Annons:
Etikettråttägare
Läst 1153 ggr
idis00
11/19/17, 6:46 AM

Välja kön samt ha katt och råtta

Hej! Jag går i tankar på att skaffa råttor, har länge velat göra det men varit tveksam på grund av att jag har katter. Så nu undrar jag, har ni erfarenhet av att ha både katter och råttor? Råttorna skulle ha sin bur i ett eget rum och jag skulle ha möjlighet att stänga in katterna när råttorna är ute i lägenheten men optimalt vore ju dock om de så småningom kunde vara ute tillsammans (under uppsikt). Katterna är innekatter så de har aldrig jagat. Tror ni att det kan fungera? Undrar också vad skillnaden mellan könen är? Är det stor skillnad i temperament? Isåfall vilka skillnader? Vad avgör om man väljer att ha hanar eller honor? Man ska ju ha minst två eftersom de är flockdjur men är det bättre att ha tre eller spelar det ingen roll? Uppskattar även tips på uppfödare i närheten av Uppsala!

Annons:
tanglytails
11/20/17, 2:58 AM
#1

Det beror på katterna & råttorna helt klart. Finns inte garantier men hade aldrig lämnat utan uppsikt oavsett innekatter. Det går fort om dom vill. 

Råttor är individer, där finns generella egenskaper för könen som anses typiska men det är absolut inga garantier så besök uppfödaren du ska ha från & välj råttor samt kön utan kemin tycker jag. Minst 2 men 3 är absolut närmare en flock. 

Råttuppfödarlista

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

idis00
11/20/17, 9:58 PM
#2

#1 Tack för svar! Nej jag skulle inte heller lämna dem tillsammans utan uppsikt (någonsin). Skulle nog börja med att ha katterna i sele också så man snabbt kan få bort dom innan jag skulle släppa dem lösa tillsammans. Angående kön, ja det är klart det är individuellt som med alla andra djur, vet inte riktigt hur jag tänkte där hehe. Låter klokt att gå på känsla. Brukar man kastrera råttor? Ska ju ha samma kön på dem men tänker om det är jobbigt för dem eller ökar risk för sjukdomar om de är fertila? Tänker typ som det kan vara för katter och hundar när de löper och att iaf katter har ökad risk för livmodercancer om de inte kastreras. Dom är väl ganska långt ifrån råttor i och för sig.

tanglytails
11/21/17, 10:04 AM
#3

#2 Jättebra! Vissa verkar tro att man kan göra så men det känns som en onödig risk vilket det såklart redan är. 

Man kastrerar endast råttor om dom inte går ihop med sina burkompisar/biter människor eller liknande (ex för mycket hormoner) eller om dom har tumörer så kan man i samband med operation sätta in kastreringschip (vad jag förstått) som ska minska risken för tumörer. Att kastrera är en risk såklart, spec för så små djur så kastreringschip kan vara bästa alternativet fast det kostar lite mer men som uppfödare hade jag inte själv tyckt om idén att min köpare kastrerar råttorna bara för att, det kan såklart skilja sig hos andra uppfödare. Endast min åsikt! (förlorade en råtta i kastrering för ganska exakt 2 månader sen nu men andra hanen klarade sig & läkte fint)

Livmodercancer är inget stort problem inom råttor vad jag vet om iaf, folk får gärna rätta mig. Stora problemet är snarare juvertumörer. (verkar även vara vanligaste tumören hos hanar med)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

idis00
11/23/17, 8:23 PM
#4

Isåfall låter det ju onödigt riskabelt om det inte är absolut nödvändigt. Vad tråkigt med den du förlorade. Brukar man avmaska och/eller vaccinera råttor mot något? Hehe jag bara passar på att fråga en massa frågor för det verkar som att du har bra koll.

tanglytails
11/24/17, 6:36 AM
#5

Precis, det är något man bör göra om det faktiskt är nödvändigt! Tack, det var inte kul alls. 

Nej, avmaska är ju om dom har mask, det verkar dock ovanligt. Tror jag hört om ett fall under mina år hittills! Vaccinera gör man däremot inte men se till att din stelkrampsspruta är uppdaterad/aktuell än. 

Ingen fara! Jag försöker så gott jag kan annars kommer säkert någon & rättar en 🙂

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

RosaViola
7/11/18, 11:28 AM
#6

Jag har katter och råttor. Katten Harald är mest intresserad, samtidigt som han regelbundet blir jagad av råttan Viola! Hon är inte ett dugg rädd för katten, knallar bara rakt fram mot honom som en liten pansarvagn. Han tycker det är skitläskigt, flyger iväg! Tyvärr sitter han ändå och tittar med den där kattjägar-blicken så fort han har henne på lite avstånd. Så trots att Viola försvarar sig bra kan jag inte lita helt på Harald ändå. Kan tänka mig hur han från avstånd inte kan hjälpa det, utan får ett ryck och bara dyker på en råtta, när kattreptilhjärnan går först, trots att han är rädd för henne nära inpå sig

Vill gärna höra om fler personers erfarenhet av katt+råtta! Finns det någon som upplevt att de faktiskt blivit harmoniska vänner? Eller är det bara en Youtube-närd dröm…

Annons:
tanglytails
7/11/18, 3:26 PM
#7

Jag undrar bara måste dom verkligen ha med varandra att göra ens? Vad ska dom få ut av varandra? Tycker dom kan vara med sina artfränder ärligt talat.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

RosaViola
7/11/18, 6:33 PM
#8

Absolut. Men jag har så liten lägenhet. Kan stänga in katterna i minimala hallen när råttorna är ute. Men katterna skulle bli skitsura. Garanterat hämndbajsa hallmattan. Förutom dra igång brandlarmsyl

Emouse
7/11/18, 10:19 PM
#9

När jag hade råttor och katt så träffade dem varandra bara enstaka gånger under sträng uppsikt, de gillade inte att interagera med varandra alls och de valda själva att inte gå nära varandra. Delade av lägenheten och katten fick vara på samma halva som hundarna när råttorna var ute.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: