Annons:
Etikettannonsering
Läst 1543 ggr
JohannaNord
2017-11-27 12:43

2 pojkar söker hjälp!

Hejsan! 

Jag är väldigt ledsen men jag gör detta för deras skull… 

Jag har 2 jättefina bröder på 6 månader, de har levt ihop tillsammans i hela sitt liv, men nu har den ena börjat agera nervöst kring sin bror och visar dominans. Båda två kan försöka att visa dominans, men den ena bryr sig inte om sin bror så mycket medans den andra är mer nervös. De finns stunder då de tvättar varandra och sover med varandra, men är tvungen att separera på dom just nu för att vara på den säkra sidan… Jag vill inte att någon utav dom ska må dåligt och jag vet inte om jag kommer kunna ge dom det dom behöver.

Jag söker nu någon som kanske kan tänka sig att ta emot dessa och ge dom de hjälp och tid som de behöver. 

Lite information om dom:

Basse

Födelsedatum: 21 Maj 2017

Inköpsställe: Zoo.se i Bromma, Stockholm.

Grå/vit med bläs

Personlighet: väldigt aktiv och nyfiken, orädd, social. Basse är den som är nervös och som försöker att visa dominans. Han har på senaste tid varit lite svår att plocka upp, men han har aldrig bitit mig eller pipit något när man plockat upp.

Peppe

 Födelsedatum: 21 Maj 2017

Inköpsställe: Zoo.se i Bromma, Stockholm.

Svart/vit hooded.

Personlighet: mysig och lugn kille, älskar att bli klappad och älskar mat (lite för mycket). Han har det hellre lugnt än att springa runt. Han älskar att bita sönder saker och att gnaga på trä osv. Väldigt fin kille som vill vara runt omkring en. Han är lite tjock och tror att det beror på att han äter och har inget stopp, har koll på honom nu och ser till så att han inte äter för mycket. Har också en lillasyster som gillar att ge godis 😃

Vi finns i Eskilstuna, vi kan mötas halvvägs beroende på hur långt avståndet är.

Annons:
JohannaNord
2017-11-27 12:46
#1

Glömde att lägga till att jag inte vill ha pengar för dom! Buren kan säljas för en billig slant med tillbehör till.

 http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/522402

Novachan
2017-11-27 14:32
#2

Jag vill bara se så att jag har uppfattat det hela rätt: Du säker en person som kan ta emot båda råttorna för att jobba med dem så att det kan fortsätta att bo tillsammans? Inte att två personer som ska köpa varsin?

JohannaNord
2017-11-27 15:08
#3

Exakt! Det skulle vara det bästa för dom att flytta tillsammans såklart, men förstår också om man inte vill/är redo för den nervösa. Jag vill inte att den ena som inte har några problem ska känna sig ensam så jag skulle kunna tänka mig att släppa iväg bara en utav dom för råttans skull…

HalmbyDjurgård
2017-11-28 00:54
#4

Men du hade separerat dom nu? Går det att sätta ihop dom när man en gång har särat på dom? Blir det inte lite revirbråk då??

JohannaNord
2017-11-28 19:50
#5

Ja de är separerade… Det går bra ibland och ibland så börjar Basse helt plötsligt att visa dominans gång på gång. Har provat med time out och att spruta lite vatten. Märker inga tydliga skillnader när jag sprutat vatten, men han slutar då och då tar jag tillfället och tar bort honom innan situationen eskalerar. Det kanske handlar om revir, vet faktiskt inte. Men Basse är märkbart nervös runt Peppe ibland och springer ifrån eller försöker att visa vem som bestämmer.

Novachan
2017-11-28 21:46
#6

Är detta dina första råttor?

Man ska inte spruta vatten på råttor, eller något djur för den delen.

Jag har inga råttor själv så jag vet inte men undrar om det du tror är dominansbeteende kanske är "okej dominans-beteende". Att djur visar dominans är ju normalt, men till en viss gräns såklart. Man brukar väl säga att det mesta är okej så länge det inte involverar sår och blod(?)

Annons:
Novachan
2017-11-28 21:59
#7

Jag har också fått för mig att råttor bråkar/"bråkar" extra vid den åldern, men jag kan minnas fel.

JohannaNord
2017-11-28 22:48
#8

Ja det är mina första! Fick tipset om att göra det för att lära dem att det inte är okej. Men då ska jag inte göra det om det är dåligt för dom. Jag filmade ett bråk en gång och la ut det på en sida på facebook, de sa att jag skulle separera dom och det var nog bra att jag gjorde det. Vet inte om den ena kommer bli trött nån gång och säga ifrån som han redan har gjort. Jag har aldrig separerat dom för att de har tjafsat lite, de löser ju sånt själva för det mesta. Men nu på sista tiden har det blivit värre och för mycket. Den som börjar bråken viftar på svansen och bajsar, håller koll på vart den andra är osv. I buren så springer han undan hans bror eller så börjar han att visa dominans och slutar inte. Det har hållt på ett tag och jag känner att jag inte ger dom det dom behöver, eller den tid som krävs för detta. Mår dåligt sen innan och detta har blivit ett sånt ångest/orosmoment hur mycket jag än älskar dom… Önskar att jag hade ork och energi

Novachan
2017-11-29 09:21
#9

#8 Kan du lägga upp videon här också? Är lärorikt för nybörjare att se. Sen vet jag inte vilka det var som svarade på facebook - om det var andra råttägare eller annat folk som bara sa vad de tror?

tötenöten
2017-11-29 19:05
#10

Råttor kommer in ganska extremt i tonåren i precis den åldern. Därför får de mer hormoner och börjar också bråka mer, så länge det inte blir blodvite så ska man inte separera. Du kan försöka introducera de igen, men chansen att de fungerar är väldigt liten.

Det blir lätt så att råttor som inte har fötts upp i en kontrollerad avel (t.ex djuraffärsråttor) får dessa hormonproblem vid tonåren. Då spelar det ingen roll hur bra man är på råttor, den enda lösningen brukar vara kastrering.

Så mitt tips är att försöka introducera de till varandra igen, fungerar det inte så boka en kastrering för den aggressiva hanen :)

Att flytta de i en sån här situationen brukar kunna göra saken mycket värre, och den nya ägaren måste då också hur som helt kastrera råttan och det är därför få som brukar vara villiga att ta över såna råttor.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

tanglytails
2017-11-29 19:11
#11

Japp, tonåringar helt klart. Mycket hormoner & kan vara jobbigt precis som för oss.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tovelinnea
2017-11-30 19:33
#12

Dem är jätte fina ! Jag är intresserad, har två pojkar sedan innan och dessutom bor jag i Eskilstuna. Just nu bor dem i en furet tower och tror dem skulle uppskatta nya vänner! Hör av dig !/vh

Upp till toppen
Annons: