tid brukar det ta innan dom ger upp? Förlåt om detta blev lite långt men skriver detta så snabbt jag kan.

Annons:
zickan
2017-12-11 21:20
#1

Råttan är tydligt sjuk. Behöver inte ens va mykoplasma. Finns lika mycket bakterire och virus de kan åka på som vi själva.

På jordbruksverkets hemsida står det klart och tydligt i lagtexten att alla förmyndare har huvudansvaret för barnens husdjur. 

Står även att djur skall ges veterinär vid behov. Antingen veterinär för att ge medicinering/vård eller avlivning. 

Eran råtta mår tyvärr mycket dåligt och som det låter på din text. Så har råttan redan avlidit eller väntas en smärtsam död till mötes om inget görs.

Något du kan säga till dina föräldrar om. Att du själv kan faktiskt anmäla dina föräldrar för vanvård ;-)

Inget man kanske gör. Mer att det finns en lag de nu bryter emot. Och du kan påpeka detta. Om dina föräldrar vägrar inse att dom måste göra något. 

Så kan du ringa upp länsstyrelsen eller jordbruksverket och ge över telefonen till dina föräldrar. Så får de höra det från myndighet. Sånt kan få dom att vakna upp.

Kommer råttan från uppfödare kan du även se om du kan rådfråga denne om hjälp. 

Tragiskt höra om minderåriga som försöker mer än de myndiga som har ansvar.  Förstår din stress. Måste va hemskt för er två syskon, allra helst stackars råttan. 

Hoppas ni kan få hjälp med en lösning.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Poptart
2017-12-12 12:17
#2

Ja, det kostar att ha djur. Vilket är något din mamma borde förstå. Mina råttor har också mycoplasma, och vi har spenderat tusenlappar på veterinärförsök. Det är tyvvär något man måste göra. Om din mamma vägrar skulle jag rekommendera att sälja råttorna. Jag vet att det skulle vara svårt, men det är nog bäst. Lycka till!

Denna kommentar har tagits bort.
Poptart
2017-12-12 12:18
#4

Oj, råkade klicka två gånger 😬

zickan
2017-12-12 16:10
#5

Nog inte det lättaste sälja sjuka råttor heller tyvärr.  Är den så pass sjuk som det låter och inte får vård inom kort. Så kommer den troligen inte klara sig. Så antingen veterinären nu för att medicinera och försöka eller tyvärr avliva och låta den slippa lida

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kaktusar
2017-12-13 18:31
#6

Förstår hur du känner. Jag minns att mina föräldrar inte ville lägga pengar på våra djur när jag var liten, även fast pengar inte var ett problem. Men nu när jag är student så lägger jag … aa… för mycket pengar än vad jag borde. Så jag förstår om du är stressad, jag hade också blivit super stressad. Som djurvän vill man verkligen göra allt och jag hoppas ni får till det där veterinärbesöket. Har inte så mycket tips att ge tyvärr.

Annons:
pellepojken
2017-12-14 20:16
#7

Råttan kommer att kvävas långsamt till döds om den inte får hjälp eller avlivas.

Upp till toppen
Annons: