Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1668 ggr
Botta
11/29/17, 9:55 PM

utslag av råtta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har sett att det finns en del trådar gällande liknande situationer men Vill ändå fråga. Både jag och de gäster jag har hemma får utslag av mina råttor,liknande de man får av brännässlor. Utslagen uppstår när de går på mig. Jag har aldrig haft problem med några pälsdjur och har haft råttor i cirka fyra år utan problem. De senaste råttorna jag skaffade verkar ge dessa utslag dock. Är det något som någon känner igen? kan det vara en parasit eller dylikt? Tacksam för råd.

Annons:
Botta
11/29/17, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

ytterligare en bild

tanglytails
11/29/17, 9:57 PM
#2

Smutsiga, vassa klor kan ha den här effekten.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
11/29/17, 10:01 PM
#3

Hur länge har du haft se senaste råttorna? Kommer de från samma uppfödare? - Har du ägt råttor tidigare från samma uppfödare som du inte har fått sådana utslag av?

Botta
11/29/17, 10:09 PM
#4

har haft dessa i över ett år nu. har inte ägt av denna uppfödare innan men det ska vara friska råttor om jag ska tro på henne. kanske stämmer det att det är klorna? de är ganska vassa. möjligtvis behöver jag klippa dem. är det så att du tanglytails har fått denna typ av utslag av för långa klor?

tanglytails
11/29/17, 10:25 PM
#5

Jag är personligen allergisk mot råttor så jag ska nog inte uttala mig vad som är normalt & ren allergi. d;

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
11/29/17, 10:37 PM
#6

Och det är först nu som utslagen har dykt upp? Jag tänker också att det är något med klorna, men också att de kan ju ha en annan bakterieflora som man reagerar starkare av - utslag. Jag vet inte vart alla allergener sitter på en råtta - om det bara är i pälsen eller också på tassarna? Men om man tänker med andra djurarter så kan man ju t.ex. vara mer allergisk mot en hundras än en annan.

Annons:
tanglytails
11/30/17, 1:42 AM
#7

Generellt i urinet. Är du pälsallergiker så är såklart pälsen ett problem.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Kaktusar
11/30/17, 12:40 PM
#8

Sånt där är inte härligt, jag är också allergisk mot råttor. Men kliar det? Tänkte om det blir svullet, kliar i ögonen(om du skulle ta på råttorna och råka klia dig i ögat), och är snorig?

Botta
11/30/17, 10:17 PM
#9

det kliar som bara satan när man får dessa utslag. men det kpter väl sannolikt att det kan vara kiss på deras vassa klor. De slappar ju gärna i toalådan samt går i sitt eget urin när de markerar. jag blir inte snorig eller får irriterade ögon dock. bara dessa väldigt jobbiga utslag. jag brukar tvätta området med utslagen med tvål,då försvinner de inom en halvtimme typ.

Kaktusar
12/1/17, 11:52 AM
#10

Det bästa hade ju att testa sig men jag förstår att man kan få utslag av dom på det sättet. Men det känns så pass mycket om man nu inte skulle vara allergisk, utslagen menar jag.

MickiRosa
12/8/17, 11:10 AM
#11

Ser ut som allergiutslag. Är nog ingen fara om det inte blir värre. :)

______________________________

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Upp till toppen
Annons: