Annons:
Etikettrif-och-ifokus
Läst 815 ggr
zickan
11/13/17, 6:42 PM

Förändra Rif. Åsikter

När jag tog på mig denna sidan var det att få liv och jobba framåt för att samla folket på icke Fb sida. Där det är enklare att lägga in artiklar och hitta saker. 
Allamej körde på så långt hon orkade med sitt sjukdomstillstånd. När hon insåg att det inte verkligen gick längre så tog jag över sidan. 
Planen var givetvis att ta tag i allt med en gång. Hade så mycket hopp om sidan. Men då var det min tur att få problem i livet som tog upp mer energi än jag klarade av.  Detta året har för många inte varit lätt eller snällt. 

Men nu är nytt år på ingående. För mig har livet börjat bli mer stabilt och lugnt igen. Hoppas andra som haft en sämre period också får andas lite snart och bättre flyt i vardagen. 

Men nu kommer vi ju även till detta med att försöka ta tag i Råttor iFokus. Vi har haft massa åsikter om hur sidan skall fortsätta. Jag som Sajtvärd kommer ha sista ordet. Ändå vill jag försöka få det hållbart och försöka lyssna på mariotet av er medlemmar. 
För att kunna ändra saker på rätt sätt. Behövs feedback, information. Åsikter. 

Dessa saker kommer jag ihåg har varit något som önskats ses över. 

* Artiklarna. Ny fakta kommer hela tiden. Många av våra artiklar är gamla. De flesta går ännu. Men är långt ifrån optimala. Det ligger tanke på att allt skall göras nytt, uppdaterat. Gamla artiklar kan tänkas låta ligga kvar. Men tilläga en varning om att den är gammal, samt länk till en nyare förbättrad artikel. 

* Upplägget med kategorierna blev aldrig riktigt klart när de började göras om för länge sedan. Ligger ännu en hel del saker kvar i fel kategori. Samt upplägget av kategorierna vi har i dag var jag missnöjd med redan då de ändrades. Fungerar det som det är nu för er andra. Är det någon kategori ni vill ha, någon ni vill dela på till två kategorier? Någon ni inte tycker ens bör va kvar?

* Informations texter, regler och liknande. Ännu kan man hitta sådana som ligger kvar och inte ändrade sedan en av de första sajtvärdarna hade sidan. Detta är inte meningen och skulle ni se sådant som ser avigt ut. Behöver ändras, låsas/raderas. Snälla länka mig dit. 

* Sid regler, annonseringsregler. Ligger möjlighet att framföra önskan om ändring på allt. Annonserings reglerna kommer göras om. Viss mall kommer alltid finnas. Men vad som innehåller. Skall tas bort eller läggas till. Är diskuterbart. 

* Som ni kanske märkt så har jag lagt till en ny öppen kategori, Råtthjälpen. Förr har det varit lite si sådär med att rif skulle sammarbeta med råtthjälpen och annat. Jag är positiv att försöka samla så mycket som möjligt här inne. Visa upp råtthjälpen är mest menat stödja de råttor som faktiskt behöver synas för att kunna hitta hem. 
Förr har folk inte fattat att råtthjälpen inte har ansvaret över den kategorin. Att man kan inte fråga saker direkt till råtthjälpen här på rif med att kräva svar från organisationen. Och att den kategorin är endast till för organisationen råtthjälpen. Inte menat som rått-hjälp frågor. Hoppas nu att det går och hålla en kategori för råtthjälpen. Råtthjälpen har frihet att lägga in reklam rörande råttor, behov av jourhem mm där.
De som vill stötta med att lägga in deras omplaceringannonser där, säga till i en befintlig annons att dessa har hem. Sånt tas tacksamt emot. 

* Finns ännu stort behov med stöd från medlemmarna. I form av artiklar, stötta varandra på positivt sätt. Larma admins via pm om vi verkar har missat något i någon tråd. Är mycket att hålla koll på. Med just ditt stöd kan vi få mer ögon. 

* Behöver fortfarande aktiva Medarbetare som vill ägna lite tid åt rif. Mycket med att skriva nya uppdaterade artiklar, men även hålla i lite aktiviteter och skoj.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
tanglytails
11/13/17, 8:34 PM
#1

- Nya artiklar & på gamla artiklarna noterar man att dom är gamla & länk till nya tycker jag låter jättebra. Mynameismy får ju mer än gärna skriva foderdelen om du frågar mig. 

- Tror många kategorier är just inaktiva så tycker du kan ändra om du vill faktiskt. 

- Toppen med råtthjälpen tycker jag! 

- Jag känner mig osäker på min formulering & så för att egentligen skriva artiklar men om du i efterhand hade kollat igenom så hade jag ev. när jag orkar kunnat skriva något om jag har något vettigt att dela med mig av. 

- Jag vet inte hur medarbetar-saken fungerar riktigt men jag kan givetvis försöka skriva något ändå utan att vara Medarbetare iofs.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Kaktusar
11/13/17, 10:58 PM
#2

Tycker det är skönt att det kommer upp lite inlägg då o då. Jag själv är lite ny så har inte så mycket att tillägga :) men är nöjd!

Novachan
11/14/17, 12:06 PM
#3

Jag vet inte om detta är något man kan ändra på men jag nämner det ändå. Tänker om det borde finnas någon/några regler? för hur man bör formulera rubriker när folk använder orden "Hjälp" och "Akut" eller liknande. När sådana ord används kan det låta som att de behöver snabba råd så fort som möjligt men ibland är det egentligen inte så, utan att de bara vill ha råd för hur de ska göra och dessutom kanske inte hur de ska göra just nu utan i framtiden. Det tar ju liksom fokus från trådar som kanske faktiskt behöver med akuta råd. Då tänker jag på "akut/hjälp"-trådar om t.ex. "Vad behöver jag köpa när jag skaffar råttor?", "Vart köper jag dessa inredningar eller burar?", "Vilken bur ska jag välja?". Okej trådar skulle vara i stil med "behöver jag ta min råtta/råttor till veterinär?" - ibland behöver folk pushas för att göra det även när det kan verka självklart för andra ägare. "jag behöver tyvärr snabbt omplacera min råtta/råttor" "Min råtta har ätit det här och jag hittar inte info om det är farligt för dem", "min råtta har fött bebisar och jag visste inte att hon var dräktig, vad gör jag som ny råttägare eller att jag aldrig har fött upp bebisar förut?"

Blev lite svårt att formulera men tror ni fattar på ett ungefär. Och kanske som sagt inget man kan ändra på, eller vill. Och kanske bara något jag har stört mig lite på… Detta är ett "problem" som finns på andra ifokusgrupper med, men av de få som jag har varit inne mest på så har jag märkt av detta mest här på rif.

zickan
11/14/17, 8:34 PM
#4

Förstår precis. Ett tag ändrade admins på rubrikerna till mer passande. Sista tiden har det inte blivit av. 10 rubriker om hjälp är svårt hålla isär. Vissa förstår inte att rubrik är viktigt så folk kan hålla isär trådar och mer lockas läsa om det är vettig rubrik. Borde sättas in som regel.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: