Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 745 ggr
Elsan12
11/25/17, 5:54 PM

Nysningar

Jag är nybliven råtta hare till två honor. Vi är lite osäkra på hur gamla de är, men de hade i alla fall varit i butiken ca 3 månader när vi köpte dem (!!) och de har nu varit hos oss ungefär en vecka. Den ena av råttorna nyser väldigt ofta. Jag har försökt hitta en gammal tråd om det men ej hittat något som verkar stämma in på hennes beteende. Det är en nysning åt gången, max två, det låter ingenting förutom luften hon fnyser ut. Sitter hon nära huden kan man känna lite snor (?) eller liknande. Jag läste att en del nyser för att lättare känna in nya dofter, speciellt när de utforskar nya platser. Även att hon kanske blivit förkyld under transporten hem. Hon är i övrigt väldigt pigg och framåt, äter och utforskar. Hennes kompis nyser nästan ingenting alls. Vi har toalett i botten och kattsand i deras toa. Behöver jag vara orolig? Hur vet man om en råtta är förkyld? Hur länge ska man vänta innan man blir orolig "på riktigt"?

Annons:
Magrat
11/25/17, 6:05 PM
#1

Kan inte svara på din fråga men tänkte bara rekommendera pellets istället för kattsand. Kattsand dammar mycket och kan lät leda till luftvägsproblem.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

tanglytails
11/25/17, 6:42 PM
#2

Vill bara säga att hädanefter stötta vettiga uppfödare (behöver såklart inte vara mig, haha, jag vet att det ser så ut när jag skriver såhär & sen kommer mina uppgifter efteråt). 

Håller med. Kattsand är oftast dammigt, uttorkade & ja, toalätt är vad jag använder & hade rekommenderat. Hade bytt ut toalätt till hampa, al, asp eller liknande i botten ist. 

Du kan köra en förkylningskur. Har du läst Vanliga råttfrågor?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Grodan
11/25/17, 7:34 PM
#3

#0 Råttorna kan behöva en rejäl immunförsvarsboostning. Det sker lämpligen genom att mata på med extranyttig mat. Bara råa, riktiga saker, inget halv eller helfabrikat. Har du svårt kan jag tipsa om MUSH - gärna någon med extra nyttiga grönsaker, fisk mm osv. 

Själv gör jag (BARF)mix av rå lax, rått kött/inälvor, babyspenat, grönkål, broccoli, ärtor mm och ger mina förkylda möss/råttor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elsan12
11/25/17, 8:33 PM
#4

Ska prova byta ut sanden och se om det blir bättre! Köpte hampaströ igår så ska prova bryta till det, men det är alspån som är bäst eller? Vad rekommenderar du som är uppfödare? Kommer vända mig till uppfödare nästa gång, känns mycket tryggare. Efter vad jag läst får man mycket mer stöd och dessutom trygghet i råttans uppväxt och hälsa. Har börjat ge dem massa sallad (vitkål, blomkål, sallad, paprika, äpple) också torkat egen banan och äpple. Tänkte torka rotfrukt och hänga upp i buren också. Några fler tips på var man kan torka? Kan man blanda ner lite bönor i salladsskålen också? Ex. Kikärter, vita bönor, Kidneybönor. Får köpa lite fisk och kött också.

Mymlan&Vifs
11/27/17, 1:02 PM
#5

Råttor brukar nysa en del när de är i nya miljöer och försöker ta in nya dofter. Däremot är det nog mer än så som spelar in här.

Att råttorna kommer från butik är en faktor. Djurbutiker har generellt sett dålig djurhållning vad gäller gnagare, dvs: dammigt strö, för liten bur (ibland plastbur), dålig ventilation, många olika djur i samma rum (t.ex. fåglar + gnagare), etc.

Att råttorna förmodligen är grossistavlade är en annan faktor. Grossister avlar i praxis inte med fokus på god hälsa, utan på fin päls. Grossistavlade råttor rukar vara jättefina i teckningen, men har samtidigt oreggad hälsobakgrund.

Stressen som kommer från att växa upp inom grossistavel + att sitta i ett djurrum i en butik i 3 månader utan social mänsklig interaktion kan också sätta spår av stress i det läge då den helt plötsligt flyttas från en icke-social miljö till en miljö hos sin nya ägare där den ska lära sig att interagera med människor.

Därutöver kan foder som råttan levt på fram tills idag påverka hälsan.

Till sist spelar underlaget i buren stor roll. Jag använder toalätt själv, fast endast i råttornas toaletter. Som burströ använder jag istället strimlat papper. En pappersstrimlare kostar ca 100kr. Därefter är det bara att strimla räkningar och reklam allt eftersom de dräller in genom postlådan. Gratis strö som ej dammar. :)
Har märkt själv att mina råttor som haft mindre luftvägsproblem mådde mycket bättre efter att jag slutade med annat strö. Hampaströ är ett bra alternativ annars, men kan vara lite lurigt att få tag på beroende på var man bor.

Estrella_Tilde
11/29/17, 7:50 PM
#6

Det är normalt. För min råtta när jag fick henne det är alla dom oberedda dofterna för henne men när dom är vana och helt tama går det över och min var också jätte pigg och hon var igång i 180 hela tin

Annons:
Upp till toppen
Annons: