Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 818 ggr
JohannaNord
2017-12-01 00:50

Bör jag separera mina hanråttor?

Hej!! Mina två hanar är båda 6 månader och har börjat visa mer och mer dominans. Den ena har varit mer dominant och nu sa hans bror ifrån. Ska försöka förklara hur det gick till; Råtta nummer 1 (R1) försökte putsa råtta nummer 2 (R2). R2 pep till högt och R1 sprang ifrån. R2 går fram till R1 efter några sekunder och först hände det inget, tills R2 burrade upp sig och sen gick det fort. Vet inte vad han gjorde exakt, men R1 skrek och klättrade högst upp i buren och viftade på sin svans. Han är nu jätterädd och nervös. De är nära varandra igen och R1 är stel. Detta har hänt 1 gång förut och då separerade jag på dom. Ska jag låta dom lösa detta själva nu?

Annons:
JohannaNord
2017-12-01 00:53
#1

Allt verkar vara lugnt nu, tror att jag överreagerade. Vad skulle ni ha gjort? Nu kanske R1 har lärt sig att inte vara dominant och retas i onödan, han har varit väldigt på R2. Kan de säga ifrån? För R2 brukar alltid vara passiv och låta han putsa osv. Undrar om han kanske fick nog nu.

JohannaNord
2017-12-01 01:21
#2

Eftersom att R1 inte är van med att R2 gör något mot honom så gav han nog sig ifrån ett mer dramatisk skrik än vad en annan kanske hade gjort. I stunden så visste jag inte om jag skulle separera ifall bråket skulle eskalera. Men nu har nog både jag och råttorna lärt oss en läxa. 1. Jag ska inte separera på dom om de inte biter hål på varandra 2. R1 ska inte mucka med R2 bara för att. Men nån där ute måste ju hålla med om att det är en utav de värsta ljuden ever? :( Det är mina första råttor så jag är rädd att någon ska göra illa sig…. Jag gjorde nog fel när jag separerade på dom förut, men det var flera styckna som bad mig att separera dom (men att låta dom vara tillsammans utanför bur under uppsyn) så jag gjorde det för säkerhetsskull.

tanglytails
2017-12-01 12:11
#3

När det är allvarligt så hör du det. Det låter hemskt. Smågnabb är ingenting i jämförelse, man lär sig skillnaden men nästa gång kanske du inte ska dra förhastade slutsatser. Hade inte separerat råttor om det inte blivit blodspill, det brukar bara bygga upp frustration till nästa gång.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

JohannaNord
2017-12-01 15:02
#4

Jag separerade dom aldrig utan när han hade sprungit iväg så lät dom jag vara för att se vad som skulle hända näst. Som tur var att de inte blev allvarligare! Detta var inget smågnabb, det var nog ett bråk fast det slutade ganska så snabbt

Upp till toppen
Annons: